Strona www i aplikacja mobilna mają realizować określone cele. Nie wystarczy, że ładnie wyglądają i podobają się twórcy. Obie formy wymagają dopracowania, aby osiągnąć cel w postaci zapewnienia odbiorcy pozytywnych doświadczeń. Projektowaniem takich produktów i usług cyfrowych zajmuje się UI designer. Na czym dokładnie polega jego praca?
Czym jest UI design?
UI nie obejmuje wyłącznie stron www i aplikacji. W praktyce, kiedy ktoś o tym mówi, ma na myśli projektowanie interfejsów cyfrowych. UI to skrótowiec od User Interface. Natomiast UI design polega na projektowaniu interfejsów, które atrakcyjnie wyglądają, są zrozumiałe i wygodne w obsłudze. To czasochłonny etap, który wymaga zwrócenia uwagi na wiele aspektów.
Czym zajmuje się UI designer?
Użytkownik, który korzysta z Twojego produktu, ma pewne doświadczenia i odczucia z nim związane. Celem UI jest stworzenie rozwiązania, które jest odbierane pozytywnie. Klienci powinni z łatwością korzystać ze stron czy aplikacji, a nie natrafiać na kolejne elementy, które ich irytują. UI designer odpowiada za końcowy wygląd produktu – ma pomóc przygotować taki, który pod wieloma względami spełni oczekiwania klienta. Opracowuje więc szatę graficzną, wdraża menu, tworzy widoczną strukturę strony.
Oczywiście, musi mieć odpowiednią wiedzę z tego zakresu, a decyzje o postawieniu na określone rozwiązania powinny być poprzedzone badaniami, analizowaniem potrzeb i zrozumieniem, czego oczekuje klient.
Dlaczego UI designer nie może obecnie narzekać na brak zajęcia? Nie tyle chodzi tutaj o trend, co o efekty stawiania na user experience. Według Forbes każdy 1$ zainwestowany w UX przynosi 100$ zwrotu. Oznacza to, że ROI z inwestycji wynosi 9,900%, co jest znakomitym wynikiem.
Poniżej możesz zobaczyć, jakie zmiany dało postawienie na UX design przez markę IBM.
Źródło: Romotion
W jakim obszarze działa UI designer?
Zakres obowiązków takiego specjalisty zależy od firmy, w której pracuje i danego projektu. Przeważnie jednak jego zadania są podobne i zalicza się do nich:
- Testowanie rozwiązań – jak reagują na nie użytkownicy?
- Projektowanie interakcji.
- Przygotowanie takich elementów jak menu, widocznej struktury strony, szaty graficznej, galerii zdjęć, ustalenie rozkładu treści.
- Współpraca z innymi specjalistami, którzy pracują przy projekcie.
W mniejszych firmach przeważnie pracuje jeden taki specjalista. W przypadku dużych projektów często angażowanych jest kilku ekspertów, którzy specjalizują się w konkretnym obszarze.
Różnice między UI designem a UX designem
UI design to ogół działań z zakresu user interface, a UX designer to specjalista z zakresu user experience. Zatem teoretycznie w przypadku tych pojęć nie powinno dochodzić do ich mylenia.
Wiesz już, co to jest UI design, a także kim jest UX designer. Te pojęcia często występują obok siebie. Niektórzy używają zamiennie UI design i UX design, tymczasem one nie są tożsame. W obu przypadkach chodzi o procesy projektowania, które powinny być ze sobą powiązane. Żeby uzyskać dobry UI, potrzebny jest dobry UX.
Pomiędzy UI design i UX design można wskazać wiele różnic. Warto zwrócić uwagę na następujące:
- Dbają o nie różni specjaliści – w przypadku UI są to eksperci odpowiedzialni za projektowanie graficzne i interakcji. W zespołach UX są analitycy, badacze użytkowników.
- Eksperci mają inne umiejętności – w przypadku UI to projektowanie grafiki i interakcji, a w UX to m.in. prototypowanie, testowanie czy badanie użytkowników.
- Wykorzystywane oprogramowanie – w UI to np. Adobe Photoshop, Gimp, Ilustrator, opcjonalnie Corel. Przydatna jest umiejętność pisania kodu HTML5, CSS3 i JavaScript. W UX Design kluczowe są np. Axure, UXPin, Pixate. Przydają się narzędzia analityczne: Hotjar/Usabilitytools, Visual Website Optimizer i rozwiązania do testów zdalnych jak Userzoom czy Screencast-O-Matic.
- Różne cele i zadania – w przypadku UI kluczowe są funkcjonalność interfejsu i estetyka. Przy UX chodzi o projektowanie rozwiązań, które poprawiają doświadczenia użytkowników związane z produktem.
- Wpływ na doświadczenia odbiorcy – celem UI jest zapewnienie produktu estetycznego i przyjemnego w użytkowaniu, zaś UX – takiego, który spełnia oczekiwania korzystającego.
- Miejsce realizacji zadań – w przypadku UI często jest to praca zdalna, ewentualnie praca hybrydowa. Natomiast specyfika UX design w większym stopniu wymaga stacjonarnego wykonywania obowiązków.
Jak widzisz, różnice są diametralne, ale nic w tym dziwnego. Chodzi przecież o różne działania, które jednak częściowo mają prowadzić do tego samego – satysfakcji użytkownika. Zapewni to zarówno dopracowany UX, jak i dobry UI design. Dzięki tym działaniom aplikacje mobilne i strony internetowe spełniają oczekiwania korzystających oraz są skuteczniejsze sprzedażowo.
Nie można zapominać o powiązaniach między UX i UI. Te działania się uzupełniają. UX zajmuje się analizowaniem, jak produkt działa i jakie spełnia potrzeby użytkownika, a UI optymalizuje jego wygląd i interakcję. Poza tym osiągnięcie efektu w postaci doskonałego produktu wymaga zaangażowania zarówno pod względem UX, jak i UI.
Umiejętności potrzebne w pracy UI designera
Teoretycznie każdy może zostać takim ekspertem, o ile zdobędzie określone umiejętności, ale też ten zawód wymaga pewnych cech, bez których trudno sobie wyobrazić skutecznego UI designera. Oto co powinien umieć:
- Tworzyć grafikę za pomocą oprogramowania takiego jak: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator czy Sketch.
- Rozmieścić poszczególne elementy na stronie czy w aplikacji, dopasować odpowiednie kolory, ustalić hierarchię wizualną. Musi wiedzieć, kiedy powinien wykorzystać dany element. To kwestie niezbędne, aby działania specjalisty były skuteczne.
- Znać HTML, CSS i JavaScript (dodatkowa zaleta).
- Dokonać przynajmniej podstawowej analizy zebranych danych.
Projektowanie interfejsu produktów cyfrowych wymaga także określonych umiejętności miękkich. Należą do nich kreatywność, cierpliwość, poczucie estetyki, radzenie sobie z krytyką. Efekt, który odbiorcy zobaczą w aplikacji czy na stronach witryny, musi być rezultatem testów i analiz. Rzadko pierwsza koncepcja nie będzie wymagać zmian – często diametralnych. UI Designer powinien zdawać sobie sprawę, że nie każda z jego propozycji zostanie pozytywnie oceniona przez bardziej doświadczonych specjalistów, którym podlega.
Na jakie wynagrodzenie może liczyć taki specjalista? Na podstawie danych z USA – średnio 85 tys. dolarów rocznie.
Źródło: Builtin
UI design a SEO
Może Ci się wydawać, że UI nie ma żadnego związku z optymalizacją stron pod algorytmy wyszukiwarek, tymczasem odgrywa istotną rolę. Znaczenie ma zarówno interfejs witryny, jak i elementy poprawiające doświadczenia użytkowników. UX w dużej mierze pokrywa się z oczekiwaniami wyszukiwarki Google pod kątem optymalizacji strony. W branży marketingu online popularny jest skrót SXO, czyli połączenie SEO i UX, przy czym UI to przecież istotny element procesu user experience. Jeśli chodzi o elementy UX, które mają wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google, zaliczamy do nich:
- Responsywność – witryna musi być dostosowana do ekranów o różnych wymiarach. Jeśli jest inaczej, tracisz użytkowników, którzy mogli stać się Twoimi klientami. To dopasowanie ma znaczenie także dla Google.
- Szybkość ładowania – zależy od wielu czynników, a w tym od elementów graficznych użytych na stronie. To, jak długo internauta czeka na otwarcie witryny, wpływa na jego decyzje zakupowe. Cierpliwość użytkowników jest ograniczona. Szybkość ładowania wpływa na widoczność witryny w Google.
- Nawigacja – powinna być przejrzysta, ważne jest odpowiednie dopasowanie kolorów i czcionki. Nie ma jednego, idealnego zestawu. Należy je dopasować do projektu. Poza tym użytkownik powinien wiedzieć, w której części strony się znajduje, móc łatwo przenieść się poziom czy kilka poziomów wyżej, a to umożliwia menu okruszkowe. To istotny element w SEO ze względu na przede wszystkim wewnętrzne linkowanie.
- Odpowiednie formatowanie treści – ma to szczególne znaczenie w przypadku długiego contentu, ale nie tylko. Użytkowników stron nie interesują duże bloki tekstu – dobre praktyki nakazują, aby składały się maksymalnie z kilku zdań. Należy korzystać z nagłówków, używać wypunktowań, wytłuszczeń, dodawać ramki z kluczowymi informacjami. To elementy, które wpływają na zainteresowanie tekstem i czas przebywania na stronie. To także formatowanie optymalne pod algorytm Google.
Nie wszystkie te elementy dotyczą bezpośrednio UI. Natomiast ich optymalizacja jest ważna, jeśli chodzi o doświadczenia użytkownika i mają wpływ na widoczność witryny w Google.
UI designer – podsumowanie
UI designer to specjalista, który w najbliższych latach na pewno będzie mieć dużo pracy przy projektowaniu produktów, a dokładnie ich interfejsu. Pamiętaj, że chodzi nie tylko o strony www czy aplikacje. Jeśli chcesz się kształcić w tym kierunku, to zdecydowanie warto! Firmy z pewnością będą inwestować w UI design, choćby ze względu na wysokie ROI takiej inwestycji.