Stopka na stronie internetowej – co powinno się w niej znaleźć?

blog-banner-bee

Wielu osobom może się wydawać, że stopka na stronie internetowej nie pełni istotnej funkcji, stąd nie zawsze do jej projektu i wyglądu przykłada się należytą wagę. Okazuje się jednak, że przemyślana stopka poprawia doświadczenia użytkowników odwiedzających stronę, zwiększa współczynnik konwersji i wspiera działania SEO. W jaki sposób? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule!

Wpływ stopki na witrynę

Czym jest stopka internetowa?

Stopka strony internetowej, określana również jako footer, to jeden z podstawowych elementów budowy każdego serwisu www. To sekcja zajmująca dół strony internetowej, w której najczęściej umieszcza się najważniejsze informacje na temat firmy, w tym nazwę, adres czy numer telefonu. Stopka strony często zawiera także odnośniki do polityki prywatności, regulaminu serwisu, formularza zamówień newslettera, profili marki w social mediach czy innych podstron w witrynie. Stopka znajduje się na każdej stronie w serwisie i zazwyczaj odróżnia się od pozostałej zawartości kolorem lub elementem graficznym.

Jakie znaczenie dla strony internetowej ma stopka?

Stopka strony www pełni kilka istotnych funkcji. W zależności od typu strony i rodzaju działalności firmy mogą się w niej znaleźć nieco inne elementy, ale co do zasady każda stopka ma przede wszystkim charakter informacyjny. Jej rola nie musi być jednak w ten sposób ograniczona. Prawidłowo zaprojektowana i wykonana stopka na stronie internetowej może również:

  • wspomagać pozycjonowanie serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • poprawiać nawigację i ułatwiać poruszanie się po witrynie, a dzięki temu wpływać pozytywnie na doświadczenia odbiorców,
  • wspierać pozyskiwanie leadów czy konwersji (chociażby zamówienia newslettera czy nawiązanie kontaktu przez formularz),
  • zachęcać użytkowników do śledzenia innych kanałów komunikacji marki, przykładowo w social mediach.

Najważniejsze elementy stopki internetowej

Jak już wiesz, stopka strony internetowej może zawierać różne elementy, które zwiększają użyteczność Twojego serwisu w oczach odbiorców. Jakie to są elementy i w jaki sposób mogą wesprzeć realizację Twoich celów?

Dane firmy

Podstawowym elementem, który powinna mieć Twoja stopka na stronie – niezależnie od charakteru serwisu i rodzaju działalności – to dane firmy, czyli: adres, numer telefonu i adres mailowy. Co więcej, umieszczenie tych elementów w kodzie sprawi, że Twoja strona www będzie wiarygodniejsza. Przy okazji – dobrze, jeśli numer telefonu i adres mailowy są elementami klikalnymi, ponieważ dzięki temu poprawisz doświadczenia użytkowników związane z korzystaniem z Twojego serwisu.

CTA

CTA, czyli call to action, to nic innego jak wezwanie odbiorców do działania i wykonania określonej czynności. Dodanie CTA do stopki strony internetowej może korzystnie wpłynąć na współczynnik konwersji. Jeśli użytkownik dotarł do końca Twojej witryny, istnieje spore prawdopodobieństwo, że jest zainteresowany Twoją ofertą. Niewykluczone więc, że po przejrzeniu zawartości serwisu chętniej zamówi newsletter, zapyta o produkt lub usługę czy poprosi o wycenę, jeśli zachęcisz go do tego właśnie w stopce.

Zamówienie newslettera

Newsletter to wykorzystywany od dawna i wciąż skuteczny sposób na to, by pozostać kontakcie z klientami. Za jego pośrednictwem możesz informować odbiorców o nowościach czy specjalnych ofertach promocyjnych. Co prawda formularze zamówień newslettera często pojawiają się na stronach w formie okienek pop-up, ale w takiej formie wzbudzają różne emocje wśród odbiorców i mogą wręcz zniechęcić użytkowników do dołączenia do listy subskrybentów.

Stopka strony jest zatem nie tylko dobrym, ale nawet bezpieczniejszym miejscem na umieszczenie formularza – wyświetli się odbiorcy na każdej odwiedzanej przez niego podstronie w Twoim serwisie, a przy tym pozwoli mu samodzielnie zdecydować, kiedy zechce podać swój adres mailowy.

Newsletter w stopce

Źródło

Linki do mediów społecznościowych

Dzięki umieszczeniu linków do Twoich profili w serwisach społecznościowych w stopce strony pozostaniesz w kontakcie z tymi użytkownikami, których zainteresowała Twoja firma i chcą poznać ją nieco bliżej. W ten sposób możesz zwiększyć nie tylko grono obserwujących na Facebooku, Instagramie czy YouTubie, ale także świadomość swojej marki. Ponadto zachęcisz odbiorców do powrotu na stronę i dokonania zakupu, zamówienia usługi czy nawiązania kontaktu.

Linki do social mediów

Źródło

Nawigacja po najważniejszych stronach serwisu

Stopka strony internetowej to idealne miejsce na umieszczenie odnośników do najważniejszych podstron w serwisie. W jakim celu się to robi? Przede wszystkim po to, by ułatwić użytkownikom poruszanie się po Twojej stronie oraz zachęcić ich do pozostania w serwisie i kontynuowania przeglądania. W stopce najczęściej umieszcza się linki do najważniejszych podstron lub kategorii z menu głównego, które znajduje się na górze strony, tworząc w ten sposób przejrzystą nawigację. Dodatkowo w stopce możesz umieścić odnośniki do stworzenia konta lub logowania się na już istniejące, jeśli oczywiście w Twoim serwisie istnieje taka możliwość.

Linki do produktów

Źródło

Mapa strony

Dodanie mapy strony do stopki niesie za sobą dwie kluczowe korzyści: ułatwia odwiedzającym poruszanie się po witrynie oraz wspiera indeksowanie poszczególnych podstron. Jako że stopka jest identyczna na każdej podstronie w serwisie, użytkownik może skorzystać z mapy bez względu na to, w którym miejscu się znajduje. Z perspektywy robotów Google mapa strony w stopce ułatwia z kolei zrozumienie połączeń między poszczególnymi stronami oraz treściami w serwisie.

Regulamin serwisu i polityka prywatności

Na każdej stronie internetowej w widocznym i łatwo dostępnym miejscu należy umieścić regulamin serwisu oraz politykę prywatności. Jest to konieczne z uwagi na przepisy prawne – użytkownicy muszą bowiem wiedzieć, na co wyrażają zgodę, decydując się na korzystanie z Twojej strony czy oferowanych produktów lub usług. I choć mało kto rozpoczyna eksplorowanie serwisu od lektury regulaminu strony, dla Ciebie jest to zabezpieczenie na wypadek ewentualnego sporu z niezadowolonym klientem.

Warunki dostawy, wymiany i zwrotów

Prowadzisz sklep internetowy? W takim razie umieść w stopce na stronie konkretne informacje lub odnośniki do podstron, na których przedstawiasz warunki i koszty dostawy towaru, a także regulamin wymiany czy zwrotu zakupionych produktów. Umieszczenie takich informacji w stopce pozytywnie wpływa na UX, poprawiając doświadczenia użytkowników korzystających z serwisu, a ponadto zwiększa Twoją wiarygodność w oczach klientów. U wielu internautów sama informacja, że nietrafiony zakup można zwrócić, buduje zaufanie do sprzedającego, co z kolei zwiększa szansę na dokonanie konwersji – jeśli nie od razu, to w niedalekiej przyszłości.

Wymiana i zwrot

Źródło

Jeśli w swoim sklepie organizujesz akcje promocyjne lub przygotowujesz oferty specjalne, informacje na ich temat także możesz zawrzeć w stopce. Dzięki temu Twoi klienci zobaczą informacje o zniżkach, kodach rabatowych czy aktualnych promocjach niezależnie od tego, na jakiej podstronie w serwisie akurat się znajdują.

Prawa autorskie

Informacja dotycząca praw autorskich jest jednym z komponentów, jakie najczęściej pojawiają się w stopce strony internetowej. W tym elemencie stopki zawrzyj frazę copyright lub symbol ©, który sygnalizuje, że prawa autorskie są zastrzeżone, a ponadto datę publikacji lub aktualizacji strony oraz nazwę lub nazwisko posiadacza praw autorskich. Kopiowanie cudzych treści jest co prawda niezgodne z prawem – nawet jeśli na stronie nie znajduje się wzmianka o prawach autorskich – jednak umieszczenie notki na ten temat w stopce stanowi swoistą deklarację, że nie pozwalasz na ich wykorzystywanie przez osoby trzecie, może zniechęcić innych do kopiowania Twojej twórczości oraz wzmacnia Twoje szanse w ewentualnym sporze prawnym.

Lokalizacja Twojej firmy

Świadczysz swoje usługi w określonej lokalizacji lub lokalizacjach, masz fizyczny lokal, gdzie można kupić Twoje produkty, a może biuro, w którym przyjmujesz klientów? W takim razie koniecznie podaj odpowiedni adres w stopce Twojej strony internetowej, ponieważ wpłynie to korzystnie zarówno na SEO, jak i doświadczenia użytkowników odwiedzających Twój serwis.

Polecanym rozwiązaniem jest również umieszczenie w stopce mapy z pinezką, która wskazuje dokładną lokalizację. Dzięki temu Twoi klienci nie będą mieli problemu ze znalezieniem Twojego sklepu, kawiarni czy biura, a jedno kliknięcie pozwoli im zorientować się, jak daleko znajdują się od lokalu. Jednak nie tylko lokalne biznesy mogą na tym skorzystać. W praktyce rozwiązanie sprawdza się bowiem w przypadku wszystkich firm, ponieważ wzmacnia wiarygodność w „oczach” Google.

Referencje, certyfikaty i nagrody

Pozytywne opinie, zdobyte certyfikaty czy przyznane nagrody zwiększą zaufanie do Twojej marki zwłaszcza wśród nowych odbiorców. Co ważne, dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw usługowych, ale też sklepów internetowych. Z reguły tego typu informacje umieszcza się na osobnych podstronach, jednak nie tak rzadko okazuje się, że ostatecznie mało kto na nie zagląda.

Warto więc wybrać te najcenniejsze i najważniejsze wyróżnienia i umieścić informację o nich właśnie w stopce. W zależności od typu działalności możesz pochwalić się chociażby pozytywnymi opiniami innych klientów. Pamiętaj jednak, że nie musisz wybierać tylko kilku z nich – możesz tak spersonalizować swoją stopkę, by na różnych stronach pojawiały się inne opinie lub referencje.

W stopce możesz umieścić także informacje na temat zdobytych nagród czy certyfikatów. W ten sposób nie tylko budujesz zaufanie wśród użytkowników, ale też wzmacniasz wizerunek eksperta w branży. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie logotypów uzyskanych certyfikatów czy nagród, dzięki czemu całość prezentuje się czytelnie i schludnie – a jednocześnie pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i pokazać, że Twoja firma oferuje produkty lub usługi wysokiej jakości.

Wstaw swoje osiągnięcia

Źródło

Linki do artykułów blogowych

Prowadzenie sekcji poradnikowej w serwisie internetowym to skuteczny sposób na zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania oraz budowanie wizerunku eksperta. Jeśli Ty też dzielisz się wiedzą ze swoimi odbiorcami, link do bloga lub konkretnych wpisów możesz śmiało umieścić w stopce na swojej stronie. Dzięki temu w czytelny sposób prezentujesz użytkownikom nowe treści, choć to nie jedyna korzyść, jaką możesz osiągnąć! Odnośniki dodane w stopce strony wspierają bowiem linkowanie wewnętrzne i mogą przyspieszać indeksowanie nowych podstron.

Ten element stopki na stronie możesz też zaprojektować w inny sposób. Ciekawą propozycją jest chociażby umieszczenie odnośników do najnowszych, najchętniej odwiedzanych czy najlepiej ocenianych wpisów. To łatwy sposób na to, by wyeksponować wybrane treści w Twoim serwisie – czy to uznawane za użytkowników za interesujące, czy to najskuteczniejsze z biznesowego punktu widzenia. W sklepach internetowych popularną praktyką jest też umieszczanie odnośnika do sekcji FAQ – odpowiadając na najczęściej zadawane pytania o Twoje produkty lub usługi oraz rozwiewając ewentualne wątpliwości, zwiększasz szansę na dokonanie konwersji.

Informacje na temat autora strony

Stopka strony internetowej może być odpowiednim miejscem także na krótkie przedstawienie firmy oraz głównego obszaru jej działalności. W takiej notatce zawrzesz np. misję swojej firmy czy wartości, jakimi się kierujesz. Informacja nie powinna być jednak zbyt długa – zwłaszcza jeśli w stopce znajdują się już inne treści.

Początkowo może wydawać Ci się, że wszystkie wymienione elementy stopki strony internetowej są istotne z punktu widzenia Twojego biznesu. Zawarcie każdego z nich może jednak spowodować, że Twoja stopka będzie bardzo obszerna, a ilość znajdujących się tam informacji okaże się przytłaczająca dla użytkowników. Dlatego powyższą listę potraktuj jako źródło inspiracji i listę opcji, spośród których wybierzesz te kluczowe, mając na względzie zarówno swoje cele, jak i swoich odbiorców.

Rola stopki przy pozycjonowaniu stron internetowych

Stopka jest jednym z czynników, od których zależą efekty działań SEO, a jednocześnie elementem, na który możesz mieć dość łatwy wpływ. Mimo że stopka strony internetowej znajduje się na jej końcu, warto poświęcić trochę czasu na jej odpowiednie zaprojektowanie, ponieważ może to przynieść określone korzyści.

Jedną z nich jest poprawa pozycji Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez linkowanie wewnętrzne. Umieszczając odnośniki do najważniejszych podstron serwisu w stopce, zbudujesz spójną architekturę strony i ułatwisz poruszanie się po niej nie tylko użytkownikom, ale też robotom Google. Dobrze zaplanowane i wdrożone linkowanie wewnętrzne usprawnia i przyspiesza crawlowanie witryny przez roboty wyszukiwarki, a w efekcie – jej indeksowanie w wynikach wyszukiwania.

Stopka na stronie ma także wpływ na UX, czyli doświadczenia użytkownika związane z korzystaniem z serwisu. Odpowiedni design stopki, istotne z punktu widzenia odbiorców informacje czy elementy usprawniające nawigację – wszystko to sprawia, że korzystanie z Twojej strony jest dla userów przyjemne i satysfakcjonujące. Dzięki temu użytkownicy chętniej pozostaną w witrynie, będą odwiedzać kolejne podstrony, a w rezultacie – mogą dokonać konwersji.

Przykłady stopek internetowych

Przeglądając sieć, możesz natknąć się zarówno na dobrze, jak i źle zaprojektowane stopki. Jak rozpoznać tę pierwszą? Dobrze zaprojektowana stopka strony internetowej to taka, która zawiera:

  • najważniejsze informacje na temat firmy, w tym: nazwę, dane kontaktowe, mapę strony oraz charakter działalności,
  • optymalną liczbę linków wewnętrznych, które prowadzą do kluczowych podstron w serwisie (przeładowanie linkami może odciągnąć uwagę odbiorców od tego, co najważniejsze),
  • tematycznie posortowane elementy, które ułatwiają nawigację (brak hierarchii i czytelnego podziału negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników).
Przykład stopki internetowej serwisu Yourkaya
Przykład stopki internetowej serwisu Answear
Przykład stopki internetowej serwisu Konesso

Źródło

Co istotne, stopka na stronie internetowej nie tylko nie musi, ale nawet nie powinna być przestrzenią do umieszczania informacji, na które nie znalazło się miejsce gdzie indziej. Wręcz przeciwnie! Tylko przemyślana, czytelna i dobrze zaprojektowana stopka strony pomoże Ci poprawić UX, współczynnik konwersji i efekty działań SEO, a w szerszej perspektywie – wspierać realizację założonych celów biznesowych.

Udostępnij artykuł:
Chcesz poprawić widoczność swojej strony w Google?
Napisz do nas!
Oceń artykuł:
0