Scraping w SEO - czym jest i jak go wykorzystywać?

blog-banner-bee

Web scraping pozwala w szybki sposób pozyskiwać najważniejsze informacje ze stron internetowych. Jak dokładnie przebiega ten proces? Do czego się go wykorzystuje i jakie przepisy prawne mają w jego przypadku znaczenie? Sprawdź nasz artykuł!

Scraping

Czym jest web scraping?

Web scraping (czasami potocznie określany „skrobaniem”) to proces, który pozwala wyodrębnić zawartość stron internetowych. Takie informacje są zapisywane w pliku na komputerze lub w wybranej bazie danych w formacie tabeli.

Scraping naśladuje to, w jaki sposób ludzie przeglądają strony internetowe. Oczywiście robi to szybciej i w sposób zautomatyzowany. Sam proces przebiega w 2 głównych etapach:

  1. Crawling – web crawler (lub zamiennie „spider”) przegląda zawartość strony internetowej i poznaje jej strukturę.
  2. Scraping – gdy crawler rozpozna zawartość danej strony, rozpoczyna się scraping, czyli ekstrakcja i gromadzenie informacji na niej zawartych.

W jakim celu stosowany jest scraping w sieci?

Dzięki scrapingowi możliwe jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej na wiele sposobów.

  • Firmy wykorzystują go do gromadzenia informacji na temat konkurencji, śledzenia trendów rynkowych lub zbierania opinii o swojej marce.
  • Strony z newsami mogą wykorzystywać scraping do kompilowania najważniejszych informacji ze zróżnicowanych źródeł.
  • Badacze i naukowcy używają scrapingu do gromadzenia odpowiedniej ilości danych, które mogą być następnie poddane analizie.
  • Sklepy internetowe za pomocą omawianej metody są w stanie gromadzić informacje produktowe i ich ceny, aby porównać je ze swoim asortymentem.

Do czego wykorzystywany jest scraping w SEO?

W przypadku samego pozycjonowania „skrobanie” stron także ma wiele zastosowań. Oto najważniejsze z nich:

  1. Analiza konkurencji – scrapując witryny konkurencji można wyciągnąć wiele przydatnych informacji dotyczących contentu, struktury witryny, sposobu linkowania wewnętrznego i ogólnie tego, jak realizują strategię SEO.
  2. Wyszukiwanie słów kluczowych – dokładny scraping pozwoli ocenić, jakie słowa kluczowe są głównie zamieszczane na analizowanych witrynach, co na pewno będzie przydatne w tworzeniu własnej strategii pozycjonowania.
  3. Optymalizacja treści – w ogólnym SEO on-site pomoże scraping… własnej strony internetowej. W ten sposób będziesz mógł lepiej przeanalizować metatagi, nagłówki, zastosowanie fraz kluczowych, wewnętrzne przekierowania itp.
  4. Link building – jeśli chcesz poprawić swój profil linków, dokonaj scrapingu stron powiązanych z Twoją branżą. W ten sposób będziesz mógł lepiej ocenić okazje na zamieszczenie wpisów gościnnych. Jednym ze sposobów jest zaproponowanie odnośnika do siebie w miejsce brakującego/zepsutego przekierowania.

Narzędzia do scrapingu

Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają uprościć proces scrapingu. Oto kilka z nich:

  • Beautiful Soup – biblioteka Pythona, która służy analizie dokumentów HTML i XML. Pozwala tworzyć drzewo parsowania, co pomaga wyodrębniać dane ze stron internetowych, czyli to, do czego sprowadza się scraping.
  • Scrapy – kolejne narzędzie to także biblioteka Pythona, jednak funkcjonuje ono jako pełnoprawny framework, co znacznie ułatwia przeprowadzenie scrapingu w porównaniu do samego Beautiful Soup.
  • Octoparse – rozbudowany internetowy scraper z przystępnym interfejsem, dzięki któremu nawet osoby bez technicznych umiejętności będą w stanie „zeskrobać” liczne strony. Narzędzie funkcjonuje w charakterze Software as a Service (SaaS), jednak oferuje także darmowy plan.
Analiza konkurencji

Web scraping a prawa autorskie

Najprościej rzecz ujmując, web scraping jest techniką nieuregulowaną bezpośrednio przez prawo, ale jej legalność może być ograniczana przez różne przepisy. Wiele zależy także od okoliczności i tego, dlaczego oraz w jaki sposób dane są gromadzone.

Oto kilka przykładowych sytuacji i przepisów, jakie mogą mieć zastosowanie w kontekście web scrapingu:

  • Ustawa o ochronie baz danych (ustawa z 27 lipca 2001 r.) – daje ochronę bazom danych niezależnie od ich ochrony prawem autorskim. „Skrobanie” stron może naruszać prawa producenta bazy danych, jeżeli spełnia ona określone kryteria, takie jak istotne nakłady inwestycyjne na jej tworzenie, weryfikację lub prezentację.
  • Prawo autorskie (ustawa z 4 lutego 1994 r.) – chroni bazy danych o charakterze twórczym, unikatowym i ustalonym w jakiejkolwiek formie. Wykorzystanie web scrapingu do pobierania treści, które są utworami (np. fragmenty artykułów), może prowadzić do naruszenia praw autorskich.
  • Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (ustawa z 16 kwietnia 1993 r.) – choć scraping jako taki nie jest bezpośrednio wymieniony jako czyn nieuczciwej konkurencji, może być uznany za działanie sprzeczne z dobrymi obyczajami, które narusza interes innego przedsiębiorcy.

Scraping w praktyce – najważniejsze porady

Jak zatem w praktyce umiejętnie stosować scraping? Oto 10 najważniejszych porad:

  1. Jeśli API strony jest dostępne, skorzystaj z niego, zamiast dokonywać scrapingu.
  2. Sam proces scrapingu nie powinien zakłócać normalnego działania witryny.
  3. Zwracaj uwagę na warunki korzystania z usługi lub portalu – często zawierają one klauzule dotyczące scrapingu.
  4. Plik robots.txt komunikuje się robotami sieciowymi i informuje, których zasobów nie powinny analizować. Przestrzegaj tych wymagań.
  5. Uważaj na RODO – unikaj scrapingu danych osobowych, chyba że masz na to zgodę lub istnieje inny legalny powód.
  6. Dzięki scrapingowi możesz przeanalizować frazy kluczowe wykorzystywane na blogu danej strony, jednak nie zamieszczaj tych tekstów w niezmienionej lub lekko przetransformowanej formie u siebie. W ten sposób naruszysz prawa autorskie i doprowadzisz do duplikacji treści.
  7. Nie ukrywaj swojej tożsamości. W przypadku scrapingu możliwe jest podanie w zmiennej user_agent np. adresu e-mail, dzięki czemu administratorzy strony w razie czego będą w stanie się z Tobą skontaktować.
  8. Jeśli zamierzasz dokonać scrapingu wielu stron, dokładnie zaplanuj cały proces i śledź swoje postępy, aby się nie pogubić.
  9. Nie zbieraj bezcelowo wszystkich informacji zawartych na witrynach – określ dokładnie te, które Cię interesują.
  10. Korzystaj z jakościowych narzędzi, które naśladują ludzkie zachowanie, jeśli chodzi o ilość i częstotliwość zapytań, rotowanie adresami IP itp. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko zakłócenia działania witryny oraz zostania zablokowanym.

Podsumowanie

Scraping stron internetowych może być bardzo przydatny w SEO oraz ogólnie w biznesie. Korzystając z niego, warto jednak posiłkować się specjalnymi narzędziami, jak i mieć na uwadze przepisy prawne.

Udostępnij artykuł:
Chcesz popracować nad swoją strategią SEO?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0