Czym jest reCommerce i dlaczego zyskuje na popularności?

blog-banner-bee

Popularność reCommerce w ostatnim czasie zaczyna rosnąć. Co jest tego powodem? Co dokładnie oznacza ten termin? Jak reCommerce wygląda w praktyce? Przyjrzymy się temu w dzisiejszym artykule.

Rynek recommerce

ReCommerce – co to jest?

ReCommerce, określany też jako reverse commerce, oznacza inaczej handel zwrotny, czy też sprzedaż wtórną. Jak sama nazwa wskazuje, termin ten odnosi się do sprzedaży wcześniej posiadanych produktów. Oczywiście nic w tym rewolucyjnego – tego typu handel funkcjonuje już od tysiącleci.

Definicja reCommerce podkreśla jednak to, że nowoczesna technologia (zwłaszcza kanały internetowe), pozwoliła nadać całemu systemowi bardziej złożoną i stabilną strukturę. Handel używanymi produktami ewoluował od tradycyjnych wyprzedaży garażowych oraz sklepów z rzeczami z drugiej ręki do zaawansowanych platform internetowych. Umożliwiają one nie tylko łatwe wystawianie ogłoszeń i dokonywanie zakupów, ale także zapewniają kontrolę jakości, uwierzytelniają transakcje, a nawet w niektórych przypadkach obsługują zwroty.

Zakres reCommerce wykracza jednak poza zwykłą sprzedaż. Visa wskazuje na 6 głównych „R”, które charakteryzują to pojęcie:

  1. Resale (sprzedaż ponowna) – sprzedaż używanych przedmiotów, takich jak ubrania lub samochody, za pośrednictwem różnych platform.
  2. Repair (naprawa) – naprawianie lub modyfikowanie produktów w celu przedłużenia ich żywotności lub zmiany przeznaczenia.
  3. Rental (wynajmowanie) – leasing przedmiotów takich jak samochody lub narzędzia w ramach subskrypcji lub podobnych modeli.
  4. Refill (uzupełnianie) – używanie opakowań wielokrotnego użytku, dzięki czemu możliwe jest „odnowienie” produktu.
  5. Return (zwroty) – recykling lub ponowne wykorzystanie przedmiotów pod koniec ich cyklu życia.
  6. Redistribute (ponowna dystrybucja) – udostępnianie i sprzedaż nieużywanych lub nadmiarowych przedmiotów.

Warto także dodać, że rynek reCommerce ma bardzo dynamiczną i trudną do jednoznacznego określenia strukturę. Może obejmować zarówno specjalistyczny sprzęt elektroniczny warty dziesiątki tysięcy złotych, jak i tanie podkoszulki. Produkty czasami są w bardzo dobrym stanie użytkowym (prawie nieużywane), a kiedy indziej są efektem upcyclingu, gdzie stare przedmioty są przekształcane w coś nowego (np. wiekowe drabiny przerabia się na wielopoziomowe regały lub wieszaki na ręczniki).

Podobnie nie ma jednego źródła reCommerce – produkty mogą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości, likwidacji firm, programów wymiany, osobistych kolekcji, darowizn itp.

Rynek reCommerce w liczbach

Rynek reCommerce dynamicznie się rozwija. Sprzyjają temu głównie następujące czynniki:

  • młodsze pokolenie stawia na ekonomię współdzielenia,
  • konsumenci chcą mieć dostęp do używanych dóbr w niższych cenach,
  • powstaje coraz więcej platform zapewniających bardzo przydatne i wygodne funkcje,
  • marki zaczynają zwracać większą uwagę na ekologiczność.

Według prognoz rynek reCommerce w USA ma wzrosnąć do 244,7 miliardów dolarów do 2025 roku:

Przewidywany wzrost rynku recommerce

Wielkość rynku reCommerce w Stanach Zjednoczonych w latach 2019-2025

Jak z kolei sytuacja wygląda w Polsce? Raport „E-commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim” wskazuje na kilka ciekawych informacji:

  • wartość polskiego rynku reCommerce szacowana jest na 5-6 mld zł rocznie – większość tej kwoty nie jest jeszcze generowana w internecie, ale oczekuje się, że w przyszłości udział tego kanału znacznie się zwiększy;
  • branża zauważa rosnące znaczenie reCommerce – 60% ankietowanych operatorów magazynów uważa, że rozszerzenie łańcucha dostaw o magazyny omnichannel i reCommerce będzie kluczowe w ciągu najbliższych trzech lat;
  • najpopularniejsze kategorie – oprócz odzieży i książek najpopularniejsze kategorie produktów w reCommerce to meble, rowery i zabawki.
Jak wygląda polski rynek recommerce?

Szczegółowe statystyki z raportu dotyczące zakresu reCommerce w Polsce, Europie i na świecie

Główne zalety reCommerce

ReCommerce wiąże się z wieloma ogólnymi korzyściami dla społeczeństwa:

  1. Oszczędność kosztów – konsumenci mogą nabywać produkty na rynku wtórnym po niższej cenie, uzyskując produkty wysokiej jakości w dobrym stanie.
  2. Świadoma konsumpcja – gdy konsumenci skłaniają się ku produktom, które z czasem mogą z powodzeniem odsprzedać, podejmują bardziej przemyślane decyzje zakupowe.
  3. Ekologiczność – popularyzacja przetwarzania i ponownego wykorzystywania tych samych towarów redukuje potrzebę produkcji nowych dóbr.
  4. Uwalnianie przestrzeni – odsprzedaż przedmiotów takich jak ubranka dziecięce, zabawki lub gadżety starszej generacji może pomóc zwolnić miejsce w wielu domach. Nowoczesne platformy internetowe mogą być w tym kontekście znacznie skuteczniejsze niż tradycyjne wyprzedaże garażowe i pchle targi.

ReCommerce powinny brać pod uwagę także firmy, którym zależy na:

  1. Wejściu na nowe rynki – nacisk na reCommerce może pomóc firmom zdobyć nowe rynki, zwłaszcza w regionach, w których konsumenci zwracają większą uwagę na cenę lub gdzie towary używane cieszą się dużą popularnością.
  2. Lojalności klientów – wdrożenie programów odkupu lub wymiany sprzyja lojalności wobec marki, zwiększając prawdopodobieństwo tego, że klienci dokonają ponownej transakcji.
  3. Lepszym wizerunku marki – gdy jakaś firma jest przyjazna idei reCommerce i pomaga klientom w handlu wtórnym, może na tym wiele zyskać w przypadku licznych grup demograficznych.
  4. Nowych danych – analiza zachowania klientów, którzy biorą udział w handlu wtórnym, może dostarczyć przydatnych danych dotyczących trendów rynkowych, preferencji konsumentów i cyklów życia produktów.

Rodzaje reCommerce i przykłady platform

Jak wspomnieliśmy na początku, reCommerce ma dość rozbudowaną i elastyczną strukturę. Największą popularnością w sprzedaży wtórnej cieszą się jednak zwykle następujące kategorie:

  • elektronika,
  • odzież,
  • sprzęt sportowy,
  • sprzęt muzyczny,
  • meble,
  • książki,
  • biżuteria.

Jeśli chodzi z kolei o samą relację kupujący-sprzedawca oraz charakter transakcji, można przyjąć następujący podział:

  1. Sprzedaż konsument-konsument (C2C)

    W tym przypadku osoby prywatne sprzedają swoje towary innym osobom prywatnym.

    Przykłady:

    • OLX, Allegro, Marketplace Facebooka – tego typu platformy pozwalają w łatwy sposób wystawiać ogłoszenia;
    • Vinted – serwis ten specjalizuje się w sprzedaży i wymianie odzieży używanej między osobami prywatnymi.
  2. Sprzedaż firma-konsument (B2C)

    Firmy, z racji swoich złożonych struktur i zasobów, mogą uczestniczyć w reCommerce na jeszcze więcej sposobów niż konsumenci.

    Przykłady:

    • OLX, Allegro, Marketplace Facebooka – dzięki licznym kategoriom i opcjom promocji firmy także z powodzeniem mogą tutaj sprzedawać np. produkty używane;
    • GameStop – firma ta specjalizuje się w kupowaniu oraz odsprzedaży używanych gier, konsol i akcesoriów.
  3. Wynajem peer-to-peer (P2P)

    Jak wspomnieliśmy, reCommerce może także obejmować wypożyczanie produktów między osobami prywatnymi.

    Przykłady:

    • Turo – amerykańska wypożyczalnia samochodów;
    • Traficar – polski odpowiednik Turo.
  4. Natychmiastowy odkup lub wymiana

    Niektóre platformy/firmy pozwalają odsprzedać stare, używane, a czasami nawet zepsute urządzenia elektroniczne. W zamian konsument otrzymuje gotówkę, kredyt sklepowy lub zniżkę na nowy zakup.

    Przykłady:

    • Gazelle – platforma specjalizuje się w telefonach komórkowych;
    • Apple i program „Trade in” – gdy oddajesz stary sprzęt Apple, jest on wyceniany, a następnie ustalona kwota pozwala obniżyć cenę nowego urządzenia.
  5. Upcycling/rękodzieło

    Na platformach rzemieślnicy oraz artyści przeprojektowują stare przedmioty lub zmieniają ich funkcję, aby stworzyć coś nowego i wyjątkowego.

    Przykłady:

    • Etsy – platforma ta spopularyzowała omawianą formę reCommerce.

Najlepsze praktyki reCommerce

Jeśli chcesz zaangażować się w reCommerce, weź pod uwagę następujące kwestie:

  • wybór produktów – nie wszystkie towary nadają się do wtórnego handlu. Nadaj priorytet przedmiotom o wysokiej wartości odsprzedaży jak niektóre ubrania i meble;
  • dobór platformy – zdecyduj, czy chcesz zbudować własną platformę (np. powiązaną z obecnym sklepem internetowym), czy wolisz współpracować z istniejącą;
  • planowanie procesów – ustal procedury wymiany, inspekcji, przepakowywania i wysyłki. Zadbaj o jasny system potencjalnych zwrotów;
  • monitorowanie trendów – zwracaj uwagę na to, jakie produkty wzbudzają zainteresowanie w kontekście reCommerce i reaguj na potrzeby docelowych klientów.

ReCommerce – podsumowanie

Mamy nadzieję, że wiesz już, czym jest reCommerce i dlaczego warto mieć ten trend na uwadze. Handel wtórny to nie tylko świetne zjawisko z punktu widzenia ekonomicznego, ale także okazja dla wielu biznesów.

Udostępnij artykuł:
Chcesz wypromować swój biznes w sieci?
Postaw na pozycjonowanie!
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 1