Blog internetowy to jeden z najlepszych sposobów na realizowanie działań z zakresu content marketingu. Umiejętnie promowany jest w stanie przyciągnąć nowych klientów, budować z nimi długoterminową relację, a w przypadku Twojej firmy, wyrobić opinię branżowego eksperta.
W tym artykule dowiesz się zatem, jak promować blog. Zebraliśmy najważniejsze informacje, jak się do tego procesu przygotować, gdzie szukać ku temu okazji i jak dbać o swoje treści już na samym blogu, aby zdobyć jak najwięcej czytelników.
Czego dowiesz się z artykułu?
Promowanie bloga – na początek się do tego przygotuj
Aby promocja bloga nie napotykała niepotrzebnych problemów, na początku się do niej odpowiednio przygotuj. W tym celu zadbaj o następujące kwestie:
Techniczny audyt strony
Techniczny audyt strony internetowej pozwoli Ci zidentyfikować problemy, które mogą utrudniać funkcjonowanie całej strony i w rezultacie promocję bloga. Tego typu analiza bierze pod uwagę m.in. następujące czynniki:
- strukturę i nawigację strony,
- szybkość ładowania,
- zepsute linki,
- duplikację treści,
- wadliwe meta opisy i meta tytuły,
- sformatowanie sitemapy,
- dostosowanie do urządzeń mobilnych,
- optymalizację plików graficznych.
Zanim zaprosisz na swój blog nowych czytelników, upewnij się zatem, że ich wizyta nie będzie się wiązać z niepotrzebnymi problemami technicznymi. Jeśli potrzebujesz pomocy w optymalizacji tego typu czynników, przydatna może okazać się ekspercka konsultacja SEO.
Research i zaplanowanie strategii contentowej
W promocji Twojego bloga duży wpływ na powodzenie będzie miała jakość treści znajdująca się na blogu, który chcesz promować. Z tego względu poświęć czas na:
- zrozumienie swojego rynku docelowego,
- analizę contentu konkurencji,
- ustalenie, w jaki sposób Twój content ma odpowiadać na potrzeby odbiorców,
- wyszukanie słów kluczowych i ciekawych tematów,
- dobór tonu i charakteru treści,
- branding,
- przygotowanie harmonogramu tworzenia i publikacji treści.
Przeczytaj także:
Strategia content marketingowa krok po krokuKonfiguracja narzędzi do SEO i marketingu
W długoterminowym promowaniu bloga firmowego duże znaczenie będzie mieć nie tylko reklama sama w sobie, ale też gromadzenie i analiza różnych danych. Dlatego zadbaj o to, aby odpowiednio skonfigurować różne narzędzia jak Google Analytics, Google Search Console, Senuto, SEMSTORM czy Brand24, jeśli chodzi o monitorowanie ruchu, śledzenie fraz kluczowych, analizę trendów itp.
Gdzie wypromować blog?
Przejdźmy zatem do omówienia ogólnych sposobów na to, jak spopularyzować swój blog w internecie:
-
Wpisy gościnne (guest blogging)
Jeśli nie wiesz, gdzie promować bloga, wpisy gościnne to świetny sposób na wygenerowanie ruchu na swojej stronie, budowanie reputacji i rozpoznawalności w swojej niszy.
Czym jest guest blogging? Polega on na publikowaniu swoich artykułów na zewnętrznych blogach, portalach i serwisach. W zależności od ustaleń może odbywać się to darmowo lub za opłatą. Zwykle w tego typu gościnnych wpisach autorzy mogą zamieszczać także swoje bio, jak i link dofollow kierujący do własnej witryny.
Wpisy gościnne są skuteczne, gdyż przynoszą korzyści z długoterminowej perspektywy. Raz udostępniony wpis będzie generować ruch i przyczyniać się do lepszego profilu SEO przez lata.
Pamiętaj oczywiście, aby w przypadku takich wpisów także dbać o ich jakość. Artykuły powinny być przydatne i publikowane na tematycznie powiązanych witrynach. W przeciwnym wypadku Google może potraktować je jako spamerską metodę na pozyskiwanie linków.
Przykład wpisu gościnnego z profilem autora i linkami do własnych blogów (źródło)
-
Media społecznościowe
Jeśli chcesz zmaksymalizować widoczność, promuj bloga w mediach społecznościowych. Pamiętaj jednak, że nie jest to łatwe zadanie, gdyż na tego typu platformach zwykle na samym początku trudno o ruch organiczny. Z tego względu będziesz musiał zastanowić się nad wykupieniem reklamy lub ograniczyć się jedynie do prostego udostępniania linków do swoich treści.
Jeśli chcesz wyciągnąć jak najwięcej z tego typu promocji, skup się na maksymalnie 3 platformach – w końcu nie możesz zapomnieć o wchodzeniu w interakcje z grupą docelową na samej stronie bloga.
Poszczególne platformy sprawdzą się lepiej lub gorzej w przypadku innych nisz i zagadnień:
- Facebook – sprawdzi się w przypadku większości nisz;
- LinkedIn – w branżach B2B;
- Twitter – sprawdzi się w ograniczonym stopniu raczej w przypadku większości nisz, jednak najlepiej w kontekście B2B;
- Instagram – wszelkie „wizualne” nisze jak moda, dekoracja wnętrz, czyli w skrócie takie, w przypadku których zdjęcia i filmy mają największe znaczenie w promocji;
- TikTok – w tematyce zdrowia, urody, mody, kulinariów; to szczególnie dobry wybór, gdy Twoją grupą docelową są młodsze pokolenia.
-
E-mail marketing
Platformy społecznościowe ciągle powstają i upadają, zyskują i tracą na znaczeniu, jednak e-mail, który jest z nami praktycznie od początku internetu, dalej jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów komunikacji z klientami.
E-mail marketing stanowi świetne narzędzie, jeśli chodzi o promowanie wpisów blogowych. Można spodziewać się także po nim znacznie większej skuteczności, ponieważ osoby zapisane na listę mailingową już wykazały pewne zainteresowanie Twoją ofertą czy publikowanym contentem.
Oczywiście na początek musisz zadbać o zbudowanie listy mailingowej – na szczęście pomoże w tym właśnie content publikowany na blogu. Następnie do członków takiej listy możesz wysyłać różne wiadomości:
- powiadomienia o nowych wpisach na blogu,
- informacje o innych typach contentu (e-booki, listy, materiały video),
- ogłoszenia o promocjach dotyczących Twoich produktów i usług,
- inne ogólne ogłoszenia.
Możesz nawet spróbować w każdym z tego typu e-maili zamieszczać krótką wzmiankę o swoim blogu lub promować konkretny artykuł (nawet starszy):
-
Ogólna aktywność w sieci
Wypromuj swojego bloga, po prostu starając się „być wszędzie”. Jest to jeden z najbardziej naturalnych sposobów na zdobycie widoczności oraz na zaistnienie w świadomości docelowych użytkowników.
Jak wypromować blog omawianą metodą? Bądź aktywny w takich miejscach jak:
- YouTube,
- Quora,
- tematyczne fora internetowe,
- platformy społecznościowe, na których chcesz zdobyć szczególną widoczność.
Zostawiaj tam komentarze, odpowiadaj na pytania, pobudzaj innych do dyskusji. Jeśli będzie ku temu okazja, pozostaw link do swojego bloga lub konkretnego, tematycznie powiązanego artykułu. Pamiętaj jednak, aby nie przeprowadzać nachalnej promocji – zamiast tego, skup się na budowaniu relacji i rozmowach.
W ramach owej aktywności musisz być oczywiście jednoznacznie rozpoznawalny. Jeśli w ramach przygotowań do działań promocyjnych zaplanowałeś odpowiedni branding, teraz jest pora na to, aby go użyć. Ustal, czy twarzą bloga będzie po prostu Twoja firma, Ty, a może któryś z pracowników.
-
SEO
Z jednej strony możesz polegać na wykupieniu reklamy, a z drugiej - prowadzić działania SEO. Pozycjonowanie pomoże Ci wypromować blog na dłużej. Poprawna optymalizacja techniczna strony, wartościowe wpisy, link building - dzięki tym elementom możesz być najwyżej w wyszukiwarce.
Jak wyciągnąć z promocji bloga jak najwięcej?
Zewnętrzna promocja bloga w internecie oczywiście jest bardzo ważna, jednak pamiętaj o tym, że możesz zmaksymalizować jej efekty, po prostu dbając o to, co dzieje się w obrębie samej platformy.
Odpowiadaj na komentarze
Aktywna sekcja komentarzy to czynnik, który może zaważyć o tym, czy Twój blog będzie bardzo dobry, czy po prostu tylko dobry. Jeśli czytelnicy zauważą, że często angażujesz się w dyskusje, odpowiadasz na ich pytania, a także dziękujesz za komentarze, będą mieli poczucie, że dostrzegasz i szanujesz ich opinie. Dzięki temu lepiej zapamiętają Twój content, a nawet zaczną niecierpliwie czekać na następny artykuł.
Oto kilka dodatkowych porad dotyczących odpowiadania na komentarze:
- W pierwszej kolejności zadbaj oczywiście o jakościowy content – im bardziej jest on pomocny, tym większa szansa, że ktoś zechce wziąć udział w dyskusji.
- Poświęć szczególną uwagę na odpowiadanie na komentarze przez pierwsze 48 godzin po publikacji artykułu.
- Nie każdy Twój komentarz musi być szczególnie rozbudowany. Czasami wystarczy zwykłe „dziękuję” w odpowiedzi na czyjąś pozytywną opinię o blogu.
- Zachowaj szczególną rozwagę w przypadku negatywnych komentarzy. Czasami mogą one stanowić zwykły hejt, a kiedy indziej przydatną krytykę. Niezależnie od sytuacji, odpowiadanie na nie w szorstki i nietaktowny sposób jedynie przysporzy problemów.
Publikuj regularnie
Czytelnicy powinni wiedzieć, kiedy mniej więcej spodziewać się kolejnego wpisu. W wielu branżach bycie na czasie z najnowszymi wydarzeniami jest konieczne, jeśli chcesz, aby grupa docelowa brała pod uwagę Twój content i Twoje opinie.
Istnieje jednak alternatywa. Możesz publikować content rzadko i nawet nieregularnie, jeśli jednak już to robisz, jego jakość musi dosłownie powalać. Niektóre blogi i kanały na YouTube funkcjonują w ten sposób, jednak aby podejście to działało, musisz wyrobić sobie tego typu opinię.
W tych rzadkich momentach publikacji świetnych wpisów musisz także włożyć szczególny wysiłek w ich promocję na różnych kanałach, aby wyciągnąć z nich jak najwięcej.
Stale ulepszaj blog dzięki analityce
Analityka to w skrócie wszystko, co dostarcza danych dotyczących funkcjonowania bloga. Tego typu informacje można pozyskać za pomocą popularnych narzędzi jak Google Analytics, Google Search Console, Senuto, SEMSTORM, Ahrefs, Semrush itp.
Przykładowo narzędzie Optin Monster pozwala tworzyć i analizować pop-up’y. Jeśli wykorzystujesz je do promowania bloga, możesz w ten sposób dowiedzieć się m.in.:
- Jak wiele osób zobaczyło dany pop-up?
- Jak wiele osób po jego zobaczeniu przeczytało linkowany artykuł lub zapisało się na listę mailingową?
- Który layout pop-up’u przekłada się na jego największą skuteczność?
Tego typu dane dotyczące funkcjonowania bloga da się następnie wykorzystać, aby ustalić, co zmienić lub poprawić w kontekście wyglądu bloga, contentu, jak i skuteczności kanałów, za pomocą których go promujesz.
W ramach analityki i wyciągania wniosków możesz nawet poprosić swoich czytelników o opinie na temat Twojego bloga – pomoże Ci to lepiej zrozumieć ich preferencje i ulepszyć całą stronę.
Jak rozreklamować blog – podsumowanie
Istnieje wiele sposobów na promowanie bloga. Wybierz zatem te, które najlepiej sprawdzą się w Twoim przypadku. Pamiętaj także o tym, aby dbać o jakość samego bloga i treści na nim zawartych.
Jeśli potrzebujesz eksperckiego wsparcia w prowadzeniu bloga oraz tworzenia treści, jako agencja content marketingu możemy w tym pomóc.