Monetyzacja bloga - jak na nim zarabiać? Podpowiadamy

blog-banner-bee

Blog internetowy to świetny sposób na generowanie zysku. Niezależnie od tego, czy chcesz przekształcić go w dodatkowe źródło dochodu Twojej firmy, czy też planujesz zbudować wokół niego swoją karierę, musisz wiedzieć, jak się zabrać za to zadanie. W tym artykule omówimy sposoby na monetyzację bloga. Dowiesz się także, jak go odpowiednio do tego przygotować i kiedy spodziewać się efektów.

Jak zarabiać na blogu?

Jak przekształcić blog w źródło dochodu?

Blogi internetowe to obecnie popularne medium komunikacyjne. Wiele osób chętnie regularnie je czyta i co ważne, starannie selekcjonuje źródła, jeśli chodzi o rodzaj treści, styl komunikacji oraz autora contentu.

Ten czynnik ma kluczowe znaczenie w kontekście tego, jak zarabiać na blogu. Czytelnicy często poszukują niszowych platform. Oprócz tego lubią się z nimi wiązać, aby w jednym miejscu mieć dostęp do interesującej ich wiedzy, redukując ten sposób natłok szumu informacyjnego.

Odpowiednio prowadzony blog internetowy buduje z czasem lojalną grupę odbiorców. Tacy użytkownicy regularnie mają kontakt z Twoimi treściami i im ufają. Kolejnym krokiem jest zatem wprowadzenie różnych metod monetyzacji. Są to sposoby, które wykorzystują ruch na blogu i zaangażowanie odbiorców do generowania zysków.

Zanim jednak omówimy dokładnie, jak zarabiać na prowadzeniu bloga, przyjrzyjmy się pewnym fundamentalnym kwestiom, o które należy zadbać w pierwszej kolejności.

Zarabianie na blogu: pierwszy krok to ciekawe i dobrze zoptymalizowane treści

Podstawą każdego bloga, który przynosi zyski, są treści wyróżniające się na tle innych. To one przyciągają czytelników i zachęcają ich do powrotu. Czym powinny się charakteryzować? Zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • wartość dla czytelnika – treści muszą dostarczać wartościowych informacji, rozwiązywać problemy lub zapewniać rozrywkę. W tym celu musisz zrozumieć potrzeby i zainteresowania grupy docelowej;
  • unikatowość – unikatowość wykracza poza zwykłe unikanie duplikacji treści. Oryginalność można osiągnąć, stosując inną perspektywę, wyjaśniając dany temat prościej lub w bardziej złożony sposób albo za pomocą ciekawej formy prezentacji informacji;
  • optymalizacja SEO – treści powinny być zoptymalizowane pod kątem Google. Obejmuje to używanie odpowiednich słów kluczowych, dostosowywanie meta opisów czy też dodawanie danych strukturalnych;
  • przystępność i czytelność – czynnik blisko powiązany z optymalizacją SEO. Content musi być łatwy do przyswojenia. Oznacza to klarowny język, przejrzystą strukturę nagłówków oraz estetyczne formatowanie, które pomaga wyszukać kluczowe informacje;
  • aktualność i trafność – treści powinny być aktualne i odpowiadać na bieżące zainteresowania czytelników. Starsze treści należy regularnie aktualizować, aby odzwierciedlały obecną wiedzę i trendy.

Na co zwrócić uwagę przy prowadzeniu bloga, by później sprzedawał?

Prowadzenie bloga to oczywiście nie tylko samo pisanie contentu. Aby przyciągał czytelników, wzbudzał zaufanie i w końcu generował zyski, musisz mieć na uwadze także inne kwestie.

  1. Estetyka i nawigacja – zadbaj o unikatową szatę graficzną. Nie zapomnij o łatwej nawigacji i ogólnej optymalizacji pod urządzenia mobilne. Treści blogowe warto podzielić na różne kategorie i podkategorie, przydzielić im tagi tematyczne itp.
  2. Dodatkowa promocja bloga i marki – choć fundamentem promocji jest tworzenie jakościowych treści, to nie zapomnij o innych sposobach na zyskanie widoczności. Mogą to być reklamy PPC, współprace z innymi blogerami, wywiady itp.
  3. Media społecznościowe – media społecznościowe to świetny sposób na zyskanie dodatkowej widoczności. Pamiętaj o regularnym informowaniu swoich followersów o nowo powstałych treściach na blogu.
  4. Bezpieczeństwo – jeśli zamierzasz monetyzować blog, sprzedając bezpośrednio na nim np. swoje produkty, zadbaj o kwestie bezpieczeństwa. Certyfikat SSL to podstawa, jeśli chodzi o ochronę transakcji.

Jak zarabiać na prowadzeniu bloga – 4 sposoby

Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, jak zarabiać na pisaniu bloga.

  1. Programy afiliacyjne

    Program afiliacyjny to model biznesowy, w którym afiliant (czyli Ty - bloger) promujesz produkty i usługi podmiotów trzecich za pomocą linków afiliacyjnych. Gdy czytelnik Twojego bloga kliknie taki odnośnik i dokona zakupu (lub podejmie inną pożądaną akcję) w ramach wynagrodzenia otrzymujesz prowizję.

    Z afiliacją powiązane są także programy partnerskie. Czasami terminy używane są zamiennie. Kiedy indziej programy partnerskie podkreślają bardziej złożoną formę obliczania wynagrodzenia (np. stałe dzielenie procentu zysku zamiast zwykłej prowizji).

    Program afiliacyjny

    Blog na temat pedagogiki w jednym z wpisów recenzuje książki dla dzieci. Do publikacji umieszczono link afiliacyjny prowadzący do strony sklepu (źródło)

    Programy afiliacyjne mają następujące zalety:

    • pasywny dochód – po umieszczeniu linków afiliacyjnych w treści możesz praktycznie o nich zapomnieć. Są one w stanie generować dochód przez długi czas;
    • elastyczność – programy afiliacyjne oferują szeroki wybór produktów i usług do promocji. Łatwo je dopasować do tematyki bloga oraz zainteresowań odbiorców;
    • naturalność – w wielu przypadkach czytelnicy sami będą Cię pytać, z jakich narzędzi, produktów, usług itp. korzystasz. Zamieszczając linki afiliacyjne w widocznym miejscu (np. w sekcji „O mnie”), udzielisz od razu odpowiedzi na te pytania oraz zmonetyzujesz blog.

    Warto pamiętać o następujących wadach:

    • ryzyko zszargania reputacji – powiązania afiliacyjne z firmami, wokół których powstaną kontrowersje, może negatywnie wpłynąć na Ciebie jako partnera;
    • wymagania prawne – polskie prawo wymaga, aby treści afiliacyjne były starannie oznaczone.
  2. Reklamy typu AdSense

    Google AdSense to program reklamowy prowadzony przez Google, który umożliwia właścicielom blogów zarabiać pieniądze poprzez wyświetlanie reklam tekstowych, graficznych lub wideo.

    Reklamy typu AdSense

    Reklamy mogą pokazywać się w wielu miejscach na stronie i przybierać różną formę (źródło)

    Reklamy AdSense mają następujące zalety:

    • łatwość wdrożenia – zarabianie na blogu z AdSense jest proste. Google dostarcza kody reklam, które wystarczy wkleić na stronę;
    • dopasowanie reklam – Google automatycznie wyświetla reklamy, które są dopasowane do tematyki strony lub uwzględniają zainteresowania i historię wyszukiwania użytkownika.

    Reklamy AdSense mają też pewne wady:

    • wpływ na doświadczenie użytkownika – różne formaty reklam mogą przeszkadzać odwiedzającym i zwykle są uznawane za nachalne. Z tego powodu mniejsze blogi z reguły z nich nie korzystają, aby nie zrażać niszowych odbiorców;
    • AdBlockery – wiele internautów korzysta z AdBlockerów, dlatego nawet nie widzi tego typu reklam.
  3. Publikacja artykułów sponsorowanych

    Artykuł sponsorowany to wpis, który za opłatą strona trzecia (np. firma z branży powiązanej z tematyką Twojego bloga) umieszcza na Twojej stronie. Takie publikacje zwykle zawierają linki do oferty lub witryny reklamującego się podmiotu.

    Artykuł sponsorowany

    Wiele blogów publikuje informacje na temat swojej demografii i statystyk odwiedzin, aby zachęcić potencjalnych reklamodawców do umieszczania tematycznie powiązanych wpisów sponsorowanych (źródło)

    Zalety publikacji artykułów sponsorowanych:

    • dodatkowa treść – w ramach takiej współpracy nie tylko otrzymujesz wynagrodzenie, ale także nowy content na swoją stronę;
    • budowanie relacji – publikacja artykułów sponsorowanych pozwala budować długoterminowe relacje z markami i firmami, co może prowadzić do nowych okazji biznesowych.

    Wady wpisów sponsorowanych:

    • wymagania prawne – podobnie jak w przypadku afiliacji, artykuły sponsorowane także trzeba odpowiednio oznaczać;
    • mniejsze zaangażowanie – niektórzy czytelnicy są mniej skłonni do interakcji z treściami sponsorowanymi lub mogą całkowicie je pomijać.
  4. Sprzedaż własnych produktów i usług

    Czy udało Ci się rozwinąć blog i markę w szerokim zakresie? Jeśli tak, dobrym pomysłem będzie promowanie własnych produktów oraz usług jak e-booki, kursy czy konsultacje.

    Sprzedaż usług

    Blog To się Opłaca omawia różne zagadnienia związane z freelancingiem i biznesem. Autorka wykorzystuje swoją markę oraz wiedzę, aby sprzedawać powiązane tematycznie kursy oraz książki (źródło)

    Zalety:

    • budowanie marki – sprzedaż własnych produktów i usług pozwoli Ci zbudować markę oraz wzmocnić Twoją pozycję jako eksperta branżowego;
    • większe potencjalne dochody – marże z własnych produktów czy usług są wyższe niż w przypadku innych form monetyzacji (jak afiliacja).

    Wady:

    • dodatkowe obciążenia – przygotowanie, utrzymanie i promowanie własnych produktów wymaga wiele pracy i często nabycia nowych umiejętności;
    • obsługa klienta – tego typu sprzedaż wiąże się także z koniecznością zarządzania zamówieniami, zwrotami itp.

Po jakim czasie można spodziewać się zysków?

Zakładając, że ciężko pracujesz nad swoim blogiem, kiedy możesz spodziewać się efektów? Analiza przeprowadzona przez Productive Blogging wskazuje, że:

  1. W ciągu pierwszego roku prowadzenia bloga osiągane zyski zwykle są marginalne.
  2. Średnio pierwsze zyski z bloga pojawiają się po 20 miesiącach.
  3. Zyski porównywalne z pracą na pełny etat możliwe są średnio po 4 latach.
  4. Pierwsze sensowne zyski (w przypadku badania około 1 000$ miesięcznie) generowane są przez blogi, które mają opublikowanych przynajmniej 50 artykułów.
  5. Generowany zysk rośnie znacząco wraz ze wzrostem liczby wpisów.

Blog jako źródło dochodów: tak czy nie?

Blog to na pewno świetne i ciekawe źródło dochodów. Zapewnia elastyczność, różnorodne metody monetyzacji, możliwość budowania marki osobistej oraz zarabianie na swojej pasji.

Z drugiej strony pamiętaj, że wiąże się też z pewnymi wyzwaniami. Efekty nie pojawią się od razu. Dochody potrafią być niestabilne. Tworzenie jakościowych i ciekawych treści może być wyczerpujące. Wiele osób, które przekształciły pasję w źródło dochodu, traci pierwotną radość z oddawania się swojemu hobby. Miej to na uwadze!

Udostępnij artykuł:
Chcesz wypromować swój blog?
Pomożemy Ci!
Oceń artykuł:
0