Znaczenie spisu treści dla artykułów na blogu i SEO

blog-banner-bee

Dodanie spisu treści do artykułów blogowych może przynieść wiele korzyści. Z jakich powodów warto to zrobić? Jak coś takiego wdrożyć? Tego dowiesz się w naszym artykule.

Dlaczego warto stosować spis treści?

Czym jest spis treści na blogu?

Spis treści na blogu to zbiór najważniejszych nagłówków w artykule, który ułatwia nawigację i wstępne zapoznanie się z jego zawartością. Nagłówki często przybierają formę odnośników, które po kliknięciu przenoszą odwiedzającego do odpowiadającej im części tekstu.

Spis treści zwykle znajduje się na samym początku artykułu przed leadem lub tuż pod nim. Czasami umieszcza się go w panelu bocznym, a nawet sprawia, aby podążał za czytelnikiem (tzw. pływający spis treści).

Dlaczego warto korzystać ze spisu treści?

Istnieje wiele powodów, dla których warto umieścić spis treści w swoich artykułach.

Lepsze doświadczenie użytkownika

Spis treści znacząco poprawia sposób, w jaki czytelnicy wchodzą w interakcję z contentem. Pozwala im szybko zorientować się w strukturze artykułu i bezpośrednio przejść do najbardziej interesujących ich sekcji. Jest to szczególnie ważne w przypadku długich i rozbudowanych tekstów, gdzie zwykłe przewijanie jest czasochłonne i frustrujące.

Poprawa SEO

Za sprawą klikalnych przekierowań do różnych sekcji tekstu, spis treści tworzy naturalne linkowanie wewnętrzne. Dzięki temu Google jest w stanie lepiej zrozumieć strukturę i hierarchię contentu na stronie, co przyczynia się do lepszego pozycjonowania.

Omówione wcześniej usprawnione doświadczenie użytkownika także przekłada się na lepsze SEO. Odwiedzający, którzy od razu widzą przed sobą spis treści, są mniej skłonni opuścić stronę. Przyczynia się to do mniejszego współczynnika odbicia (a raczej poprawy nowej, zastępczej metryki, jaką jest sesja z zaangażowaniem).

Budowanie profesjonalnego wizerunku

Spis treści jest często odbierany jako oznaka profesjonalizmu, staranności i szanowania czasu użytkownika. Prezentuje autorów i wydawców jako osoby dbające o komfort czytelników. Dodawanie spisu treści może dlatego przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku marki.

Czym powinien odznaczać się dobry spis treści?

Jeśli planujesz dodać spis treści do swoich artykułów, miej na uwadze kilka kwestii.

  1. Wyróżnienie

    Spisy treści powinny rzucać się w oczy, aby czytelnicy przy wstępnym skanowaniu contentu ich nie przeoczyli. Rozważ następujące metody:

    • dodatkowy nagłówek – wprowadź spis treści specjalnym nagłówkiem jak „Spis treści”, „Czego dowiesz się z artykułu?”, „W tekście omawiamy” itp.,
    • czcionka i rozmiar – użyj większej lub inaczej stylizowanej czcionki dla nagłówka spisu treści, aby od razu przykuł uwagę czytelnika,
    • kolor i tło – sekcja spisu może być wyróżniona innym kolorem lub specjalnym tłem,
    • ikony lub symbole – dodaj graficzne elementy charakterystyczne dla spisów treści w postaci np. listy lub książki, aby zwiększyć rozpoznawalność sekcji,
    • interaktywne elementy – na naszym blogu stosujemy rozwijalny spis treści, który ukazuje się w całości po kliknięciu wyraźnego przycisku.
  2. Spójne tytuły

    Choć czytelnicy zwykle poświęcają większą uwagę spisom treści, to jednak wielu w pewnym zakresie będzie je skanować. Ich styl nie powinien być zatem przypadkowy – tutaj również należy zadbać o format, który jest chwytliwy i treściwy.

    Innym ważnym czynnikiem jest przybranie spójnego stylu nagłówków. Przykładowo nagłówki H3 w jednej z poprzednich sekcji („Dlaczego warto korzystać ze spisu treści?”) przybierają formę bezokoliczników.

    • Lepsze doświadczenie użytkownika.
    • poprawa SEO,
    • budowanie profesjonalnego wizerunku.

    Da się je jednak zapisać w zwrotnej formie osobowej.

    • Zapewnisz lepsze doświadczenie użytkownika,
    • poprawisz SEO,
    • zbudujesz profesjonalny wizerunek.

    Obie formy są poprawne, ale lepiej ich nie mieszać, aby zapewnić spójność.

  3. Przejrzysty system organizacji

    Dobrze zdefiniowany system numeracji lub punktory ułatwiają czytelnikom orientację w treści. Są to szczególnie istotne elementy w długich, poradnikowych artykułach, ponieważ pomagają zrozumieć kolejność i relacje między sekcjami.

    W tym przypadku także warto zadbać o kwestie graficzne. Przykładowo nagłówki H2 mogą być wyróżnione pogrubioną czcionką, podczas gdy przyporządkowane do nich H3 już nie. Warto je przedstawić w formie listy wypunktowanej z wcięciem.

  4. Progresja tytułów

    Aby stworzyć spis treści, który przyciągnie uwagę czytelnika, w pierwszej kolejności musisz dobrze zaplanować sam artykuł. Poszczególne nagłówki powinny w logiczny sposób przechodzić do kolejnych mniej lub bardziej istotnych zagadnień. Rozważ poniższy przykład.

    1. Definicja X.
    2. Silne strony X.
    3. Słabe strony X.
    4. Czym X różni się od Z.
    5. Przykłady zastosowania X.
    6. Przydatne narzędzia związane z X.
    7. FAQ.
    8. Podsumowanie.

Przykładowe wdrożenia dla spisu treści

Jakie strony skutecznie stosują spisy treści? Rozważmy kilka przykładów.

Wikipedia

Wikipedia jakiś czas temu postanowiła wdrożyć pływający spis treści wraz z rozwijalnymi elementami, który znajduje się w lewym pasku. To dobre rozwiązanie, mając na uwadze to, że zawarte na niej artykuły są często bardzo rozbudowane.

Przykład spisu treści na wikipedii

Źródło

Senuto

Senuto także stosuje pływający spis treści, który jest jednak widoczny w całości cały czas. Nagłówki H3 są wyróżnione za pomocą wcięć.

Spis treści na Senuto

Źródło

SEMSTORM

Spis treści znajduje się na samej górze tekstu i jest wyróżniony niebieskim kolorem. Dzięki temu przypomina o tym, że jego elementy są klikalne i przenoszą do wskazanych sekcji tekstu.

Semstorm - spis treści

Źródło

WhitePress

W przypadku tego artykułu jako lokalizację spisu treści wybrano sekcję pod leadem. Nie sposób jej przegapić. Kolory nagłówków także przypominają, że można je kliknąć, aby przenieść się do poszczególnych sekcji. Spis nie zawiera jednak odnośników do nagłówków H3.

Spis treści na Whitepress

Źródło

W przypadku tego artykułu jako lokalizację spisu treści wybrano sekcję pod leadem. Nie sposób jej przegapić. Kolory nagłówków także przypominają, że można je kliknąć, aby przenieść się do poszczególnych sekcji. Spis nie zawiera jednak odnośników do nagłówków H3.

Jak wdrożyć spis treści samodzielnie?

Jeśli chcesz ręcznie stworzyć spis treści i mieć nad nim bezpośrednią kontrolę, wykonaj następujące kroki:

  1. Wybierz element do oznaczenia – będzie to element sekcji artykułu np. <h2> id="ThemaA">Nagłówek</h2>.
  2. Dodaj atrybut ID – przypisz unikatowy identyfikator do tego elementu. Na przykład, jeśli masz sekcję „Marketing”, możesz użyć <h2> id="marketing">Marketing</h2>.
  3. Utwórz link – użyj atrybutu href w znaczniku <a>, aby utworzyć link do kotwicy. Przykład: <a href="#marketing">Marketing</a>.
  4. Zachowaj spójne nazewnictwo – upewnij się, że odwołanie w linku (href="#marketing") dokładnie odpowiada ID kotwicy (id="marketing").
  5. Umieść spis treści – jeśli chcesz, aby spis treści znajdował się na samym początku tekstu (pod tytułem), bezpośrednio pod tagiem <h1>  umieść przygotowany kod HTML.
  6. Edycja – aby spis treści był bardziej przejrzysty, możesz zorganizować linki w formie listy, na przykład przy użyciu znaczników <ul> i <li>.

Przykładowy zapis (po zdefiniowaniu nagłówków dla poszczególnych fragmentów) wygląda następująco:

<ul>
<li><a href="#seo-dzialania-ranking">5 działań SEO, które poprawią Twój ranking w Google</a>
<ul>
<li><a href="#seo-slowo-kluczowe">Ustal główne słowo kluczowe dla każdej strony</a></li>
<li><a href="#seo-title-meta">Zoptymalizuj title tag i meta opis</a></li>
<li><a href="#seo-czytelnosc">Zadbaj o czytelność tekstu</a></li>
<li><a href="#seo-szybkosc-ladowania">Popraw szybkość ładowania</a></li>
<li><a href="#seo-wpisy-goscinne">Publikuj wpisy gościnne</a></li>
</ul>
<li><a href="#seo-weryfikacja">Jak weryfikować skuteczność działań SEO?</a></li>
<li><a href="#seo-podsumowanie">Podsumowanie</a></li>
</ul>

Jak wdrożyć spis treści za pomocą wtyczki?

Istnieją wtyczki, które umożliwiają automatyczne wstawianie spisów treści i ich generowanie. Omówmy kilka z nich.

Easy Table of Contents

Tworzenie spisów treści w WordPressie dzięki tej wtyczce staje się znacznie łatwiejsze. Narzędzie oferuje wiele przydatnych opcji, jak dobór stylu punktorów formatowania. Jest także zintegrowane z popularnymi edytorami stron i pluginem SEO Rank Math, co umożliwia selektywne włączanie spisu treści dla konkretnych postów.

SimpleTOC – Table of Contents Block

Kolejna wtyczka jest zaprojektowana z myślą o edytorze Gutenberg i nie wymaga dodatkowej konfiguracji. Zapewnia wiele zaawansowanych funkcji, jak konfiguracja maksymalnej głębokości nagłówków, możliwość dodania własnego nagłówka i stylizacji za pomocą natywnych opcji Gutenberg. Rozszerzenie SimpleTOC funkcjonuje w charakterze open source i jest rozwijane na GitHubie.

TOC Filter

TOC filter to rozszerzenie dla Drupala, które umożliwia automatyczne generowanie spisu treści. Narzędzie w tym celu dokonuje konwersji znaczników nagłówków HTML, wykorzystując system filtrów wejściowych Drupala.

Podsumowanie

Przypomnijmy najważniejsze informacje omówione w artykule.

Jaki jest cel spisu treści?

Spis treści gromadzi nagłówki (często w formie odnośników) do głównych sekcji tekstu. Znajduje się na samej górze artykułu lub w pasku bocznym.

Spisy treści powinny znajdować się praktycznie we wszystkich wpisach blogowych, gdyż poprawiają doświadczenie użytkownika, wspierają SEO i pomagają budować lepszy wizerunek marki.

Na co uważać podczas tworzenia spisu treści?

Jak przygotować spis?

Udostępnij artykuł:
Chcesz poprawić widoczność swojej strony w Google?
Napisz do nas!
Oceń artykuł:
5
Ocena: 5 Liczba głosów: 1