Mapa strony internetowej – czym jest i jak ją wygenerować?

Sitemapy, czyli mapy strony internetowej, to jeden z najstarszych elementów SEO, który do dzisiaj ma duże znaczenie. Czym zatem są? Czy warto je stosować? Jak je przygotować? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Mapa strony internetowej - czym jest i jak ją wygenerować

Mapa strony internetowej – czym jest?

Sitemapa (lub też XML sitemapa) to plik, który gromadzi wszystkie linki kierujące do podstron zawartych w danej witrynie. Dzięki takiej liście adresów wyszukiwarki są w stanie skuteczniej dokonywać crawlingu oraz indeksować zawartość. Jest tak, gdyż taka mapa strony internetowej daje jednocześnie wgląd w jej całkowitą strukturę. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że istnieje także inny wariant mapy strony, czyli HTML sitemapa. Jest ona widoczna dla użytkowników i pozwala im lepiej zorientować się w strukturze całej witryny. Zwykle stanowi niejako podsumowanie głównych kategorii i podkategorii tematycznych.

Przykład mapy strony html

Przykładowa mapa strony HTML portalu ZUS

HTML sitemapa może być przydatna w przypadku bardzo rozbudowanych stron, jednak z perspektywy SEO z dobrym rozpoznaniem architektury witryny w pełni poradzi sobie po prostu sprawnie zrealizowane linkowanie wewnętrzne. W tym artykule skupiamy się jednak na XML sitemapach, które przygotowuje się z myślą o botach Google. Oto jej główne rodzaje.

  1. Indeks sitemap

    Zacznijmy od tego, że mapa strony www ma swoje ograniczenia:

    • maksymalna ilość adresów URL to 50 000,
    • maksymalna ilość adresów URL w przypadku sitemap przeznaczonych dla newsów to 1 000. Więcej na ten temat w podpunkcie Indeks newsów,
    • maksymalny rozmiar nieskompresowanej sitemapy to 50 MB,
    • zbyt duży plik mapy strony może sprawić, że niektóre adresy podstron nie będą indeksowane.

    Jak więc widać, czasami konieczne jest posiadanie wielu sitemap w obrębie jednej strony. Oczywiście muszą one być w jakiś sposób zorganizowane, dlatego właśnie w takim celu tworzy się także indeksy map witryny.

  2. Indeks stron

    Podstawowy typ sitemapy, który stosuje się w przypadku większości witryn. Służy on indeksacji głównych stron oraz wpisów blogowych. W takiej mapie można zawrzeć informacje na temat plików graficznych oraz materiałów video. Za pomocą odpowiednich oznaczeń da się także wskazać, kiedy dana strona była edytowana oraz jak bardzo jest ważna w kontekście całej witryny.

  3. Indeks materiałów wideo

    Wariant ten jest podobny do wcześniej omówionej wersji mapy XML, jednak skupia się on przede wszystkim na materiałach wideo. Jeśli nie są one kluczowe dla funkcjonowania Twojej strony i nie stanowią dużej części całego contentu, nie ma raczej sensu tworzyć takiej sitemapy.

  4. Indeks plików graficznych

    Taka sama sytuacja jak w poprzednim przypadku – o ile Twoja witryna nie zawiera bardzo dużo zdjęć, które są kluczowe dla jej funkcjonowania (np. rozbudowane portfolio fotografa), nie potrzebujesz tej wersji sitemapy. W pełni wystarczy zwykły indeks stron.

  5. Indeks newsów

    Jeśli publikujesz newsy i chcesz, aby były one widoczne w Google News i innych agregatach wiadomości, potrzebna będzie Ci specjalna mapa strony internetowej. Google zaleca, aby nie było w niej więcej niż 1 000 adresów URL. W praktyce będziesz potrzebował wielu takich XML sitemap. Skąd takie wymagania? Podczas szybkiego zaciągania i organizowania treści, jakie mają zawrzeć się w wątku newsów, Google nie chce za każdym razem pobierać mnóstwa plików sitemap, które zajmują nawet 50 MB. Jeśli są one podzielone na mniejsze części, organizowanie contentu odbywa się znacznie sprawniej. Nie umieszczaj w takim pliku artykułów, które zostały opublikowane w okresie dłuższym niż ostatnie dwa dni. Tego typu mapa witryny nie jest preferowana w regularnych wynikach wyszukiwania, więc upewnij się, że dodajesz do niej tylko newsy. Oprócz tego nie obsługuje ona linków do obrazów, dlatego Google zaleca używanie danych strukturalnych do określenia miniaturki.

Mapa witryny – dlaczego jest przydatna w SEO?

Odpowiednio stworzona mapa przynosi wiele korzyści z punktu widzenia SEO. Oto kilka powodów, dla których jest przydatna:

  • organizowanie listy wszystkich adresów URL – obejmuje ona także te, które nie zostałyby znalezione przez wyszukiwarki, gdyż np. nie kierują do nich żadne wewnętrzne odnośniki (jak choćby osierocone strony),
  • nadawanie stronom priorytetu – przekłada się to na kolejność, w jakiej strony są indeksowane,
  • informacje na temat wprowadzanych edycji – znacznik „lastmod” pozwala określić, kiedy w obrębie danej strony dokonano zmian,
  • określenie, jak często na danej stronie są wprowadzane edycje – odbywa się to dzięki znacznikowi „changefreq”. Google będzie takim podstronom nadawać większy priorytet, aby nie przeoczyć ewentualnych zmian,
  • uzyskiwanie informacji zwrotnych z Google Search Console – możesz na przykład sprawdzić stan w indeksie podstron uwzględnionych w mapie strony.

Stworzenie mapy strony – kiedy jest potrzebna?

Stworzenie mapy strony przynosi zatem konkretne korzyści, jednak czy zawsze jest to naprawdę tak bardzo konieczne? Według Google’a mapa strony jest potrzebna, jeśli:

  • witryna jest duża - im bardziej rozbudowana strona, tym większa szansa, że roboty indeksujące mogą przeoczyć nowe i niedawno zaktualizowane podstrony.
  • witryna ma duże archiwum stron, które są odizolowane od siebie i nie ma między nimi dobrych połączeń - jeśli liczne strony zawarte na witrynie nie linkują do siebie nawzajem w naturalny sposób, warto zamieścić je w sitemapie, dzięki czemu Google ich nie przeoczy.
  • witryna jest nowa i nie ma dużej ilości linków zewnętrznych - Googlebot i inne roboty wyszukiwarek przeszukują sieć, podążając za linkami z jednej strony do drugiej. W rezultacie Google może nie odkryć w pełni danej strony, jeśli nie znajduje linków kierujących do niej z innych witryn.
  • witryna zawiera dużo treści multimedialnych (wideo, obrazy) lub treści z niej są pokazywane w Wiadomościach Google - jak wspomniano wcześniej, specjalne typy sitemap są bardzo przydatne (a nawet konieczne) w kontekście witryn z dużą ilością plików multimedialnych oraz tych, które chcą być widoczne w Wiadomościach Google.

Według Google mapa strony nie jest potrzebna, jeśli:

  • witryna jest mała - mała strona w tym kontekście składa się z mniej niż 500 podstron, które mają pokazywać się w wynikach wyszukiwania.
  • witryna ma bardzo dobrze zrealizowane linkowanie wewnętrzne - w przypadku takiej sytuacji Google będzie w stanie swobodnie znaleźć wszystkie najważniejsze podstrony, zaczynając indeksowanie od strony głównej.
  • mała ilość plików multimedialnych i stron stworzonych z myślą o newsach - jeśli witryna składa się przeważnie ze zwykłych podstron zawierających głównie tekst, Google nie będzie mieć większych problemów z jej indeksowaniem. Jak więc widać, w niektórych przypadkach korzystanie z sitemapy jest bardzo wskazane, a w innych nie jest to koniecznością. Pamiętaj też, że XML sitemapa nie gwarantuje tego, że wszystkie elementy w niej zawarte zostaną sprawnie i szybko zaindeksowane, choć w większości przypadków powinna ona w tym pomóc.

Mapa strony internetowej – jak ją stworzyć?

Istnieją 3 główne sposoby na stworzenie sitemapy:

  1. ręcznie – najtrudniejsze podejście, które pozwala jednak dostosować wszelkie elementy sitemapy wedle swojego uznania.
  2. wbudowane narzędzie na CMS-ie – popularne systemy zarządzania treścią jak WordPress zwykle oferują swoje narzędzia, które pozwalają na generowanie mapy strony. Jako że są one zintegrowane z CMS-em i samą witryną, pozwalają także automatycznie aktualizować sitemapę.
  3. zewnętrzne narzędzia – takie rozwiązania zazwyczaj działają w przypadku wszystkich typów stron niezależnie od zastosowanej platformy. Niektóre generatory funkcjonują online, a inne to osobne programy, które należy pobrać na komputer.
Generowanie mapy strony internetowej

Przykładowy generator sitemap mysitemapgenerator.com

Plik sitemapy – jak go dodać do Google?

Choć często używa się określenia „przesłać mapę strony do Google”, to pamiętaj, że nie chodzi tutaj o dosłowne wysłanie pliku do choćby indeksu wyszukiwarki. Termin ten odnosi się po prostu do poinformowania Google, gdzie na Twojej witrynie znajduje się ów plik. W pierwszej kolejności należy zatem dodać plik sitemapy na stronę. Umieść go w głównym katalogu witryny np. www.xyz.pl/mapastrony.xml. Jeśli korzystasz z CMS-a lub kreatora stron, zapoznaj się z dokumentacją tych platform, aby lepiej ustalić, co dokładnie zrobić.

Następnie należy wskazać Google, gdzie znajduje się plik. Można to zrobić na 3 sposoby:

  1. Google Search Console - przejdź do Indeks > Mapy witryn. Następnie w polu Dodaj nową mapę witryny wpisz jej adres i kliknij Prześlij.
  2. Robots.txt - w przypadku pliku robots.txt na jego końcu należy wskazać ścieżkę dostępu sitemapy np. http://xyz.pl/lokalizacjamapy.xml.
  3. Ping - ostatnią opcją (najrzadziej używaną) jest powiadomienie Google o mapie witryny za pomocą funkcji Ping. W tym celu należy otworzyć w dowolnej przeglądarce specjalnie skonstruowany adres np. http://www.google.com/ping?sitemap=https://xyz.pl/sitemap.xml.

Mapa strony www – jak ją sprawdzić?

Pod sekcją, w której dodaje się sitemapę w Google Search Console, znajduje się tabela Przesłane mapy witryn. Po kliknięciu którejś z nich otwiera się szczegółowy widok, który podaje takie dane jak ostatni odczyt, łączna liczba wszystkich adresów URL itp. Gdy z kolei otworzysz Zobacz stan w indeksie, znajdziesz dokładniejsze informacje na temat indeksacji poszczególnych podstron wraz z podsumowaniem, czy podczas tego procesu nie pojawiły się błędy.

Generowanie mapy strony – najlepsze narzędzia

Oto polecane narzędzia, które pozwolą Ci wygenerować XML sitemapę:

  • My Sitemap Generator – darmowe generowanie sitemapy w przypadku stron składających się z mniej niż 500 adresów URL, jednorazowa opłata w przypadku większych witryn oraz możliwość wykupienia subskrypcji miesięcznej, która daje nieograniczony dostęp do narzędzia.
  • XML-Sitemaps.com – darmowe generowanie sitemapy w przypadku stron składających się z mniej niż 500 adresów URL, miesięczna subskrypcja oraz inne narzędzia SEO.
  • Screaming Frog XML Sitemap Generator – bardzo rozbudowane narzędzie SEO do pobrania na komputer; dostępna darmowa, jak i płatna wersja.
  • Slickplan – rozbudowana platforma do organizacji procesu zarządzania stronami internetowymi (w tym generator sitemap); dostępne są różne płatne wersje.
  • GlooMaps – ciekawe narzędzie, które za darmo pozwala tworzyć wizualne sitemapy.
  • Yoast SEO – popularne rozszerzenie typu SEO All in One do WordPressa; brak limitu adresów URL w przypadku generowania sitemap.
  • XML Sitemaps – jeden z najlepszych pluginów do tworzenia i zarządzania sitemapami na WordPressie (dostępny na rynku już ponad 9 lat).

Oto polecane narzędzia, które pozwolą Ci sprawdzić jakość swoich sitemap:

Plik mapy strony – najlepsze praktyki

Dzięki poniższym poradom Twoja mapa strony www będzie funkcjonować jeszcze lepiej:

  1. Wyklucz odpowiednie strony

    Następujące typy stron powinny być wykluczone z sitemap:

    • duplikaty stron,
    • strony niekanoniczne,
    • adresy URL z parametrami,
    • strony archiwum,
    • wszelkie przekierowania, brakujące strony lub strony błędów serwera,
    • strony z wewnętrznych wyników wyszukiwania,
    • adresy URL utworzone przez opcje filtrowania,
    • strony zablokowane przez robots.txt,
    • strony użytkowe jak logowanie, lista życzeń, koszyk zakupowy.
  2. Korzystaj z dynamicznie generowanych XML sitemap

    W przypadku bardzo dużych witryn, na których dodatkowo zawarte są treści generowane przez użytkowników (np. fora), kontrolowanie adresów wszystkich poszczególnych podstron może być bardzo trudne. Warto w tym celu utworzyć reguły, które będą automatycznie ustalać, jakie strony powinny być zawarte w XML sitemapie.

  3. W przemyślany sposób informuj o aktualizacjach strony

    Jak wspomniano wcześniej, w sitemapach za pomocą odpowiednich oznaczeń można poinformować, kiedy na stronie wprowadzono zmiany i jak ogólnie często do takich ingerencji dochodzi. Nie próbuj jednak wykorzystać ich do tego, aby oszukać Google. Jeśli boty zauważą, że często zmieniasz tego typu informacje bez faktycznego zapewniania nowej lub zaktualizowanej zawartości, mogą z czasem zacząć zupełnie je ignorować.

  4. Pamiętaj o ograniczeniach generatorów sitemap

    Choć lepsze generatory sitemap są w stanie automatycznie aktualizować mapę witryny, tak niektóre po prostu tworzą je jednorazowo. Gdy opublikujesz nowe podstrony, taki plik stanie się przestarzały. Niektóre generatory będą także ujmować w sitemapie nieważne strony oraz nie wykryją tych, które nie są podlinkowane. Choć takie narzędzia pomagają oszczędzić wiele pracy, tak nie powinieneś na nich w pełni polegać.

Mapa strony internetowej – podsumowanie

Mapa strony xml to świetne narzędzie we współczesnym SEO. Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi zrozumiesz, jaki ma potencjał i jak z niej korzystać.

Udostępnij artykuł:
Zależy Ci na stronie zgodnej ze sztuką SEO?
Sprawdź ofertę
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 3