Czym jest Google Trends i jak z niego korzystać?

blog-banner-bee

Google Trends to narzędzie, które świetnie sprawdzi się w przypadku wielu biznesów. Czym zatem dokładnie jest i jak z niego korzystać? Jakiego rodzaju firmy powinny mieć je szczególnie na uwadze? Tego dowiesz się w tym artykule.

Narzędzie Google Trends

Google Trends – definicja

Google Trends to darmowe narzędzie, które wprowadziło Google w 2006 roku. Pozwala ono sprawdzić względną liczbę wyszukiwań określonych fraz kluczowych w czasie, czyli w skrócie: analizować ich trendy.

Narzędzie Google oferuje wgląd zarówno w bieżące, jak i historyczne dane dotyczące zapytań. Użytkownicy mogą nie tylko przeglądać globalne lub regionalne trendy wyszukiwania, ale także porównywać je ze sobą. Można np. sprawdzić Google Trends Polska.

Trendy wyszukiwania

By taka analiza mogła być możliwa, dużo się dzieje w tle platformy Google Trends. Jak to dokładnie działa? Zobacz główne procesy:

  • gromadzenie danych w czasie rzeczywistym – platforma wykorzystuje zagregowane dane Google, aby zapewnić wgląd w to, jak często terminy są wyszukiwane w stosunku do całkowitej liczby zapytań w określonych okresach i regionach geograficznych. Poszczególne słowa kluczowe są analizowane w czasie zbliżonym do rzeczywistego (zachodzi kilkugodzinne opóźnienie);
  • anonimizacja – narzędzie wykorzystuje anonimowe, skategoryzowane i zagregowane dane. Wszelkie dane osobowe lub informacje identyfikujące są usuwane;
  • normalizacja – biorąc pod uwagę fakt, że dokładna liczba wyszukiwań w przypadku poszczególnych fraz może znacząco różnić się w czasie i między regionami, Google Trends normalizuje dane, aby porównania były miarodajne;
  • kategoryzacja – użytkownicy mogą filtrować wyniki wyszukiwania według różnych kategorii (np. biznes, sztuka, zdrowie) i typów wyszukiwania (np. wyszukiwarka Google, wyszukiwarka grafiki, zakupy Google);
  • prezentacja – w większości przypadków Google Trends nie podaje dokładnej liczby wyszukiwań. Zamiast tego wyświetla popularność słowa kluczowego w stosunku do najwyższego punktu na wykresie dla wybranego regionu i czasu. Wynik 100 oznacza szczyt popularności, a wynik 50 wskazuje, że termin był w stosunku do niego wyszukiwany dwukrotnie rzadziej.

Przyjrzyjmy się bliżej narzędziu Google Trends. Jak korzystać z niego, by znaleźć i dokładnie przeanalizować interesujące Cię trendy?

Na początek odwiedź główną stronę narzędzia. Jeśli chcesz analizować trendy Google, do wyboru masz 2 główne opcje:

  1. Odkrywaj – samodzielnie wyszukaj i przeanalizuj interesujące Cię frazy.
  2. Zyskujące popularność – szybko przejdź do zapytań/zagadnień, które stają się popularne.

Zacznijmy od pierwszej sekcji, czyli Odkrywaj.

  1. Odkrywaj

    Odkrywaj

    Narzędzie Google Trends przedstawia trendy według 2 głównych podziałów:

    • wyszukiwane hasła – pojedyncze zapytanie wprowadzone w wyszukiwarkę Google np. „intercity – fc barcelona”;
    • wyszukiwane tematy – jeden temat gromadzi liczne, powiązane ze sobą hasła. Przykładowo w kontekście klubu piłkarskiego FC Barcelona istotne będą zapytania „intercity – fc barcelona”, jak i „gdzie obejrzeć mecz barcelony”.

    Przeanalizujmy też bliżej wykres popularności i powiązane z nim informacje na przykładzie hasła „barbie film”:

    Fraza w Google Trends

    Główny wykres można zmodyfikować za pomocą następujących filtrów:

    • lokalizacja – wybrany kraj, region administracyjny w kraju lub cały świat;
    • czas – kilka standardowych opcji (jak ostatni dzień, tydzień, miesiąc), jak i niestandardowy zakres dat;
    • kategoria tematyczna – dobranie kategorii pozwala dokładnie ustalić, jakie zagadnienie Cię interesuje. Przykładowo „jaguar” w kontekście motoryzacji to marka, a w przypadku biologii to zwierzę. Równie dobrze możesz analizować hasło, uwzględniając wszystkie kategorie;
    • źródło wyszukiwania – wybierz jedno ze źródeł, z których Google gromadzi informacje, jak wyszukiwarka Google, wyszukiwarka wiadomości, zakupy Google i wyszukiwarka w YouTube. W następnej sekcji możesz bliżej przyjrzeć się popularności słów kluczowych w przypadku konkretnych regionów kraju czy nawet miast.

    Na końcu znajdują się także sekcje Podobne tematy i Podobne zapytania. Można je posegregować według Zyskujące popularność oraz Najpopularniejsze:

    Podobne tematy

    Można także skorzystać z kilku dodatkowych opcji:

    • pobierz – pobierz dany wykres/graf jako plik CSV;
    • umieść – skopiuj specjalny kod i umieść go na stronie. Powiązany wykres będzie się aktualizował w czasie rzeczywistym;
    • udostępnij – szybko udostępnij dane w wybranych platformach społecznościowych.

    Analizowane hasło można także łatwo porównać z innym. W tym celu w sekcji porównaj wpisz interesujące Cię zapytanie:

    Porównaj w Google Trends

    W rezultacie w ujęciu czasowym i w podziale według podregionu pojawią się porównania względnej popularności analizowanych haseł.

    Przejdźmy teraz do drugiej kategorii.

  2. Zyskujące na popularności

    Zyskujące na popularności

    W tej części można przeglądać wyniki według następujących filtrów:

    • dzienne trendy wyszukiwania – główne trendy z ostatnich 24 godzin, które odnotowały znaczący skok popularności. Aktualizowane są co godzinę. W ich przypadku załączona jest bezwzględna liczba przeprowadzonych zapytań;
    • trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym – aktualizowane na bieżąco informacje z ostatnich 24 godzin, które zyskują na popularności. Da się je dzielić według kategorii tematycznych;
    • lokalizacja – analizuj trendy w przypadku poszczególnych państw. Opcja „cały świat” nie jest dostępna.

    Poszczególne zagadnienia trendów można także rozwinąć, aby przeanalizować dodatkowe informacje jak podobne pytania, czy konkretne powiązane wiadomości:

    Powiązane wiadomości w Google Trends

Omawiane narzędzie nie tylko pozwala szybko sprawdzić, co się dzieje na świecie, ale także ma świetne zastosowanie biznesowe. Oto kilka przykładów, kto i jak może z niego skorzystać:

  1. Marketerzy – analizując najpopularniejsze zapytania i tematy, specjaliści od reklamy mogą skuteczniej przygotowywać swoje kampanie marketingowe, ale też monitorować to, jak dana marka jest postrzegana przez odbiorców.
  2. Specjaliści od SEO – informacje z Google Trends na temat tego, czy dane słowo/temat zyskuje popularność, mogą być bardzo pomocne w ogólnej ocenie potencjału i wartości słów kluczowych, na które warto się pozycjonować.
  3. Dziennikarze, badacze i twórcy treści – statystyki dotyczące popularnych tematów i zachowań użytkowników internetu to często świetny punkt wyjścia do pewnych rozważań oraz sposób na urozmaicenie artykułu czy filmu.
  4. Właściciele sklepów – badanie trendów pozwoli ocenić popyt na produkty, zidentyfikować powstające nisze, jak i zrozumieć sezonowość. Przykładowo przedsiębiorca sprzedający odzież zimową danego typu na podstawie danych z Google Trends może ocenić, w którym miesiącu internauci zaczynają interesować się kupnem jego produktów.
  5. Inwestorzy i specjaliści od finansów – przed zainwestowaniem w akcje spółki technologicznej analityk może zbadać trendy wyszukiwania związane z ofertą danej firmy.
  6. Organizatorzy eventów – analizując różne trendy i zainteresowania użytkowników, organizator będzie w stanie ustalić, kiedy najlepiej zaplanować event.
  7. Sprzedawcy nieruchomości – za pomocą narzędzia sprzedawcy nieruchomości mogą lepiej ocenić, jakie typy obiektów lub obszarów zyskują zainteresowanie.

Podsumowanie

Google Trends to świetne narzędzie, które ma wiele zastosowań biznesowych. Co najlepsze, to bogate źródło informacji dostępne jest bezpłatnie, dlatego tym bardziej postaraj się wykorzystać jego potencjał.

Udostępnij artykuł:
Chcesz być o krok przed konkurencją?
Postaw na pozycjonowanie!
Oceń artykuł:
0