Działania CSR mają coraz większe znaczenie w środowisku biznesowym, zwłaszcza w przypadku dużych firm działających międzynarodowo. Co zatem oznacza ten termin? Dlaczego warto prowadzić odpowiedzialny biznes? Jakimi przykładami warto się zainspirować? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w artykule.
Czym jest CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu)?
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – corporate social responsibility) to założenie, według którego firmy ponoszą odpowiedzialność nie tylko wobec swoich interesariuszy i klientów, ale także w stosunku do planety, ekologii, przyrody i kwestii społecznych.
Oczywiście adresowanie takich zagadnień to nie błaha sprawa, dlatego strategia CSR jest zwykle w zasięgu ręki tylko dużych korporacji. Mają w końcu zasoby, aby niejako odwdzięczyć się społeczeństwu. Dodatkowo im bardziej rozwinięte dane przedsiębiorstwo, tym większy wpływ ma na rynek, społeczeństwo i życie wielu ludzi. CSR w firmach takiego pokroju jest wręcz wskazany.
Jak w praktyce może przejawiać się polityka CSR? Oto główne kategorie:
- Ekologia – redukcja zanieczyszczeń, odpadów, zużycia zasobów naturalnych i emisji w procesie produkcyjnym.
- Etyka – uczciwe traktowanie wszystkich klientów i pracowników, niezależnie od wieku, rasy, kultury, religii czy orientacji seksualnej.
- Filantropia – przekazywanie darowizn na organizacje użytku publicznego lub w ramach specjalnych akcji niesienia pomocy.
- Finanse – przejrzysta i terminowa sprawozdawczość, wliczając w to audyty zewnętrzne.
- Pracownicy – organizowanie programów podnoszących kwalifikacje, wyrównywanie szans (np. specjalne formy zatrudnienia dla osób z niepełnosprawnościami).
- Znakowanie produktów – informowanie o pewnych aspektach dotyczących produktu, np. metody wyrobu.
Jakie korzyści przynosi prowadzenie odpowiedzialnego biznesu?
Akcje CSR mogą pomóc firmie na wiele sposobów:
Wizerunek marki
Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na wpływ, jaki firmy wywierają na społeczeństwo. Przykładowo według 2019 Alfac CSR Survey, 77% konsumentów jest skłonniejszych dokonać zakupu od firm, które angażują się w „czynienie świata lepszym”.
Relacje inwestorskie
Przedsiębiorstwa, które chcą uzyskać przewagę konkurencyjną (zwłaszcza na rynku globalnym) powinny wziąć pod uwagę kampanie CSR. Według wspomnianej wcześniej ankiety, 73% inwestorów twierdzi, że wysiłki firm na rzecz poprawy środowiska i społeczeństwa przyczyniają się do decyzji inwestycyjnych.
Relacje z władzami
Rządy są skłonniejsze wspierać firmy, które wnoszą pozytywny wkład w społeczeństwo. Może to przejawiać się ulgami podatkowymi, dotacjami itp.
Redukcja ryzyka
Przestrzegając praktyk CSR, firmy są w stanie ograniczyć ryzyko zaistnienia pewnych problematycznych sytuacji. Przykładowo dyskryminacja pracowników, zanieczyszczanie środowiska czy nieetyczne wykorzystywanie zasobów finansowych potrafią prowadzić do skandali i procesów sądowych.
Oszczędność kosztów
Inicjatywy CSR często obejmują usprawnianie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przykładowo zmniejszenie zużycia energii nie tylko jest korzystne dla środowiska, ale może także obniżyć w firmie rachunki za media.
Satysfakcja i utrzymanie pracowników
Społecznie odpowiedzialne środowisko pracy zwiększa morale pracowników. Prowadzi to do większej satysfakcji, mniejszej rotacji, a także przyciąga nowe talenty.
Innowacje
Zaangażowanie w CSR często wymaga innowacyjnego podejścia do biznesu. Opracowywanie produktów przyjaznych dla środowiska czy stawianie na międzynarodowy zespół może stać się katalizatorem unikatowych pomysłów.
6 głównych typów narzędzi CSR
Korzyści CSR są liczne. Jak zatem w praktyce wprowadzić taką strategię? Najlepiej wspomóc się różnymi narzędziami. Podzielmy je na kilka głównych kategorii:
-
Zarządzanie darowiznami/zbiórkami
Platformy usprawniają proces przekazywania darowizn na cele charytatywne lub samodzielnego organizowania zbiórek.
Przykłady:
-
Automatyzacja darowizn
Istnieją narzędzia, które pozwalają zautomatyzować proces przekazywania darowizn, np. w formie prowizji od wartości zakupów, które klienci realizują na stronie.
Przykłady:
-
-
Raportowanie zrównoważonego rozwoju
Oprogramowanie pomaga firmom w gromadzeniu danych, śledzeniu kluczowych wskaźników wydajności i generowaniu raportów zrównoważonego rozwoju, które są zgodne z globalnymi standardami.
Przykłady:
- SAP.
-
Łańcuchy dostaw
Narzędzia pomagają firmom upewnić się, że ich partnerzy w łańcuchu dostaw przestrzegają społecznie odpowiedzialnych praktyk, minimalizując w ten sposób ryzyko i wzmacniając reputację marki.
Przykłady:
-
CSR w Polsce i na świecie
Przeanalizujmy przykłady firm, które w praktyce na różne sposoby realizują CSR w Polsce, jak i na świecie:
TVN – działalność społeczna
Fundacja TVN, do 2021 funkcjonująca pod nazwą „Fundacja TVN Nie jesteś sam”, wspiera leczenie i rehabilitację chorych dzieci. Pomaga także w budowie i renowacji szpitali oraz placówek medycznych. Na przestrzeni lat firma zorganizowała liczne akcje specjalne. Do promocji wykorzystała szerokie zasięgi jako jedna z najpopularniejszych telewizji w Polsce. To świetny przykład biznesu, który dla dobra społeczeństwa wykorzystuje własne, unikatowe zasoby i technologie.
Orange – działalność społeczna/edukacyjna
Pracownie Orange to akcja CSR, której celem jest zakładanie i prowadzenie multimedialnych świetlic w małych miastach i wsiach. Firma chce w ten sposób zapewnić lepszy dostęp do technologii na rzecz rozwoju lokalnych społeczności.
Starbucks – zatrudnianie pracowników z mniej reprezentowanych grup
Starbucks w 2017 roku zobowiązał się, aby zatrudnić 25 000 amerykańskich weteranów wojennych i ich współmałżonków do 2025 roku. Cel udało się zrealizować w 6 lat, a firma dalej każdego roku zatrudnia 5 000 nowych osób z tej grupy.
Google – ekologia
Google to świetny przykład CSR, jako że firma osiągnęła w 2018 roku najwyższy wynik wskaźnika CSR według Reputation Institute. W głównym stopniu przyczyniły się do tego następujące fakty:
- centra danych giganta technologicznego zużywają średnio o 50% mniej energii niż inne firmy na świecie;
- Google wspiera energię odnawialną, przeznaczywszy ponad 1 miliard dolarów na projekty z nią związane;
- firma pomaga innym przedsiębiorstwom zmniejszyć wpływ na środowisko, zapewniając wydajne produkty takie jak Gmail.
Home Depot – ekologia, wsparcie pracowników, łańcuchy dostaw
W ramach corocznego raportowania ESG firma Home Depot podkreśliła osiągnięcia w zakresie koncentracji na pracownikach, zrównoważonej działalności i wzmacnianiu swojej społeczności. Przedsiębiorstwo zorganizowało ponad 1 milion godzin szkoleń w ciągu roku, aby pomóc pracownikom pierwszej linii w rozwoju kariery. Dąży także do wyprodukowania lub pozyskania 100% energii odnawialnej do obsługi swoich obiektów do 2030 roku i planuje wydawać 5 miliardów dolarów rocznie na zróżnicowanych dostawców do roku 2025.
Podsumowanie
Przypomnijmy pokrótce najważniejsze informacje omówione w artykule:
Co oznacza CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu?
Termin odnosi się do założenia, według którego firmy powinny być społecznie odpowiedzialne. Może przejawiać się to na różne sposoby. Przykładowe działanie CSR to dbanie o środowisko i redukcja zanieczyszczeń w procesie produkcyjnym.