Case study – jak napisać?

Wielu klientów sprawdza opinie Google, gdy szuka konkretnej firmy. A gdyby tak samemu, ale w sposób bardzo wiarygodny móc przedstawić opinię o swojej firmie potencjalnemu klientowi? I to bardzo korzystną opinię? Jest na to sposób – przygotuj case study. Z artykułu dowiesz się, jak je napisać oraz dlaczego warto.

Case study - jak napisać?

Czym jest case study?

Case study to popularna forma reklamy i zachęcenia klienta do skorzystania z danej oferty. Firmy przedstawiają case study, ponieważ mogą dzięki temu pochwalić się swoimi rzeczywistymi osiągnięciami. I to przedstawiając je w taki sposób, by wydawały się jeszcze atrakcyjniejsze niż w rzeczywistości. Czym jest case study? To przykład tego, jak Twoja firma, usługi, produkt pomogły konkretnemu klientowi w przezwyciężeniu problemu, w rozwojowi czy poprawie jakość życia. Wszystko zależy od branży i oferty, którą posiadasz. Jednak case study to zawsze pozytywny przykład działania firmy dla dobra jej klienta.

Dlaczego warto pisać case study?

O tym, że warto pisać case study, mówi wiele badań marketingowych, które wskazują na skuteczność tej formy wypowiedzi. W raporcie B2B Marketing aż 66% marketerów twierdzi, że case study pozytywnie wpływa na wzrost liczby klientów. Tym samym artykuły tego typu przekładają się na sprzedaż. Do klienta przemawiają prawdziwe dane i przykłady z życia. Tym bardziej, że case study uwypukla konkretne liczby, z reguły pokazuje faktyczny wzrost sprzedaży u klienta, procentowo przedstawia progres danej firmy i nazywa w sposób bezpośredni korzyści, które ona wyciągnęła ze współpracy z nami. Potencjalny klient widzi dane sprzedażowe oraz konkretną markę i jej drogę do sukcesu. Może przeczytać wypowiedzi nie tylko specjalistów danej firmy, ale i klienta, który jest zadowolony z konkretnej usługi czy produktu. To żywa reklama. Bardzo realna i budząca zaufanie konsumenta, powodująca, że sam zaczyna stawiać się w roli osoby, która skorzystała z naszych usług i obrazuje sobie, jakie realne korzyści może odnieść oraz w jakim miejscu się znaleźć. To wszystko budzi pozytywne emocje do marki i jej usług oraz produktów.

Studium przypadku krok po kroku

Case study to najczęściej przykład udanej współpracy biznesowej. Przedstawienie obopólnego sukcesu. Sposób zaprezentowania tego sukcesu jest niezwykle ważny. Artykuł musi zaakceptować konkretne osiągnięcia, zwrócić uwagę na pewne aspekty i być napisany w ten sposób, by czytelnik czuł, że korzystając z usług naszej firmy, może osiągnąć dokładnie taki sam lub jeszcze lepszy efekt.

  1. Określ cel case study

    Oczywiście case study ma jeden ogólny cel – przedstawienie Twojej firmy w jak najlepszym świetle. Ale to za mało. Zanim zaczniesz pisać artykuł, zastanów się, jakie cechy danego produktu, usługi czy firmy chcesz uwypuklić, co głównie potrzebujesz zareklamować dzięki tej formie wypowiedzi. Na co masz zamiar kłaść główny nacisk? Oczywiście te cele mogą być różne. Wiele zależy od specyfiki branży i produktu. Najczęściej w case study pokazuje się, jak dana współpraca wpływa pozytywnie na wzrost sprzedaży, rozwój firmy, powiększenie liczby pracowników, obniżenie kosztów biznesowych, zdobycie nowych leadów. Zawsze tematem przewodnim jest rozwój biznesu lub samego klienta. Pokazanie, jak współpraca z nami wpływa pozytywnie na funkcjonowanie konsumenta.

  2. Zastanów się nad miejscem publikacji case study

    To bardzo istotne, jakiego medium użyjesz do zareklamowania case study. Czy chcesz, żeby to była infografika umieszczona w social mediach? A może zareklamuje je krótkie wideo na LinkedIn lub YouTubie? To bardzo ważne, jak w skrócie przedstawisz to studium przypadku. Użyj chwytliwych tekstów i postaraj się faktycznie dotrzeć z nimi do grupy docelowej. Grafika, reklama, wideo musi być naprawdę dobre, angażujące. Powinno zmotywować klienta do wejścia na stronę i przeczytania artykułu.

    Jak promować case study?

    • krótkie wideo na YoTubie,
    • reklama graficzna w Google,
    • infografika na Pintereście,
    • krzykliwe posty w social mediach,
    • podcast z rozmową z klientem.
  3. Znajdź dobry przykład

    Pamiętaj, że napisanie case study wymaga współpracy z klientem, którego przykład chcesz podać w artykule. Musisz uzyskać jego zgodę na publikację, ale i wypowiedź, której użyjesz jako cytat w swoim case study. Dobrze, jeśli dany klient jest zadowolony ze współpracy z Twoją firmą. Zna Twój produkt i jest do niego entuzjastycznie nastawiony. Oczywiście case study tym większą ma siłę, im firma, z którą współpracujesz, jest bardziej znana.

  4. Zaproponuj firmie współpracującej „bonus” za case study

    Case study wymaga współpracy. Dlatego, aby przekonać klienta do działania z nami, warto zaproponować mu kilka korzyści:

    • rabat - to konkretna propozycja, która jest w stanie często zadowolić klienta i przekonać tego niezdecydowanego do współpracy. W podziękowaniu za pomoc możesz zaproponować zniżkę na nowy produkt albo bezpłatną wersję testową. Ważne, by klient poczuł się doceniony.
    • reklama firmy - warto wyjaśnić klientowi, że udział w case study to niejako reklama dla jego firmy. Można przedstawić mu zasięgi, plan na promocję. Uświadomić, że case study będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na naszą markę, ale i na wizerunek jego brandu.
    • reklama pracownika – możesz zaproponować klientowi, by w case study przedstawić jako ekspertów jego pracowników. Wtedy firma klienta będzie jeszcze lepiej postrzegana, pozytywnie to również wpłynie na jego relacje z pracownikami, którzy otrzymają szansę na promocję swojej osoby.
    • linki zwrotne – publikując case study na swojej stronie, możesz podlinkować stronę klienta, dzięki czemu otrzyma ona link zwrotny wpływający na ranking Google'a, ale i wpłynie to pozytywnie na jego ruch na stronie. Warto pamiętać o tej korzyści i ją uświadomić klientowi.
  5. Napisz mail do klienta

    W mailu napisz, co proponujesz klientowi, jakie otrzyma korzyści oraz do czego się zobowiązuje. Niech to będzie podsumowanie dotychczasowych ustaleń. Nie zapomnij o oświadczeniach, które są bardzo ważne. Potrzebujesz zgody na udostępnienie wizerunku firmy, jej logotypu, zdjęć, innych wrażliwych danych. Napisz, w jakim celu tworzysz dane case study i w jaki sposób będzie ono wykorzystywane dalej. Zaznacz do czego zobowiązuje się klient.

  6. Zadaj właściwe pytania

    Wywiad z klientem będzie materiałem do napisania artykułu. To bardzo ważne, aby zebrać jak najwięcej informacji. Pomogą w tym pytania, które możesz zadać klientowi pisemnie, przed rozmową doprecyzowującą szczegóły. Na przykład:

    • jakie są jego cele,
    • co wyróżnia nasz produkt na tle konkurencji,
    • jakie korzyści odniósł dzięki naszemu produktowi,
    • jak duża jest jego firma,
    • ile lat jest obecny na rynku,
    • co go skłoniło do zakupu naszego produktu,
    • ile czasu zajęło mu wdrożenie naszego produktu,
    • czy jesteś zadowolony z wdrożenia,
    • jaki produkt najbardziej przypadł mu do gustu,
    • w jaki sposób nasz produkt pomaga mu zwiększyć produktywność,
    • w jaki sposób produkt zwiększa jego przewagę konkurencyjną?

    Pamiętaj, że zależy Ci na konkretach i liczbach. Postaraj się, by klient Ci je dał.

Struktura case study

Ilość danych i ich różnorodność może Cię przytłoczyć, dlatego warto mieć plan. Ważne, by pamiętać o założonym na początku celu i wyznaczyć sobie jeszcze kilka pomniejszych. Nie ma jednego sposobu prezentowania informacji. Zastanów się, co przemówi do Twojego klienta najlepiej, postaraj się uwypuklić liczby, które dobrze obrazują dany sukces. Struktura case study może składać się z następujących elementów:

  • tytuł - krótki i chwytliwy,
  • podtytuł - wyjaśniający krótko dany sukces,
  • informacje o kliencie - opis firmy, której case study przedstawiamy,
  • cele i wyzwania - opis zadań i celów, które postawił sobie klient przed skorzystaniem z Twoich usług,
  • rezultaty - opisz, jak dany produkt pomógł klientowi,
  • prezentacja wyników - konkretne dane i liczby, podkreślające sukces,
  • plany na przyszłość - komentarz na temat dalszych działań,
  • CTA - czyli wezwanie do działania.

Pamiętaj również o elementach wizualnych i cytatach. Warto kluczowe dane umieścić na grafikach, które podkreślą rangę tych informacji. Koniecznie umieść wypowiedzi klienta lub jego pracowników na temat Waszej współpracy.

Case study – przykład

Case study - studium przypadku wyglądają różnie ze względu na branżę, specyfikę przedstawianych danych, rodzaj współpracy czy produktu lub usługi. Przyjrzyj się poniższym przykładom. Pamiętaj, że zależy Ci na konkretach i liczbach. Postaraj się, by klient Ci je dał.

  1. Brand24 i marka Kubota

    Brand24 na swojej stronie ma specjalną zakładkę, gdzie chwali się wynikami swoich klientów. Firma posiada narzędzie służące do monitoringu Internetu. Wśród case’ów można zauważyć ten powstały we współpracy z marką Kubota. Firma powróciła niedawno na rynek, jej produktem są głównie kultowe już klapki zapinane na rzep, symbol lat 90-tych. Jak wygląda zatem case study? Na początku Brand24 przybliża markę swojego klienta, nawet umieszcza film promocyjny, opowiada, do czego Kubota wykorzystuje ich produkt, przedstawia rezultaty, KPI, konkretne liczby, pokazuje, jak Kubota mierzy zyski, wspomina o ulubionej funkcji narzędzia Brand24. Case zawiera również cytat i rzucające się w oczy grafiki. Jest przykładem prostego, krótkiego artykułu, który nie zasypuje czytelnika masą informacji i danych, ale pozytywnie prezentuje firmę. Więcej można zobaczyć tutaj.

  2. Ewa Chodakowska i jej klientki

    Case study zależy od branży i klienta. A co, jeśli jesteś trenerem personalnym? Twoje case study to nic innego jak przykłady współpracy z klientami, którzy osiągnęli świetne wyniki. Warto nimi się pochwalić! Znana trenerka personalna - Ewa Chodakowska robi to w prosty sposób, umieszcza na swojej stronie lub social media zdjęcia swoich podopiecznych, zdjęcia przed metamorfozą i po. Zaznacza, ile kilogramów ważyła dana osoba przed rozpoczęciem ćwiczeń, ile waży obecnie. Czasami podkreśla, jak długo trwał program treningowy, czy był połączony z dietą. Case study może mieć różną formę, u Ewy Chodakowskiej przybiera następującą postać.

  3. Spotify Design i Figma

    Nietypowe case study, bo pisane przez klienta! Spotify Design przedstawia w nim zaangażowanie swojego zespołu i podkreśla jego produktywność oraz chęć rozwoju całej firmy. Case study to tylko pretekst, by pokazać siebie w dobrym świetle oraz docenić pracę swoich pracowników. Case study marki można zobaczyć tutaj.

Case study - studium przypadku w marketingu

W case study to my jako marka decydujemy, jakie dane uwypuklimy, w jaki sposób chcemy przedstawić nasz wspólny sukces z klientem. Zależy nam na zaznaczeniu ilości wysoko wyspecjalizowanych ekspertów w naszej firmie? Możemy na to akcentować naszą wypowiedź. Chcemy podkreślić rodzaj naszych klientów bądź pokazać, z jak ważnymi markami współpracujemy? Takie case study starajmy się przygotować. A może zależy nam na przedstawieniu głównie danego produktu? To też można zareklamować dzięki case study. Studium przypadku może zwracać uwagę na różne aspekty, ważne by wykorzystać to, jak pozytywne emocje budzi i w jaki sposób reklamuje naszą markę. A naprawdę ma ogromny potencjał sprzedażowy.

Udostępnij artykuł:
Zależy Ci na profesjonalnych treściach na stronie?
Zajmiemy się tym
Oceń artykuł:
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 13