Content marketing jest bardzo popularnym narzędziem. Aż 77% firm przyznaje się do posiadania strategii na marketing treści. Korzystają z niego największe marki, takie jak Microsoft, P&G, Ikea, Netflix czy IBM, ale i lokalne, niewielkie przedsiębiorstwa. Dlaczego? Bo ma realny wpływ na zwiększenie sprzedaży, a jednocześnie nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Jest jeszcze kilka powodów…
Czym jest content marketing?
To strategia w marketingu, która zakłada wykorzystanie jakościowych treści do zdobycia potencjalnych klientów. Tworzenie i rozpowszechnianie określonych, zaplanowanych i przemyślanych materiałów ma za zadanie dotrzeć, zainteresować i zatrzymać ściśle wybraną grupę docelową.
Content marketing zakłada dzielenie się z konsumentami wartościowymi i istotnymi dla nich treściami, pomaga im w rozwiązywaniu problemów, a niejako rozwiązuje je za nich. Jest zorientowany na klienta, dopasowany do jego potrzeb, łatwo przyswajalny dla wybranej grupy. Jednocześnie jest jedną z najbardziej opłacalnych technik promocji i sprzedaży.
Jakie formaty treści wybrać?
Warto skupić się na internetowym content marketingu i inwestować w rozwiązania zachęcające klienta do odwiedzania naszej strony www. To rozwiązanie, które procentuje latami. Wartościowe treści mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania i przyciągać na stronę potencjalnych klientów. Content w social mediach oczywiście działa, ale ostatecznie profil na Facebooku czy LinkedIn nie jest naszą własnością jak strona, której budujemy zasięgi właśnie takimi działaniami.
Formaty, na których dobrze się skupić to:
- posty na blogu – 73% osób przyznaje się do przeglądania postów na blogach, a 27% dokładnie je konsumuje (HubSpot, 2017).
- jakościowe artykuły – warto oprócz prowadzenia bloga, od czasu do czasu przygotowywać długi, specjalistyczny artykuł, który również będzie pracował na sukces firmy.
- wartościowe badania – oryginalne informacje i dane to dobry sposób na zdobycie linków zewnętrznych, ludzie chętnie sięgają do wyników badań, powtarzają je, udostępniają, podpierają się nimi.
- studium przypadku – pozwala na zaprezentowanie firmy z dobrej strony, podkreśla jej skuteczność, ale i przyciąga czytelników przykładami z życia.
- raporty – pomagają w zdobyciu większej ilości zleceń.
- bazy wiedzy – przyciągają klientów, powodują, że wracają oni na stronę, ale i dłużej pamiętają o firmie.
- sekcje poradnikowe – sekcje poradnikowe czy inspirujące np. na blogu są powodem, dla którego stali czytelnicy regularnie zaglądają na stronę. Natomiast nowi trafiają na nią, szukając rozwiązania konkretnych problemów.
Z powyższych materiałów warto przygotowywać infografiki, ebooki, ilustracje, które zostaną udostępnione w social mediach czy za pomocą kampanii e-mailowej. Jedna wartościowa treść może być przedmiotem do stworzenia kolejnej, która będzie reklamowała nasz content i zachęcała do sprawdzenia jego źródła.
Przeczytaj także:
Strategia content marketingowa krok po krokuDlaczego warto zainwestować w content marketing? 10 korzyści
Firmy przeznaczają 46% swojego budżetu na tworzenie treści (HubSpot, 2017). To bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że koszty content marketingu są niższe niż stosowanie innych rozwiązań marketingowych. Dlaczego marketing treści jest tak popularny?
1. Generuje ruch na stronie
Wyszukiwarki nagradzają tych, którzy publikują unikalne, wysokiej jakości treści. Skuteczne SEO wymaga wręcz odpowiednich, jakościowych materiałów. Oryginalny content pozwala na sprawne indeksowanie strony. Ułatwia zdobycie odnośników z innych źródeł. Odpowiada na najczęstsze pytania zadawane przez użytkowników w sieci. Przyciąga potencjalnych klientów. Generowanie ruchu na www wpływa pozytywnie na SEO, powoduje, że strona częściej pojawia się w wynikach wyszukiwania, nakręca lawinę klientów, zwiększa konwersję.
2. Przyciąga uwagę
Działania marketingowe z reguły mają za zadanie przyciągnięcie uwagi. Marketing treści prezentuje firmę jako eksperta w danej dziedzinie. Podkreśla jej wiedzę, uwypuklając ją na blogu bądź w specjalistycznych artykułach, czy wynikach badań pokazuje jej sukcesy, podpierając się raportami i realnymi case’ami. Dając przykłady, pozytywnie wspiera wizerunek marki w oczach potencjalnych, ale i obecnych klientów.
3. Wzmacnia więź z klientem
Content marketing pozwala zbudować zaufanie i wizerunek eksperta. To skuteczna strategia PR. Pozwala rozwiązywać problemy, na których zależy czytelnikom, a nie tylko reklamować firmę. Wartościowa treść przyciąga lojalnych klientów i pozwala tworzyć społeczność skupioną wokół brandu, pozytywnie do niej nastawioną. Każda z tych osób to prawdziwy ambasador marki.
4. Pomaga w podjęciu decyzji zakupowej
Eksperckie artykuły lub blog skoncentrowany na tematyce poradnikowej w danej dziedzinie może nakierowywać klienta na rozwiązanie, którym jest zakup produktów np. dostępnych w katalogu danej marki.
5. Wspiera pozostałe kanały marketingowe
Marketing treści napędza inne działania marketingowe. Stworzony content może być używany na blogu, w marketingu e-mailowym, w mediach społecznościowych i reklamach PPC. Podpieranie się wartościowymi i oryginalnymi treściami, jak raporty, wyniki badań, case study, uatrakcyjnia przekaz i wpływa na powodzenie kampanii marketingowych czy popularność postów na social media.
6. Pomaga pozyskiwać linki
Użytkownicy linkują do treści w różnych serwisach, udostępniają bądź podpierają się badaniami, przekazują dalej wyniki case study, dzielą się w mediach społecznościowych infografikami. Im więcej jakościowych linków do danej strony, tym większy autorytet domeny w oczach wyszukiwarki. Takie działania mocno wspierają SEO.
7. Jest stosunkowo tani
Internetowy content marketing jest tańszy niż większość rozwiązań marketingowych, a generuje wysokie zyski i przynosi wiele korzyści. Raz wytworzona jakościowa treść może pracować latami. Na przykład w przypadku kampanii PPC każdorazowo płacimy za wejście konkretnego klienta na stronę. Artykuł po zdobyciu wysokiej pozycji nie generuje kolejnych kosztów, a nadal przyciąga użytkowników.
8. Pomaga oszczędzać
Marketing treści wspiera pozostałe działy w firmie, dzięki czemu pozwala oszczędzać. Szczegółowy instruktaż z danym produktem jest wsparciem zarówno dla działu sprzedaży pod kątem edukacji o produkcie, jak i obsługi klienta, ponieważ użytkownik odpowiedź na swoje pytania może znaleźć w artykule. Raz wytworzona jakościowa treść daje wsparcie innym działaniom marketingowym, których wdrożenie wymaga mniej czasu, a przynosi większe korzyści.
9. Generuje wartościowe leady
Jeśli strategia jest właściwie zaplanowana, wytwarzane treści trafiają do danej grupy docelowej – osób, które mają konkretny problem. Artykuł, a w zasadzie oferta firmy, jest odpowiedzią na te problemy. Powoduje to, że na stronę wchodzą osoby zainteresowane danym tematem, posiadające określone potrzeby. To zwiększa szansę finalizacji transakcji.
10. Zwiększa sprzedaż
Wszystkie powyżej wymienione korzyści content marketingu spójnie prowadzą do jednej – największej i najważniejszej zalety, a w zasadzie do głównego celu funkcjonowania większości firm, czyli do zwiększenia słupków sprzedaży. Przyciągnięcie uwagi, wygenerowanie dużego ruchu na stronie, pozyskiwanie linków i poleceń, zdobycie zaufania klientów, wsparcie innych kanałów marketingowych, a nawet wzmocnienie więzi z klientem prowadzi do maksymalizacji zysków firmy. W dodatku stosunkowo niskim nakładem.
Stąd popularność content marketingu. Zarówno duże marki, jak i małe firmy chcą zarabiać. Marketing treści jest na tyle elastyczny, że każda firma może go dostosować do swoich potrzeb. Nie wymaga ogromnych nakładów finansowych, dzięki czemu jest dostępny również dla małych przedsiębiorstw.
Zalety marketingu treści – podsumowanie
Z badań wynika, że korzystanie z działań content marketingowych dostarcza 3 razy więcej leadów niż pozostałe aktywności marketingowe. Dodatkowo jest tańszy niż większość przedsięwzięć. Nie jest to nowe rozwiązanie na rynku, ale obecnie zauważa się znaczny wzrost zainteresowania takimi działaniami. Wiele firm je stosuje. Tworząc strategię contentową, warto skupić się na grupie docelowej i jej potrzebach. To ważne, aby blog czy inne treści generowane przez firmę były przygotowane w sposób przemyślany, miały swój cel oraz prezentowały odpowiedni poziom. To w końcu wizytówka firmy.