Zasady pozycjonowania w Google – 10 najważniejszych technik SEO

Znajomość zasad SEO i stosowanie się do nich przynosi długoterminowe korzyści, których nie można osiągnąć na tak wysokim poziomie w żaden inny sposób. Sprawdź, jak poprawić kondycję swojej witryny i wpłynąć na jej pozycję w wyszukiwarce. Poznaj kluczowe zasady pozycjonowania w Google. Dowiedz się także, jakich działań warto unikać.

Zasady pozycjonowania w Google

Po co pozycjonować stronę?

Znajomość zasad pozycjonowania stron to wiedza niezbędna do prowadzenia biznesu w Internecie. Inwestycja w działania tego typu przynosi wiele korzyści. Jakie są zalety SEO? Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek zwiększa ruch na stronie. Skutecznie przeprowadzona pozwala na wypromowanie witryny na wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania, ale przede wszystkim na dotarcie do wartościowego leada. Do klienta, którego interesuje oferta danej firmy, który jest potencjalnie zainteresowany jej produktami. Odpowiednia optymalizacja powoduje wzrost autorytetu strony, a wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania pozytywnie wpływa na wiarygodność witryny oraz zaufanie konsumentów.

Zalety działań SEO:

  • wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania,
  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • dotarcie do potencjalnych klientów,
  • wzrost sprzedaży,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • zbudowanie wizerunku eksperta,
  • pozytywny wpływ na zaufanie do marki,
  • długotrwałe efekty,
  • wysoki wskaźnik ROI,
  • zdobycie przewagi nad konkurencją.

Optymalizacja SEO przynosi wiele korzyści, jednak wymaga prawidłowego podejścia i znajomości zasad pozycjonowania w Google. Przestrzeganie wytycznych jest warunkiem sukcesu strony.

Poznaj 10 podstawowych przykazań SEO

Stosując najlepsze zasady pozycjonowania stron, można osiągnąć naprawdę dobre wyniki i wypromować witrynę tak, by przynosiła oczekiwane zyski. Poniżej prezentujemy 10 rad, których warto przestrzegać, pracując nad optymalizacją strony internetowej.

1. Unikaj sztucznego upychania słów kluczowych

Nadużywanie słów kluczowych w tekstach na www to działanie, które negatywnie wpływa na pozycjonowanie witryny. Kiedyś Google pozycjonował stronę po ilości użytego słowa kluczowego w artykule. Według zasady im więcej tym lepiej specjaliści umieszczali w artykułach marketingowych dane słowa kluczowe, powtarzając je wielokrotnie. To działało. Obecnie, gdy Twój blog będzie przeładowany powtarzającymi się sformułowaniami, a artykuł przepełniony poszukiwaną przez klienta frazą, szybko opuści on stronę, dając sygnał dla Google, że dana treść nie jest wartościowa.

Google dąży do tego, by użytkownicy, wpisując zapytanie w wyszukiwarkę, otrzymywali konkretną, jasną odpowiedź. I takie treści, blogi, portale, które spełniają oczekiwania użytkowników, Google nagradza. Zaleca się, aby artykuł na kilka tysięcy znaków ze spacjami, posiadał kilka słów kluczowych, które zostaną użyte maksymalnie kilkukrotnie w tekście. Priorytetem dla specjalisty od content marketingu musi być jakość oferowanej klientowi treści, nie ilość użytych fraz kluczowych.

2. Optymalizuj stronę pod intencje wyszukiwania użytkownika

Podstawowa zasada w SEO – treści powinny odpowiadać na potrzeby użytkowników. Wtedy będą dla nich atrakcyjne. Czas przebywania na stronie wydłuży się, gdy klienci znajdą na niej to, czego szukają. Search Intent SEO przynosi dodatkowe leady, wpływa pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce Google oraz obniża wskaźnik odrzuceń.

Jak zoptymalizować stronę pod intencje użytkownika? Przede wszystkim należy skupić się na konsumencie. Warto przeanalizować frazy, dzięki którym odbiorca trafia na konkretne podstrony, by dowiedzieć się, czego tam szuka. Należy sprawdzić, jak wygląda ścieżka interakcji użytkownika ze stroną. Gdy rozpoznasz, jakie są początkowe intencje internauty, łatwiej Ci będzie zaplanować ścieżkę zakupu. Jeśli szuka on informacji, powinien je otrzymać na Twojej stronie, jeśli produktu – należy mu pokazać asortyment sklepu.

Klient musi znaleźć na stronie to, czego szuka. Ale warto, by zobaczył jeszcze więcej propozycji, najlepiej takich, które mogą go w danym momencie zainteresować. Postaraj się, żeby użytkownik, wchodząc na Twoją stronę, otrzymał wiedzę, o którą pyta, ale również, o której może nie wiedzieć, a jej potrzebować. Nie bądź nachalny. Postaraj się, by ścieżka zakupowa wyglądała tak, aby klient z fazy poszukiwania informacji przeszedł do etapu konwersji.

Jak powinna wyglądać optymalizacja treści pod potrzeby użytkownika?

  • zaplanuj strategię – ustal priorytety, cele,
  • przeanalizuj treści na www – sprawdź stronę główną oraz podstrony, przeanalizuj bloga, wybierz te treści, na których skupisz swoje działania SEO,
  • zoptymalizuj opisy – sprawdź, jak wyglądają opisy produktów czy oferty, upewnij się, że są one wyczerpujące i jasne dla użytkownika,
  • znajdź unikalne słowa kluczowe – nie skupiaj się tylko na popularnych frazach,
  • monitoruj działania konkurencji,
  • przeanalizuj ścieżkę użytkownika,
  • rozmawiaj ze swoimi klientami – przeprowadź ankietę, dzięki której poznasz potrzeby użytkowników Twojej strony.

Przy tworzeniu i optymalizacji swojej strony pamiętaj, że użytkownik wchodzi na nią z prawdopodobnie jedną z czterech intencji:

  1. poszukuje informacji i pyta: “jak?”,
  2. chce dotrzeć w konkretne miejsce na stronie np. szuka zakładki kontaktowej,
  3. chce coś kupić i interesują go np. aktualne promocje, cenniki,
  4. przygotowuje się do transakcji i szuka opinii czy recenzji danego produktu, usługi.

Warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i przygotować stronę tak, by odpowiadała na ich potrzeby. Zawartość strony powinna być optymalizowana według zasad w SEO, a jedną z nich jest właśnie zadbanie o treści.

3. Postaw na unikalne i wartościowe treści

Postaraj się, aby treści były oryginalne i jakościowe. Zarówno Google, jak i użytkownicy nie lubią tekstów, które są przepełnione słowami kluczowymi lub reklamami. Nie kopiuj treści z innych stron, staraj się zmieniać nawet opisy producenta w swoim sklepie. Te same teksty na różnych stronach negatywnie wpływają na pozycje strony w wyszukiwarce. Staraj się pisać tak, by wzbudzać zaufanie i zainteresowanie klientów. Pamiętaj, aby używać naturalnie brzmiących fraz i sformułowań.

4. Nie pozyskuj linków niskiej jakości

Podstawowe zasady SEO dotyczą również strategii linkowania, ponieważ to właśnie linki przychodzące odgrywają bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu. Google cały czas walczy ze spamem, dlatego zdecydowanie nie warto inwestować w zdobywanie linków ze stron, które nie cieszą się autorytetem i publikują treści wątpliwej jakości. Fejkowe profile na zaspamowanych forach, zbyt częste komentarze na blogach czy nienaturalne linki z zaplecz negatywnie wpływają na pozycję witryny, a nawet mogą spowodować nałożenie na nią kar od Google.

5. Zoptymalizuj wersję mobilną

Możliwe, że większość wyszukań Twojej witryny pochodzi ze smartfonów. Optymalizacja wersji mobilnej strony jest wciąż kluczowym elementem. Zwróć uwagę, jakie doświadczenia z Twoją stroną mają klienci korzystający z niej mobilnie. Czy wygląda prawidłowo? Czy jest funkcjonalna? Czy produkty prezentują się właściwie, a opisy wyświetlają odpowiednio?

6. Zadbaj o meta tagi

Meta tagi wpływają na to, jak Twoja strona prezentuje się w wynikach wyszukiwania. Jedną z podstawowych zasad SEO jest właśnie optymalizacja meta tagów. Wykorzystaj je do zaprezentowania swojej firmy, oferty, wyróżników produktów czy usług. W tych miejscach szczególnie unikaj duplikowania treści. Mają być to unikalne opisy, które zachęcają użytkownika do interakcji z Twoją witryną.

7. Nie zapomnij o optymalizacji grafiki

Optymalizacja grafiki ma wpływ m.in. na szybkość strony, która jest jednym z kluczowych elementów układanki. Należy unikać ciężkich, długo ładujących się obrazów. Z drugiej strony musisz wiedzieć, że grafiki same w sobie są coraz częściej źródłem pozyskiwania wartościowego ruchu na stronie. Według badań wyszukiwanie po obrazach przynosi 30% całego ruchu na stronie. A aż 70% klientów twierdzi, że jakość zdjęć ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Pamiętaj, aby zdjęcia na stronie posiadały krótkie, ale opisowe nazwy, stosuj etykiety z podpisami i weź pod uwagę, że nazwa pliku graficznego oraz jego opis alternatywny są istotne z punktu widzenia SEO.

8. Zadbaj o wydajność swojej witryny

Szybkość strony jest bardzo ważna zarówno dla użytkownika, jak i botów Google. Nie możesz sobie pozwolić na długie ładowanie witryny. Zwiększa ono współczynnik odrzuceń, negatywnie wpływa na sprzedaż, ale i poczucie bezpieczeństwa klienta na stronie. Długo ładująca się witryna jest frustrująca dla użytkownika i brzemienna w skutkach dla Twojego biznesu.

9. Mierz ruch i konwersję

Optymalizacja strony wymaga ciągłego monitorowania jej, ale i działań konkurencji. Regularna analiza pozwala na ocenę, czy podjęte dotychczas kroki przynoszą oczekiwane rezultaty oraz w jakim stopniu są one opłacalne. Do mierzenia ruchu i konwersji warto wykorzystać Google Analytics.

10. Bądź cierpliwy

SEO nie przynosi natychmiastowych rezultatów. Na pozycję strony specjaliści pracują latami. Budowanie zaufania i autorytetu to długotrwały proces, który przynosi wymierne korzyści. Jeżeli zależy Ci na natychmiastowych efektach, pozycjonowanie ich nie zagwarantuje.

Podstawowe zasady SEO – podsumowanie

Regularnie przeprowadzana optymalizacja według zasad SEO to reklama 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu i to bez dodatkowych kosztów. Wpływa ona pozytywnie na PR marki, a przede wszystkim na sprzedaż. Stąd warto stosować się do zasad SEO niezależnie od branży czy rodzaju prowadzonego brandu.

Zależy Ci na rzetelnym SEO?
Poznaj nasze usługi