Webwriting, czyli na czym polega pisanie w Internecie

Dobry tekst w sieci to taki, który zdobywa zaangażowanie użytkownika oraz skłania go do wykonania określonych czynności. Dowiedz się, czym jest webwriting oraz jak tworzyć wartościowe treści do Internetu, tak by były chętnie czytane i udostępniane w sieci.

Webwriting, czyli na czym polega pisanie do internetu

Webwriting – co to jest?

Webwriting obejmuje proces tworzenia treści online, pisania artykułów na blog, przygotowywanie tekstów do social mediów czy jakichkolwiek innych materiałów marketingowych umieszczanych w sieci. Webwriting ma na celu tworzenie takiego contentu, który angażuje odbiorcę i skłania go do wykonania określonych czynności jak zakup danego produktu, skorzystanie z usług konkretnej firmy czy zapisanie się na newsletter.

Pisanie tekstów do Internetu – dlaczego jest ważne?

Umiejętne pisanie w Internecie jest ważne i różni się od pisania offline. Teksty w sieci szybciej się dezaktualizują, wymagają odświeżenia, monitorowania, muszą być cały czas weryfikowane. Ich forma również jest inna – copywriter ma świadomość, że jego treści będą odczytywane na różnych urządzeniach, w różnych formatach, ale też jak zwykle szybko i pobieżnie. Autor ma tylko kilka sekund, by utrzymać uwagę czytelnika, a wokół jest cała masa innych stron, reklam i banerów, które rozpraszają. Webwriting ma za zadanie skupić uwagę czytelnika i nakłonić go do wykonania pewnych działań. Najczęściej jest to sprzedaż. Tekst wpływa na pozycjonowanie strony, na zaangażowanie followersów w social mediach, na pozytywny odbiór reklam w Internecie. Słowo pisane w sieci jest niezwykle ważnym, ale i silnym narzędziem marketingowym, które może przyczyniać się do konkretnych zachowań konsumentów i wpływać na decyzje zakupowe.

Pisanie w Internecie – najlepsze praktyki

Pisanie tekstów do Internetu wymaga doświadczenia, umiejętności wejścia w skórę użytkownika oraz zrozumienia jego potrzeb. Webwriting to coś więcej niż lekkie pióro. Copywriter musi mieć cel, zdawać sobie sprawę, jak dane zabiegi w tekście wpływają na zachowania użytkowników, do jakich reakcji mogą prowadzić. Copywriter musi logicznie myśleć, ale i każdy tekst traktować ze szczególną uważnością. Jest kilka zasad, które warto stosować, by webwriting był jeszcze bardziej skuteczny.

  1. Zasada odwróconej piramidy w webwritingu

    Model odwróconej piramidy to świetny zabieg ze względu na SEO oraz zdobycie zaangażowania użytkownika od pierwszych wersów tekstu. Polega na przedstawieniu esensji, najważniejszych pojęć i zasad już na początku artykułu. Następnie tematy są coraz bardziej pogłębiane i rozszerzane. Zasada odwróconej piramidy pokazuje użytkownikowi od samego początku, że tekst jest wartościowy i konkretny. Temat sam w sobie nakręca do dalszego czytania. Często tego typu zabieg stosuje się w dziennikarstwie.

  2. Nagłówki

    Dobry, zdobywający zaangażowanie nagłówek to podstawa webwritingu. Powoduje on nie tylko zainteresowanie tekstem, ale również pozostanie na stronie i czytanie następnych akapitów. Często użytkownicy nie czytając artykułów, udostępniają je w mediach społecznościowych, a decydują się na to właśnie przez informację zawartą w nagłówku, która ich przyciąga, ale i sprawia, że chcą się nią podzielić ze znajomymi. Taki nagłówek powinien zawierać przydatną dla konsumenta treść.

  3. Krótkie akapity

    Pisanie krótkich zdań oraz akapitów powoduje, że użytkownik czyta tekst etapowo, łatwiej go przyswaja. Z kolei widząc dużą ścianę tekstu, zniechęca się. Artykuł podzielony na krótkie akapity jest bardziej przyjazny dla użytkownika, a przez to chętniej czytany. W dobie Internetu, kiedy większość jedynie skanuje treści w poszukiwaniu najważniejszych informacji, krótkie akapity ułatwiają to zadanie.

  4. Struktura tekstu

    Webwriting to również właściwy podział tekstu. Ułatwia czytanie, powoduje, że treść jest przejrzysta. Postaraj się nie tylko dzielić artykuł na akapity, ale twórz wypunktowania, wyliczenia. Nie zapominaj o słowach kluczowych, które są niezwykle ważne. Pamiętaj o ich właściwym doborze, ale nie przesadzaj z ilością. Odmieniaj je i pracuj nad tym, by nie brzmiały nienaturalnie. Dodaj wartościowe linki, wyróżnij ważne wyrazy - wybolduj bądź zmień wielkość, rodzaj czy kolor czcionki dla słów i zdań, które są najważniejsze. Postaraj się pisać krótkimi zdaniami, które są lepiej zrozumiałe dla czytelnika. Zwróć uwagę na to, że Twój tekst musi być przejrzysty i czytelny.

  5. Obserwowanie zachowań użytkowników

    Cały czas musisz pamiętać, dla kogo piszesz i w jakim celu. Twoje teksty nie mają być górnolotne i przygotowane hiperpoprawnie. One są dla ludzi, dla użytkowników, dla Twoich potencjalnych klientów. Muszą odpowiadać preferencjom grupy docelowej, by do niej trafić z przekazem. A najłatwiej dowiedzieć się, jakie ta grupa ma preferencje, analizując jej zachowania. Sprawdź komentarze, które zostawiają użytkownicy lub maile od klientów. Zobacz, jakim językiem piszą, w jaki sposób określają Twoje usługi, jak opisują usterki. Czy ich wiedza na ten temat jest zaawansowana czy wręcz przeciwnie? Przygotuj co jakiś czas ankietę na social media – to cenne źródło informacji o tym, co interesuje Twoich klientów. Sprawdź w Google, jakie frazy związane z Twoją branżą są najczęściej wyszukiwane. Postaraj się nie tylko kreować, ale także obserwować.

  6. Przyjazny język

    Obserwując wypowiedzi użytkowników w social mediach, mailach czy komentarzach, jesteś w stanie ocenić, jakim językiem się komunikują i najlepiej takim też się posługiwać w webwritingu. Przyjazny język to też taki, który jest przejrzysty, ale i opierający się na krótkich zdaniach. Bądź zwięzły i konkretny. Staraj się wyjaśniać pojęcia typowo branżowe. Nie pozwól, by użytkownik źle się czuł, czytając Twój tekst. Poziom informacji musi być dopasowany do jego wiedzy. A on sam nie może czuć się zagubiony.

  7. Linkowanie

    Nie zapominaj o tym jak niezwykle ważne jest linkowanie. Zastosuj kilka tipów, a Twój webwriting będzie skuteczniejszy!

    • zapomnij o adresach URL - stosuj anchory, opisuj linki. Są one łatwiejsze do odczytania zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
    • linkuj w uzasadnionych miejscach tekstu - lista linków to nie jest dobre rozwiązanie, postaraj się, by linki pojawiały się tam, gdzie jest to uzasadnione. Poruszasz temat, który bardziej rozbudowałeś w innym artykule? Umieść pod danym akapitem link z opisem na ten temat.
    • tak nie opisuj linków - “kliknij”, “najedź kursorem”, “link”, “łącze” zamiast tego użyj “zobacz raport z…”, “sprawdź wyniki badań”, “dowiedz się, jakie są najnowsze statystyki”.
    • nie bój się linkować na zewnątrz - odsyłaj czytelnika również do zewnętrznych stron, ale wyjaśnij mu, w jakim celu to robisz i co znajdzie pod danym linkiem.
    Linkowanie w tekstach do Internetu

    Pamiętaj, że właściwy profil linkowy to naprawdę bardzo istotna kwestia w pozycjonowaniu Twojej strony.

  8. Multimedia

    Artykuł powinien być urozmaicony zdjęciami, grafikami czy plikami wideo. Nie można zapominać o ich właściwym nazewnictwie – zgodnym z praktykami SEO oraz nienagannej jakości, którą z pewnością docenią użytkownicy. Multimedia wzbogacają tekst, a nawet powodują, że użytkownicy dłużej pozostają na stronie lub decydują się na kontynuowanie czytania, ponieważ lektura nie jest tak „ciężka” jak w przypadku stron ze ścianami tekstu bez grafik. Najczęściej grafiki tworzy się pod dany artykuł. Są one wtedy spójne z całością, ale i oryginalne.

  9. Call to action

    CTA jest bardzo ważnym elementem każdej strony internetowej, zarówno tekstu na stronie głównej, jak i artykułu. Jest to wezwanie do działania, które dosłownie mówi użytkownikowi co ma zrobić. Nakierowuje go na pewne reakcje i zachowania. CTA jest stosowany w meta opisach strony, na stronie głównej, w reklamach, na banerach, w artykułach, popupach, infografikach czy mailingach. Ważny jest zarówno sam tekst, jak i graficzny wygląd przycisku, rzucający się w oczy kolor, położenie oraz kompatybilność. To niezwykle przydatne narzędzie w webwritingu, dlatego postaraj się wykorzystać jego potencjał.

    Webwriting - call to action
  10. Odpowiednia długość tekstu

    W webwritingu trzeba cały czas pamiętać o odpowiedniej długości tekstu. Jest ona ważna ze względu na pozycjonowanie strony, ale i oczekiwania użytkowników. Krótkie akapity świetnie się sprawdzają, ale trzeba mieć świadomość, że są do napisania teksty, które są bardzo zwięzłe jak meta opisy strony. Muszą być one wartościowe i konkretne. Występują też długie artykuły, nawet na ponad 10 000 znaków, które należy nadal tworzyć tak, by były cały czas jakościowe i wartościowe dla użytkownika. Każdy tekst w Internecie bez względu na długość ma to samo zadanie: musi utrzymać zaangażowanie czytelnika.

  11. Szczegóły

    Podczas tworzenia treści na www copywriter musi zadbać o wiele szczegółów. Odpowiednie linkowanie, ładne spójne grafiki, dobrze zaprojektowane wezwania do działania, autentyczny język wypowiedzi - to wszystko musi łączyć się w jedną całość. Nie chodzi o to, by treści na stronie internetowej były przeładowane powyższymi praktykami. Artykuł musi być przygotowany ze smakiem i umiarem. Powinien być jednocześnie spójny i funkcjonalny zarówno dla użytkownika, jak i botów wyszukiwarek. Dbałość o szczegóły jest tutaj niezwykle ważna.

Webwriting – pisanie artykułów do Internetu

Pisanie artykułów do Internetu wymaga określonych umiejętności, ale i wiedzy. Webwriting jest bardzo wartościowym narzędziem marketingowym. W Internecie znajduje się mnóstwo tekstów, są potrzebne na stronę www, jako artykuły na blogu, wpisy w social mediach czy treści banerów reklamowych. Konkurencja jest ogromna. Dlatego nie wystarczy tylko pisać, trzeba robić to umiejętnie. Pamiętaj, że stosowanie określonych zabiegów takich jak odpowiadanie na potrzeby użytkowników, odpowiednie linkowanie, właściwa struktura tekstu są bardzo ważne, ale istotne jest również to, by publikowane treści był wartościowe i miały w sobie to coś. Klient nie lubi sztuczności. Postaraj się, by Twój webwriting był autentyczny.

Udostępnij artykuł:
Twojej stronie przydadzą się zasady webwritingu?
Skontaktuj się z nami
Oceń artykuł:
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 5