Choć zapotrzebowanie na wiele z Twoich produktów i usług może być stałe, niekiedy pewne okresy w roku wiążą się ze wzmożoną sprzedażą oraz ruchem. Jak się przygotować na takie sytuacje, aby wyciągnąć z nich jak najwięcej?
W tym artykule dowiesz się, jak sezonowość wpływa na SEO, czym jest pozycjonowanie sezonowe oraz jak je realizować.
Czego dowiesz się z artykułu?
- Pozycjonowanie sezonowe – co to jest?
- Jak sezonowość wpływa na ogólne wyniki wyszukiwania?
- Czy sezonowość ma znaczenie w branży B2B?
- Sezonowy biznes – jak go rozpoznać i z jakich narzędzi skorzystać?
- SEO i content sezonowy – jak to robić właściwie?
- Jak analizować efektywność działań SEO dla branży z dużą sezonowością?
- Podsumowanie
Pozycjonowanie sezonowe – co to jest?
Pozycjonowanie sezonowe to jeden z rodzajów ogólnego SEO (jak np. pozycjonowanie lokalne).
Jego celem jest dostosowywanie treści i sposobu funkcjonowania witryny pod kątem konkretnych potrzeb i zainteresowań użytkowników przypadających na pewne okresy w roku. Sezonowość w SEO opiera się na dwóch głównych filarach:
- konkretne wydarzenia – niektóre dni w roku sprawiają, że konsumenci kupują znacznie więcej produktów/korzystają z dodatkowych usług (np. Black Friday, Nowy Rok);
- święta i okazje - wiele firm nastawionych jest na konkretne święta (np. Boże Narodzenie, walentynki);
Sezonowość pocztakwiatowa.pl. Zwiększona liczba wyszukiwań nastąpiła w lutym i maju. Najprawdopodobniej z powodu walentynek i Dnia Matki.
- wybrane okresy w roku – w przypadku niektórych firm sezonowość rozpatruje się w kategoriach miesięcy, czy nawet całych pór roku (np. branża ogrodnictwa zwalnia tempo na zimę).
Przykład zainteresowania frazą „narzędzia ogrodnicze”. Najwięcej wyszukiwań odnotowuje się w kwietniu.
Specyfika branży sezonowej jest taka, że firmy zwykle muszą brać pod uwagę obie omówione kategorie, gdyż często się one pokrywają. Przykładowo w okresie Bożego Narodzenia wiele osób będzie kupować odzież zimową jako prezent i z racji po prostu panującej wtedy pory roku.
Jak sezonowość wpływa na ogólne wyniki wyszukiwania?
Co ciekawe, Google w szerszej skali reaguje na wahania sezonowe.
Wyszukiwarka stara się zapewnić jak najwyższą jakość strony wyników wyszukiwania (SERP), która spełnia potrzeby użytkowników i odpowiada na ich zapytania, prezentując powiązane wyniki.
Google w tym celu bierze pod uwagę wiele czynników jak:
- zmiany liczby wyszukiwań,
- ogólne zachowanie użytkowników,
- najczęstsze typy wyszukiwanych haseł,
- kolejne, następujące po sobie zapytania użytkownika.
Gromadząc tego typu wiedzę, wyszukiwarka następnie ustala, czy w ogólnych wynikach wyszukiwania powinno dojść do zmiany i czy treści istotne w danym sezonie (np. produkty ogrodnicze latem) powinny uzyskać lepszą widoczność.
Czy sezonowość ma znaczenie w branży B2B?
Zagadnienie sezonowości ma nieco mniejsze znaczenie w przypadku firm obsługujących klientów biznesowych, jednak nie można go ignorować.
Na ogół w B2B dochodzi do pewnych cyklicznych wydarzeń, które mają pośredni wpływ na biznes. Oto kilka przykładów:
-
Wakacje
Klienci biznesowi to także ludzie, którzy mają swoje rodziny :) W niektórych porach roku (np. w wakacje szkolne) mogą częściej brać wolne, co także wpłynie na to, jak będą podchodzić do kwestii biznesowych.
-
Cykle budżetowe
Wszystkie firmy realizują pewien roczny budżet. Koniec roku fiskalnego to często okres, w którym mogą z większą chęcią dokonywać zakupów.
Kwestia sezonowości różni się w zależności od specyfiki firmy. Jak zatem ustalić, czy pozycjonowanie sezonowe będzie warte inwestycji w Twoim przypadku? Najlepiej przeanalizować konkretne czynniki i skorzystać z odpowiednich narzędzi.
-
Podróże biznesowe i eventy
Potencjalni klienci czy też decydenci w wybranych okresach w roku częściej uczestniczą w podróżach służbowych czy branżowych eventach. Z tego względu może być wtedy trudniej lub łatwiej nawiązać z nimi kontakt. Będą też mniej lub bardziej skłonni zapoznać się z treściami marketingowymi.
-
Pogoda i pory roku
Pogoda może mieć istotny wpływ na niektóre branże, takie jak handel detaliczny, górnictwo, budownictwo i organizacja eventów. Decydenci w tych firmach muszą brać pod uwagę zmiany sezonowe przy planowaniu operacji oraz zamawianiu sprzętu i zapasów.
Sezonowy biznes – jak go rozpoznać i z jakich narzędzi skorzystać?
Gdy chcesz ustalić, czy w swoich działaniach SEO powinieneś położyć nacisk na sezonowe pozycjonowanie, rozważ następujące czynniki:
- Wahania w sprzedaży – nagłe wzrosty lub spadki w generowanej sprzedaży mogą wskazywać na pewną sezonowość.
- Zmiany w zachowaniu użytkowników – jeśli niektóre zachowania Twoich docelowych odbiorców w pewnych okresach roku zaczynają się gwałtownie zmieniać, także może to wynikać z sezonowości.
- Powtarzające się trendy – wcześniej wspomniane czynniki to jedynie poszlaki. Aby w pełni rozstrzygnąć to, czy sezonowość branży w Twoim przypadku ma kluczowe znaczenie, zwróć uwagę na to, czy owe trendy regularnie się powtarzają do tego stopnia, że da się je z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć.
Powtarzający się rok do roku trend dla frazy „sklep wędkarski”
Jeśli chcesz dokładnie przeanalizować sezonowość w swojej branży, skorzystaj z następujących narzędzi:
- Google Analytics – jedno z głównych narzędzi do analizy ruchu i zachowania odwiedzających na stronie.
- Google Search Console – podstawowa diagnostyka strony.
- Google Trends – świetne i darmowe narzędzie do śledzenia trendów fraz kluczowych.
- Senuto, SEMSTORM, Ahrefs, SEMrush – ogólna analiza fraz kluczowych (zwłaszcza ich wolumenu na przestrzeni czasu).
- Brand24 – monitoring wzmianek o firmie w internecie także może dostarczyć przydatnych informacji.
SEO i content sezonowy – jak to robić właściwie?
Jeśli zatem działasz w branży sezonowej, w jaki sposób możesz zadbać o odpowiednią optymalizację contentu i strony? Omówmy to bliżej.
-
Dokonaj wstępnej analizy
Pierwszym krokiem jest określenie, na jakich trendach sezonowych chciałbyś się w ogóle skupić. Możesz to zrobić, patrząc wstecz na dane z poprzedniego roku lub po prostu analizując tematy, które w Twojej branży są aktualnie na czasie. Skorzystaj choćby ze wspomnianego narzędzia Google Trends, aby zidentyfikować ogólne sezonowe słowa kluczowe.
Zagłęb się także w Google Search Console i Google Analytics, aby wyciągnąć informacje na temat istotnych trendów, fraz kluczowych, stron docelowych czy przychodów w przypadku Twojej witryny.
Przeczytaj także:
Statystyki Google Analytics - 11 najważniejszych metryk do śledzenia -
Przeanalizuj obecny content
Jeśli chcesz dostosować swoją stronę pod ogólną sezonowość, najlepiej zacznij od już zawartego na niej contentu. Ponownie skorzystaj z Google Search Console i Google Analytics, aby uzyskać lepszy wgląd w to, które treści ogólnie generują najlepsze wyniki.
Przekształcenie aktualnych treści, uwzględniając przy tym sezonowość branży, to świetny sposób na przygotowanie świetnego contentu i zaoszczędzenie czasu.
Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu odzieżowego. W okresie zimowym możesz stworzyć artykuł pod tytułem „5 niezbędnych elementów odzieży zimowej”. W tej treści skupiłbyś się na takich częściach garderoby jak szaliki, czapki i rękawiczki.
Oczywiście nie będziesz promować tego samego contentu w lecie. Możesz jednak użyć podobnej koncepcji. Zamiast „5 niezbędnych elementów odzieży zimowej”, zamień go na „5 niezbędnych elementów odzieży letniej” – w nim przeanalizowałbyś z kolei takie części garderoby jak sandały, okulary przeciwsłoneczne, kaszkietówki itp.
Trzymając się podobnego, już opracowanego schematu treści, będziesz w stanie dostosować lub szybciej opracować nowy content w przypadku swojej branży sezonowej, który będzie wyglądać naturalnie. Jeśli prowadzisz firmowy blog, będziesz dzięki temu w stanie skuteczniej realizować content marketing.
-
Zidentyfikuj sezonowe frazy kluczowe
Frazy sezonowe to zapytania, które są powiązane z określonymi porami roku lub wydarzeniami. Aby je rozpoznać, zwróć uwagę na następujące czynniki:
- Sprecyzowany okres w roku – sezonowe słowa kluczowe często wskazują na konkretne pory roku (przykłady takich fraz kluczowych to „ciepłe zimowe buty”, „buty sportowe na jesień”).
- Konkretne wydarzenie – frazy sezonowe będą się także odnosić do jasno określonych świąt/eventów (przykłady takich fraz kluczowych to „laptopy Black Friday”, „konferencja I love marketing bilety”).
- Sprecyzowana lokalizacja – w przypadku sezonowych fraz kluczowych często określona także będzie lokalizacja powiązana z niektórymi typami lokalnych biznesów (przykłady takich fraz kluczowych to „trasy kajakowe Gdynia”, „wypożyczalnia nart Zakopane”).
- Zwiększony wolumen – zapytania sezonowe zdobywają największe zainteresowanie w konkretnym okresie w roku, cyklicznie.
-
Zadbaj o odpowiednie linkowanie wewnętrzne
Jeśli w ramach SEO chcesz poświęcić uwagę konkretnym wydarzeniom, warto w tym celu skorzystać z przemyślanego linkowania wewnętrznego, aby wypromować swój content. W jednym z Google Search Central SEO Office Hours zwrócono uwagę na następujące kwestie (tłumaczenie własne):
-
Rozbij swoją strategię na etapy
Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować sezonowy biznes w wynikach wyszukiwania, musisz zorganizować swoje działania według 3 głównych etapów.
- Przygotowanie – w miesiącach poprzedzających nadejście nowej pory roku czy rozpoczęcie danego eventu powinieneś budować świadomość marki, aby docelowi klienci stali się już z góry zaznajomieni z Twoją ofertą.
- Główna sprzedaż – ten okres jest szczytem sezonu, w którym to ruch na stronie jest najintensywniejszy. Twórz wtedy content, który zachęca bezpośrednio do dokonania zakupów (np. informuje o promocjach).
- Spowolnienie – tak to już jest w branży sezonowej, że z czasem ruch i zapotrzebowanie na Twoją ofertę spadnie na jakiś czas w bardzo zauważalny sposób. Wykorzystaj ten moment na to, aby przygotować się na inne wydarzenie/okres (np. dostosuj już stworzony content z myślą o nim).
Jak analizować efektywność działań SEO dla branży z dużą sezonowością?
Sezonowość w SEO sprawia, że w przypadku pozycjonowania trzeba analizować wszelkie dane z szerszej perspektywy i tworzyć bardziej długoterminowe plany. Oto kilka porad, do których warto się zastosować:
- Bierz pod uwagę starsze dane – przed rozpoczęciem jakichkolwiek sezonowych działań SEO powinieneś przeanalizować historyczne dane dotyczące wzorców sprzedaży w Twojej branży, aby zrozumieć, jak wygląda szczyt sezonu i czego spodziewać się poza nim.
- Bądź szczególnie ostrożny w przypadku aktualizacji Google – pozycjonowanie już samo z siebie potrafi być skomplikowane choćby z racji częstych aktualizacji algorytmu, które potrafią wiele namieszać w wynikach wyszukiwania. Dlatego, gdy prowadzisz biznes sezonowy, powinieneś w szczególnie przemyślany sposób gromadzić dane i je analizować, aby móc ustalić, czy np. dane spadki są wynikiem regularnych sezonowych wahań, czy raczej stoją za nimi zmiany w algorytmie.
- Nie panikuj, gdy zauważysz spadki w sprzedaży – niska sprzedaż poza sezonem jest powszechna w branżach o wysokiej sezonowości. Nie przejmuj się tym, a zamiast tego skup się na strategiach, które mogą pomóc zwiększyć sprzedaż w szczycie sezonu.
Podsumowanie
W tym artykule dokładnie omówiliśmy zagadnienie sezonowości. Podsumujmy zatem najważniejsze informacje:
- Sezonowość w SEO sprawia, że w swoich działaniach musisz skupiać się na konkretnych wydarzeniach (np. eventy branżowe) lub okresach w roku (np. zima);
- Google uwzględnia sezonowość w wielu branżach i odpowiednio dostosowuje wyniki wyszukiwania;
- W przypadku B2B sezonowość często ma pośredni wpływ na sprzedaż i SEO;
- Aby dostosować content pod wahania sezonowe, dokonaj dokładnej analizy swojej strony, zacznij optymalizację od już obecnego contentu, zidentyfikuj odpowiednie słowa kluczowe, dbaj o linkowanie wewnętrzne i rozbij strategię na etapy;
- Sezonowość w SEO generuje trochę dodatkowych wyzwań.
Pamiętaj o tych kwestiach, a dzięki temu wahania sezonowe będą działać tylko na Twoją korzyść.