Sezonowość a SEO. Jak realizować pozycjonowanie sezonowe?

blog-banner-bee

Choć zapotrzebowanie na wiele z Twoich produktów i usług może być stałe, niekiedy pewne okresy w roku wiążą się ze wzmożoną sprzedażą oraz ruchem. Jak się przygotować na takie sytuacje, aby wyciągnąć z nich jak najwięcej?

W tym artykule dowiesz się, jak sezonowość wpływa na SEO, czym jest pozycjonowanie sezonowe oraz jak je realizować.

Sezonowość w seo

Pozycjonowanie sezonowe – co to jest?

Pozycjonowanie sezonowe to jeden z rodzajów ogólnego SEO (jak np. pozycjonowanie lokalne).

Jego celem jest dostosowywanie treści i sposobu funkcjonowania witryny pod kątem konkretnych potrzeb i zainteresowań użytkowników przypadających na pewne okresy w roku. Sezonowość w SEO opiera się na dwóch głównych filarach:

Pozycjonowanie sezonowe - definicja
  • konkretne wydarzenia – niektóre dni w roku sprawiają, że konsumenci kupują znacznie więcej produktów/korzystają z dodatkowych usług (np. Black Friday, Nowy Rok);
  • święta i okazje - wiele firm nastawionych jest na konkretne święta (np. Boże Narodzenie, walentynki);
Sezonowe wzrosty na stronie

Sezonowość pocztakwiatowa.pl. Zwiększona liczba wyszukiwań nastąpiła w lutym i maju. Najprawdopodobniej z powodu walentynek i Dnia Matki.

  • wybrane okresy w roku – w przypadku niektórych firm sezonowość rozpatruje się w kategoriach miesięcy, czy nawet całych pór roku (np. branża ogrodnictwa zwalnia tempo na zimę).
Sezonowość słów kluczowych

Przykład zainteresowania frazą „narzędzia ogrodnicze”. Najwięcej wyszukiwań odnotowuje się w kwietniu.

Specyfika branży sezonowej jest taka, że firmy zwykle muszą brać pod uwagę obie omówione kategorie, gdyż często się one pokrywają. Przykładowo w okresie Bożego Narodzenia wiele osób będzie kupować odzież zimową jako prezent i z racji po prostu panującej wtedy pory roku.

Jak sezonowość wpływa na ogólne wyniki wyszukiwania?

Co ciekawe, Google w szerszej skali reaguje na wahania sezonowe.

Wyszukiwarka stara się zapewnić jak najwyższą jakość strony wyników wyszukiwania (SERP), która spełnia potrzeby użytkowników i odpowiada na ich zapytania, prezentując powiązane wyniki.

Google w tym celu bierze pod uwagę wiele czynników jak:

  • zmiany liczby wyszukiwań,
  • ogólne zachowanie użytkowników,
  • najczęstsze typy wyszukiwanych haseł,
  • kolejne, następujące po sobie zapytania użytkownika.

Gromadząc tego typu wiedzę, wyszukiwarka następnie ustala, czy w ogólnych wynikach wyszukiwania powinno dojść do zmiany i czy treści istotne w danym sezonie (np. produkty ogrodnicze latem) powinny uzyskać lepszą widoczność.

Czy sezonowość ma znaczenie w branży B2B?

Zagadnienie sezonowości ma nieco mniejsze znaczenie w przypadku firm obsługujących klientów biznesowych, jednak nie można go ignorować.

Na ogół w B2B dochodzi do pewnych cyklicznych wydarzeń, które mają pośredni wpływ na biznes. Oto kilka przykładów:

  1. Wakacje

    Klienci biznesowi to także ludzie, którzy mają swoje rodziny :) W niektórych porach roku (np. w wakacje szkolne) mogą częściej brać wolne, co także wpłynie na to, jak będą podchodzić do kwestii biznesowych.

  2. Cykle budżetowe

    Wszystkie firmy realizują pewien roczny budżet. Koniec roku fiskalnego to często okres, w którym mogą z większą chęcią dokonywać zakupów.

    Kwestia sezonowości różni się w zależności od specyfiki firmy. Jak zatem ustalić, czy pozycjonowanie sezonowe będzie warte inwestycji w Twoim przypadku? Najlepiej przeanalizować konkretne czynniki i skorzystać z odpowiednich narzędzi.

  3. Podróże biznesowe i eventy

    Potencjalni klienci czy też decydenci w wybranych okresach w roku częściej uczestniczą w podróżach służbowych czy branżowych eventach. Z tego względu może być wtedy trudniej lub łatwiej nawiązać z nimi kontakt. Będą też mniej lub bardziej skłonni zapoznać się z treściami marketingowymi.

  4. Pogoda i pory roku

    Pogoda może mieć istotny wpływ na niektóre branże, takie jak handel detaliczny, górnictwo, budownictwo i organizacja eventów. Decydenci w tych firmach muszą brać pod uwagę zmiany sezonowe przy planowaniu operacji oraz zamawianiu sprzętu i zapasów.

Sezonowy biznes – jak go rozpoznać i z jakich narzędzi skorzystać?

Gdy chcesz ustalić, czy w swoich działaniach SEO powinieneś położyć nacisk na sezonowe pozycjonowanie, rozważ następujące czynniki:

  • Wahania w sprzedaży – nagłe wzrosty lub spadki w generowanej sprzedaży mogą wskazywać na pewną sezonowość.
  • Zmiany w zachowaniu użytkowników – jeśli niektóre zachowania Twoich docelowych odbiorców w pewnych okresach roku zaczynają się gwałtownie zmieniać, także może to wynikać z sezonowości.
  • Powtarzające się trendy – wcześniej wspomniane czynniki to jedynie poszlaki. Aby w pełni rozstrzygnąć to, czy sezonowość branży w Twoim przypadku ma kluczowe znaczenie, zwróć uwagę na to, czy owe trendy regularnie się powtarzają do tego stopnia, że da się je z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć.
Analiza sezonowości SEO

Powtarzający się rok do roku trend dla frazy „sklep wędkarski”

Jeśli chcesz dokładnie przeanalizować sezonowość w swojej branży, skorzystaj z następujących narzędzi:

  1. Google Analytics – jedno z głównych narzędzi do analizy ruchu i zachowania odwiedzających na stronie.
  2. Google Search Console – podstawowa diagnostyka strony.
  3. Google Trends – świetne i darmowe narzędzie do śledzenia trendów fraz kluczowych.
  4. Senuto, SEMSTORM, Ahrefs, SEMrush – ogólna analiza fraz kluczowych (zwłaszcza ich wolumenu na przestrzeni czasu).
  5. Brand24 – monitoring wzmianek o firmie w internecie także może dostarczyć przydatnych informacji.

SEO i content sezonowy – jak to robić właściwie?

Jeśli zatem działasz w branży sezonowej, w jaki sposób możesz zadbać o odpowiednią optymalizację contentu i strony? Omówmy to bliżej.

  1. Dokonaj wstępnej analizy

    Pierwszym krokiem jest określenie, na jakich trendach sezonowych chciałbyś się w ogóle skupić. Możesz to zrobić, patrząc wstecz na dane z poprzedniego roku lub po prostu analizując tematy, które w Twojej branży są aktualnie na czasie. Skorzystaj choćby ze wspomnianego narzędzia Google Trends, aby zidentyfikować ogólne sezonowe słowa kluczowe.

    Zagłęb się także w Google Search Console i Google Analytics, aby wyciągnąć informacje na temat istotnych trendów, fraz kluczowych, stron docelowych czy przychodów w przypadku Twojej witryny.

  2. Przeanalizuj obecny content

    Jeśli chcesz dostosować swoją stronę pod ogólną sezonowość, najlepiej zacznij od już zawartego na niej contentu. Ponownie skorzystaj z Google Search Console i Google Analytics, aby uzyskać lepszy wgląd w to, które treści ogólnie generują najlepsze wyniki.

    Przekształcenie aktualnych treści, uwzględniając przy tym sezonowość branży, to świetny sposób na przygotowanie świetnego contentu i zaoszczędzenie czasu.

    Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu odzieżowego. W okresie zimowym możesz stworzyć artykuł pod tytułem „5 niezbędnych elementów odzieży zimowej”. W tej treści skupiłbyś się na takich częściach garderoby jak szaliki, czapki i rękawiczki.

    Oczywiście nie będziesz promować tego samego contentu w lecie. Możesz jednak użyć podobnej koncepcji. Zamiast „5 niezbędnych elementów odzieży zimowej”, zamień go na „5 niezbędnych elementów odzieży letniej” – w nim przeanalizowałbyś z kolei takie części garderoby jak sandały, okulary przeciwsłoneczne, kaszkietówki itp.

    Trzymając się podobnego, już opracowanego schematu treści, będziesz w stanie dostosować lub szybciej opracować nowy content w przypadku swojej branży sezonowej, który będzie wyglądać naturalnie. Jeśli prowadzisz firmowy blog, będziesz dzięki temu w stanie skuteczniej realizować content marketing.

  3. Zidentyfikuj sezonowe frazy kluczowe

    Frazy sezonowe to zapytania, które są powiązane z określonymi porami roku lub wydarzeniami. Aby je rozpoznać, zwróć uwagę na następujące czynniki:

    • Sprecyzowany okres w roku – sezonowe słowa kluczowe często wskazują na konkretne pory roku (przykłady takich fraz kluczowych to „ciepłe zimowe buty”, „buty sportowe na jesień”).
    • Konkretne wydarzenie – frazy sezonowe będą się także odnosić do jasno określonych świąt/eventów (przykłady takich fraz kluczowych to „laptopy Black Friday”, „konferencja I love marketing bilety”).
    • Sprecyzowana lokalizacja – w przypadku sezonowych fraz kluczowych często określona także będzie lokalizacja powiązana z niektórymi typami lokalnych biznesów (przykłady takich fraz kluczowych to „trasy kajakowe Gdynia”, „wypożyczalnia nart Zakopane”).
    • Zwiększony wolumen – zapytania sezonowe zdobywają największe zainteresowanie w konkretnym okresie w roku, cyklicznie.
  4. Zadbaj o odpowiednie linkowanie wewnętrzne

    Jeśli w ramach SEO chcesz poświęcić uwagę konkretnym wydarzeniom, warto w tym celu skorzystać z przemyślanego linkowania wewnętrznego, aby wypromować swój content. W jednym z Google Search Central SEO Office Hours zwrócono uwagę na następujące kwestie (tłumaczenie własne):

    Linki wewnętrzne
  5. Rozbij swoją strategię na etapy

    Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować sezonowy biznes w wynikach wyszukiwania, musisz zorganizować swoje działania według 3 głównych etapów.

    • Przygotowanie – w miesiącach poprzedzających nadejście nowej pory roku czy rozpoczęcie danego eventu powinieneś budować świadomość marki, aby docelowi klienci stali się już z góry zaznajomieni z Twoją ofertą.
    • Główna sprzedaż – ten okres jest szczytem sezonu, w którym to ruch na stronie jest najintensywniejszy. Twórz wtedy content, który zachęca bezpośrednio do dokonania zakupów (np. informuje o promocjach).
    • Spowolnienie – tak to już jest w branży sezonowej, że z czasem ruch i zapotrzebowanie na Twoją ofertę spadnie na jakiś czas w bardzo zauważalny sposób. Wykorzystaj ten moment na to, aby przygotować się na inne wydarzenie/okres (np. dostosuj już stworzony content z myślą o nim).

Jak analizować efektywność działań SEO dla branży z dużą sezonowością?

Sezonowość w SEO sprawia, że w przypadku pozycjonowania trzeba analizować wszelkie dane z szerszej perspektywy i tworzyć bardziej długoterminowe plany. Oto kilka porad, do których warto się zastosować:

  • Bierz pod uwagę starsze dane – przed rozpoczęciem jakichkolwiek sezonowych działań SEO powinieneś przeanalizować historyczne dane dotyczące wzorców sprzedaży w Twojej branży, aby zrozumieć, jak wygląda szczyt sezonu i czego spodziewać się poza nim.
  • Bądź szczególnie ostrożny w przypadku aktualizacji Google – pozycjonowanie już samo z siebie potrafi być skomplikowane choćby z racji częstych aktualizacji algorytmu, które potrafią wiele namieszać w wynikach wyszukiwania. Dlatego, gdy prowadzisz biznes sezonowy, powinieneś w szczególnie przemyślany sposób gromadzić dane i je analizować, aby móc ustalić, czy np. dane spadki są wynikiem regularnych sezonowych wahań, czy raczej stoją za nimi zmiany w algorytmie.
  • Nie panikuj, gdy zauważysz spadki w sprzedaży – niska sprzedaż poza sezonem jest powszechna w branżach o wysokiej sezonowości. Nie przejmuj się tym, a zamiast tego skup się na strategiach, które mogą pomóc zwiększyć sprzedaż w szczycie sezonu.

Podsumowanie

W tym artykule dokładnie omówiliśmy zagadnienie sezonowości. Podsumujmy zatem najważniejsze informacje:

  1. Sezonowość w SEO sprawia, że w swoich działaniach musisz skupiać się na konkretnych wydarzeniach (np. eventy branżowe) lub okresach w roku (np. zima);
  2. Google uwzględnia sezonowość w wielu branżach i odpowiednio dostosowuje wyniki wyszukiwania;
  3. W przypadku B2B sezonowość często ma pośredni wpływ na sprzedaż i SEO;
  4. Aby dostosować content pod wahania sezonowe, dokonaj dokładnej analizy swojej strony, zacznij optymalizację od już obecnego contentu, zidentyfikuj odpowiednie słowa kluczowe, dbaj o linkowanie wewnętrzne i rozbij strategię na etapy;
  5. Sezonowość w SEO generuje trochę dodatkowych wyzwań.

Pamiętaj o tych kwestiach, a dzięki temu wahania sezonowe będą działać tylko na Twoją korzyść.

Udostępnij artykuł:
Chcesz pozycjonować swój sezonowy biznes?
Zrób to z nami!
Oceń artykuł:
0