PWA to rozwiązanie, które w ostatnich latach stale zyskuje na popularności. Czym zatem dokładnie jest? Jakie są jego wady i zalety? Jak mogą skorzystać z niego sklepy internetowe? Tego dowiesz się w naszym artykule.
PWA (Progressive Web App) – definicja
PWA to skrót od Progressive web app, co można przetłumaczyć jako „Progresywna aplikacja mobilna” lub „Progresywna aplikacja internetowa”. Zamiennie stosuje się także terminy „aplikacje PWA” lub „strony PWA”.
Słowa „strona” i „aplikacja” nie bez powodu używane są zamiennie. PWA to rozwiązanie, które łączy w sobie najlepsze cechy stron internetowych oraz natywnych aplikacji mobilnych. Sam termin rozwija się w następująco:
- Progressive – strony internetowe w modelu PWA starają się być progresywne i korzystać z nowoczesnych technologii, aby zapewniać jak najlepsze doświadczenie użytkownika,
- Web – Progressive web apps wykorzystują typowo webowe technologie jak HTML, CSS i JavaScript,
- App – PWA korzysta z technologii stosowanych w aplikacjach, jak powiadomienia, czy działanie bez połączenia z Internetem.
Jakie technologie towarzyszą PWA?
Aplikacja PWA wykorzystuje różne technologie, które pozwalają łączyć funkcje aplikacji natywnych i stron internetowych:
- React.js – biblioteka JavaScript do tworzenia interfejsów użytkownika,
- Vue.js – progresywny framework do budowy interfejsów użytkownika,
- Angular – platforma i framework do budowy jednostronicowych aplikacji internetowych,
- pliki manifestu – są to pliki JSON, który dają twórcom możliwość kontrolowania wyglądu aplikacji oraz jej zachowania na ekranie głównym użytkownika,
- Service Workers – są to skrypty działające w tle przeglądarki zapewniające funkcje, które nie wymagają strony internetowej ani interakcji użytkownika. Przykładowe zastosowania to powiadomienia push oraz aktualizacje w tle.
Zalety stron opartych na PWA
PWA wiąże się z wieloma korzyściami:
- oszczędność kosztów – wdrożenie PWA jest zwykle tańsze niż stworzenie i utrzymywanie osobno strony internetowej oraz aplikacji natywnej. Oprócz tego nie musisz przygotowywać dwóch aplikacji dla Androida i iOS,
- mniejsza „bariera wejścia” dla funkcji aplikacji – według analizy przeprowadzonej przez Comscore 49% osób korzystających z urządzeń mobilnych nie pobiera żadnej aplikacji w ciągu miesiąca. Nawet jeśli uda Ci się przygotować aplikację natywną, dotarcie z nią do użytkowników stanowi dodatkowe wyzwanie. Web apps usuwa tę przeszkodę, gdyż pozwala wdrożyć funkcje typowe dla aplikacji na stronie internetowej,
- łatwiejsze aktualizacje – gdy natywna aplikacja mobilna zostanie zmieniona, użytkownicy muszą pobrać aktualizację. W przypadku PWA nie ma takiej konieczności, gdyż strona jest zawsze aktualna i wszelkie wdrażane zmiany stają się od razu widoczne,
- bezpieczeństwo – strona PWA może korzystać z certyfikatów SSL, które znacznie zwiększają bezpieczeństwo,
- dostępność w trybie offline – dzięki zastosowaniu Service Workers, PWA są w stanie działać nawet bez połączenia z Internetem.
Wady stron opartych na PWA
PWA ma kilka ograniczeń, o których warto pamiętać:
- problemy na niektórych przeglądarkach – Safari na iOS ma pewne ograniczenia w zakresie obsługi Service Workers i powiadomień push, co potrafi negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika,
- złożoność wdrożenia – wdrożenie PWA wymaga zaawansowanej wiedzy na temat nowoczesnych technologii webowych. Może to stanowić wyzwanie dla zespołów, które nie mają doświadczenia w pracy z Service Workers czy Cache API,
- problemy z SEO – PWA działa często w oparciu o dynamiczne ładowanie treści. Jeśli funkcja nie zostanie odpowiednio skonfigurowana, będzie mieć negatywny wpływ na pozycjonowany sklep,
- brak pełnej integracji z systemem operacyjnym – natywne aplikacje mobilne są głęboko zintegrowane z systemem operacyjnym, co pozwala lepiej wykorzystać wbudowane funkcje urządzenia. W kontekście PWA jest to ograniczone.
PWA w sklepie internetowym?
Czy technologię PWA warto wykorzystać w e-commerce? Zanim podejmiesz decyzję, rozważ następujące kwestie:
-
Potencjalne korzyści
Szybsze ładowanie strony, powiadomienia push, czy sprawne działanie przy słabym połączeniu internetowym potrafią pozytywnie wpłynąć na sprzedaż.
Z drugiej strony według raportu State of Retailing Online aplikacje natywne zapewniają wyższą konwersję (średnio 6%). W przypadku komputerów osobistych wartość wynosi 4,2%, a mobilne wersje sklepów internetowych osiągają 2,3%.
Można powiedzieć, że PWA oferuje kompromis między kosztem a funkcjonalnością, zwłaszcza dla małych i średnich firm.
Przeczytaj także:
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie -
Wykorzystywana platforma
Wybór platformy e-commerce wpłynie na proces wdrożenia PWA. Narzędzia takie jak PWA Studio dla Magento czy wtyczki dla WordPressa mogą ułatwić proces.
-
Zasoby i kompetencje
Wdrożenie PWA wymaga specjalistycznej wiedzy, zwłaszcza w zakresie frameworków JavaScript i API. Jeśli nie masz wewnętrznego zespołu IT, warto rozważyć współpracę z doświadczoną agencją e-commerce.
Oprócz tego wprowadzenie sklepu internetowego w formie PWA może wymagać utrzymania dwóch serwerów – dla frontendu i backendu. Taki stan rzeczy wpłynie na koszty operacyjne.
-
Obecna sytuacja
Czy duży odsetek Twoich klientów dokonuje zakupów na urządzeniach mobilnych? Jeśli tak, zdecydowanie rozważ PWA. Jak z kolei prezentuje się Twój obecny sklep? Jeśli potrzebuje mocnego odświeżenia, może warto przy okazji zrealizować je z myślą o PWA?
Koszty wdrożenia PWA
Według różnych szacunków aplikacja mobilna tworzona od podstaw kosztuje do 100 000 złotych. Wydatki zwykle zamykają się w okolicy 50 000 złotych.
Aplikacja progresywna jest znacznie tańsza – koszty zwykle wynoszą od 10 000 do 25 000 złotych. Najtańszym wyborem jest jednak zwykły responsywny szablon strony internetowej, gdzie koszty zamykają się w okolicy kilku tysięcy złotych.
Inna opcja to rozwiązania SaaS, które oferują szablony w technologii PWA (przykładowo PWA AtomStore).
Przykłady sklepów opartych o PWA
Mając na uwadze zalety PWA, z omawianej technologii skorzystały następujące firmy:
- Lancôme – sklep sprzedający luksusowe kosmetyki postanowił wdrożyć PWA, aby skuteczniej obsługiwać klientów wykorzystujących urządzenia mobilne,
- Flipkart – indyjski gigant e-commerce zawdzięcza swój wzrost właśnie temu, że od 2015 roku korzysta z PWA,
- Aliexpress – gdy chiński odpowiednik Amazona postanowił przejść na PWA, zanotował znakomity wzrost konwersji,
- OLX – znana platforma do wystawiania ogłoszeń dzięki wdrożeniu PWA zanotowała zmniejszony współczynnik odbicia i większy współczynnik klikalności w przypadku reklam.
Podsumowanie
Czas na krótkie podsumowanie:
- PWA łączy w sobie zalety stron internetowych i aplikacji natywnych,
- mocne strony Progressive Web Apps to oszczędność kosztów, łatwiejsze aktualizacje, bezpieczeństwo i możliwość działania w trybie offline/słabego połączenia z Internetem,
- zanim wprowadzisz PWA w sklepie internetowym, rozważ potencjalne korzyści oraz obecną sytuację. Na proces wdrożenia wpłynie wykorzystywana platforma e-commerce oraz zasoby, jakimi dysponujesz,
- koszt stworzenia progresywnej aplikacji wynosi od 10 000 do 25 000 złotych.