Linkowanie wewnętrzne – podstawy i najlepsze praktyki

Pozycjonowanie stron to trudna sztuka, w której w grę wchodzi wiele zmiennych. Na szczęście na niektóre elementy tego procesu masz bardzo duży i bezpośredni wpływ. Do tej kategorii można zaliczyć linkowanie wewnętrzne. W tym artykule dowiesz się, czym jest wewnętrzne linkowanie, jakie ma znaczenie oraz jak je prawidłowo przeprowadzić.

Linkowanie wewnętrzne – co to jest?

Linki wewnętrzne to odnośniki kierujące na inną stronę, która znajduje się na tej samej domenie. Jako że teraz jesteś na witrynie smartbuzz.pl, to każdy link odsyłający Cię w inne miejsce na naszej witrynie, będzie właśnie odnośnikiem wewnętrznym.

Samo linkowanie wewnętrzne w szerszym znaczeniu można odnieść do działań, których celem jest takie zorganizowanie architektury odnośników, aby dostarczały jak najlepszych korzyści pod względem pozycjonowania oraz zapewniały optymalne doświadczenie użytkownika.

Linki wewnętrzne vs. linki zewnętrzne i linki wychodzące

Warto w tym momencie zaznaczyć, że terminy linki zewnętrzne oraz linki wychodzące są często używane zamiennie. Ich znaczenie w takich przypadkach nieraz zależy od kontekstu. W tym artykule stawiam jednak między nimi konkretną różnicę:

  • Linki zewnętrzne – odnośniki, które znajdują się na innej domenie i linkują do docelowej witryny. Przykładem może być przekierowanie do naszej strony smartbuzz.pl, które ktoś zamieścił choćby na zewnętrznym forum tematycznym.
  • Linki wychodzące – odnośniki, które znajdują się na docelowej stronie i kierują do zewnętrznej domeny. Przykładem może być przekierowanie z naszej strony smartbuzz.pl do wikipedia.org.

Omówione wyżej terminy są używane zamiennie w znaczeniu pierwszej definicji (linki zewnętrzne). Wprowadza to oczywiście zamieszanie, jeśli chcemy omówić drugi przypadek.

Jak się ma jednak sprawa w przypadku odnośników, które kierują z subdomeny na danej stronie do innej subdomeny na tej samej, głównej domenie (dla przykładu link z blog.smartbuzz.pl do baza-wiedzy.smartbuzz.pl)? Otóż zaliczamy je do linków wewnętrznych. Co ciekawe, takie podejście Google zaczęło stosować dopiero od 2011 roku.

Linkowanie wewnętrzne – najważniejsze korzyści

Istnieją ważne powody, dla których warto dokładnie przyjrzeć się linkowaniu wewnętrznemu na swojej stronie. Oto niektóre z nich

Relacje między contentem

Google analizuje strony, podążając za zawartymi na nich linkami wewnętrznymi, zewnętrznymi i wychodzącymi. Proces ten zaczyna się oczywiście od trafienia na stronę główną, która to kieruje następnie do innych ważnych stron (np. do listy oferowanych usług). W ten sposób Google może dokładnie ustalić tematykę Twojej strony oraz to, jak powiązane ze sobą są poszczególne elementy contentu.

Załóżmy, że opublikujesz nową stronę, jednak nigdzie nie znajduje się do niej odnośnik. Jeśli nie została ona uwzględniona do tego w sitemapie, z punktu widzenia Google właściwie nie istnieje. Jeśli jednak zadbasz o odpowiednią konfigurację linków wewnętrznych, unikniesz takiego scenariusza.

Wartość linków

Oprócz analizowania połączeń między contentem Google dzieli wartość linków między wszystkie odnośniki zawarte na witrynie. Domyślnie strona główna wypada pod tym względem najlepiej, gdyż współdzieli wszystkie odnośniki zawarte na stronie.

Sumaryczna wartość linków jest następnie rozdzielana między kolejne podstrony, do której kieruje strona główna. One z kolei dzielą ją jeszcze dalej i cały proces się powtarza. To właśnie dzięki temu nowe wpisy na blogu mogą być skutecznie promowane, jeśli odnośniki do nich znajdują się na głównej stronie, a nie dopiero w sekcji kategorii artykułów.

Nawigacja

Oczywiście Twoją stronę odwiedzają nie tylko boty Google, ale przede wszystkim prawdziwi ludzie. Dobre doświadczenie użytkownika ma duży wpływ na to, jak wyszukiwarka traktuje witrynę. Jeśli odwiedzający nie potrafią odnaleźć tego, czego szukają, szybko opuszczą stronę. Jeśli jednak zadbasz o przejrzystą nawigację, a przemyślanie umieszczone linki wewnętrzne będą w naturalny sposób odsyłać ich do przydatnego contentu, zatrzymasz ich u siebie na dłużej.

Linkowanie wewnętrzne – najlepsze praktyki

Dzięki poniższym technikom proces linkowania wewnętrznego będzie bardziej efektywny:

1. Upewnij się, że stosujesz linki dofollow

Jeśli chcesz, aby wartość linków była między sobą dalej przekazywana, poszczególne odnośniki muszą być ustalone jako dofollow, a nie nofollow. Zadbanie o ten element nie powinno sprawiać kłopotów. Istnieją jednak pluginy, które automatycznie ustawiają wszystkie linki wychodzące jako nofollow, co jest zwykle pożądaną praktyką. W wyniku błędu ta sama reguła może też zostać zastosowana w przypadku linków wewnętrznych, co oczywiście należy szybko naprawić.

2. Stosuj tekst linku zawierający powiązane słowo kluczowe

Link typu exact match ma w sobie dokładnie tę frazę kluczową, na którą jest pozycjonowana linkowana strona. Oto przykład:

Dobrze zastanów się, jak wybrać komputer gamingowy.

O odnośniku exact match będzie mowa, jeśli we frazie komputer gamingowy znajdzie się odnośnik, kierujący np. na stronę kategorii w sklepie o dokładnie takiej samej nazwie.

Warto zaznaczyć, że zbyt częste używanie takiej techniki może być zinterpretowane przez Google jako próba manipulacji wynikami wyszukiwania. Warto dlatego zróżnicować fragmenty tekstu, w którym zamieszczasz linki wewnętrzne. Trzymając się poprzedniego przykładu, warto użyć takich zamiennych fraz jak dobry komputer do gier, PC dla graczy itp. (linkując oczywiście cały czas do tej samej strony).

3. Linkuj do najważniejszych stron

Jeśli zamieszczasz odnośnik do danej strony, przesyłasz do niej jednocześnie link authority, dzięki czemu może lepiej pozycjonować się w Google. Oczywiście nie mają one tak dużego efektu jak linki z zewnętrznej strony, które kierują do Ciebie. Dalej jednak zapewniają pewną wartość, więc trzeba ją strategicznie wykorzystać.

Posłuż się dlatego narzędziami do pozycjonowania, aby ustalić podstrony z największym link authority. Następnie na nich zamieść przekierowania do tych stron, które chciałbyś bardziej wypromować.

4. Zachowaj rozwagę

Kontynuując poprzednią poradę – pamiętaj, aby nie dodawać zbyt wielu odnośników zewnętrznych i wewnętrznych na stronie, gdyż będą mieć one coraz mniejszą wartość, a Google może nawet ich nie indeksować.

5. Trzymaj się zasady First Link Count

Co się dzieje, jeśli na jednej stronie znajdują się dwa identyczne linki wewnętrzne (lub więcej)? W przypadku niektórych witryn jest to częste zjawisko, które jednak nie stanowi problemu.

Załóżmy jednak, że linki zawarto w takiej samej grupie słów kluczowych, czyli mają identyczny anchor text. Pierwszeństwo przyznawane jest wtedy temu anchorowi (spośród grupy identycznych), który na stronie znajduje się jako pierwszy. Z tego powodu linkowanie wewnętrzne oraz anchory w przypadku elementów nawigacyjnych muszą być szczególnie przemyślane.

6. Przeprowadzaj audyty linków wewnętrznych

Google Search Console ma świetny raport o nazwie Linki. Znajdziesz w nim statystyki dotyczące tego, jak wygląda rozkład linków na Twojej stronie, które podstrony otrzymują ich najwięcej itp. Sprawdzaj te dane regularnie, aby na ich podstawie wprowadzać odpowiednie zmiany w strukturze linków wewnętrznych.

Jak zrobić linkowanie wewnętrzne?

Pierwsza rzecz, o jakiej powinieneś pamiętać, to odpowiednia struktura strony internetowej, która pozwoli sprawnie rozłożyć linki. Powinna ona przypominać odwróconą piramidę, w której strona główna stanowi początek, a wszystkie odnośniki są równomiernie rozłożone między kolejne, głębiej położone strony:

architektura linkowania wewnętrznego

Skorzystaj także z następujących sposobów, aby świadomie organizować linki wewnętrzne:

  • Linkowanie kontekstowe – jeśli dany artykuł wspomina o powiązanym temacie, zamieść odnośnik do np. innego wpisu blogowego, który te zagadnienie poszerza. Taki link będzie bardzo naturalny i przydatny dla czytelników.
  • Sekcja powiązanego contentu – wiele stron posiada funkcje, które automatycznie tworzą zestawienie powiązanych artykułów blogowych/produktów oraz tych, które ogólnie generują największe zainteresowanie. Zwykle takie sekcje powinny znajdować się pod głównym contentem np. tuż pod zakończeniem artykułu.
  • Stopka – stopka może stanowić drugą sekcję nawigacyjną wraz z paskiem głównym. Pamiętaj oczywiście o priorytecie pierwszego odnośnika, aby nie wprowadzić zamieszania w nawigacji.

Linkowanie wewnętrzne – podsumowanie

Wprowadzenie odpowiedniej struktury linków nie jest trudne, a może mieć duży wpływ na pozycjonowanie Twojej strony. Pamiętaj zatem, aby zastosować się do omówionych tutaj porad.

Poleć tekst:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę