Jak tworzyć teksty, które świetnie się czyta, zyskują uwagę użytkowników, a do tego zajmują wysokie pozycje w Google? Istnieją sprawdzone zasady, które pozwalają osiągnąć te 3 cele. W tym artykule dowiesz się, czym są podstawowe reguły SEO copywritingu.
Czego dowiesz się z artykułu?
- SEO copywriting – czym jest?
- Główne zasady SEO copywritingu
- 1. Wstępna analiza fraz kluczowych
- 2. Odpowiedni dobór fraz kluczowych
- 3. Pytania, pytania, pytania
- 4. Analiza konkurencji
- 5. Jakość ponad wszystko
- 6. Wystrzeganie się keyword stuffingu
- 7. Pisanie pod intencję użytkownika
- 8. Treści meta
- 9. Przykuwający uwagę tytuł
- 10. Odpowiednie zastosowanie treści multimedialnych
- 11. Czytelne formatowanie i struktura
- 12. Linkowanie wewnętrzne
- Zasady tworzenia tekstów SEO – podsumowanie
SEO copywriting – czym jest?
Na początku wyjaśnimy szybko, na czym dokładnie polega SEO copywriting. Termin copywriting pochodzi od angielskiego słowa „copy”, które w tym kontekście nie tłumaczy się na „kopiować”, a raczej na „treść sprzedażowa”. Sam copywriting to zatem tworzenie treści sprzedażowych.
I teraz najważniejsze – SEO copywriting często nie ma za wiele wspólnego z typowym copywritingiem, czyli tworzeniem przekazów ściśle reklamowych/marketingowych, które to czasami nawet nie są wykorzystywane w Internecie.
SEO copywriting odnosi się do procesu tworzenia treści na potrzeby pozycjonowania. Content, który jest przygotowywany w myśl zasad SEO copywritingu, pozwala uzyskać wyższe pozycje w Google, jak i zaspokaja potrzeby odbiorców poszukujących przydatnej wiedzy.
Choć w znaczeniu tym bardziej trafne byłoby pojęcie „SEO content writing”, to jednak już wiele lat temu przyjął się termin „SEO copywriting”. W przypadku tego artykułu także będziemy posługiwać się właśnie nim.
Główne zasady SEO copywritingu
Na czym zatem polegają najważniejsze zasady SEO copywritingu? Omówmy je bliżej:
-
Wstępna analiza fraz kluczowych
Pierwszym krokiem w przypadku tworzenia treści pod kątem SEO jest wyszukanie odpowiednich fraz kluczowych. W tym celu warto skorzystać ze specjalistycznych narzędzi, jak:
- Senuto,
- SEMSTORM,
- Ahrefs,
- Ubersuggest,
- Google Trends.
Tak znalezione frazy kluczowe pomogą następnie nie tylko w wybraniu oraz dostosowaniu tematyki tekstu, ale także zoptymalizowaniu go z myślą o SEO.
-
Odpowiedni dobór fraz kluczowych
Dzięki wykonanej wcześniej analizie przekonasz się, że między poszczególnymi frazami kluczowymi istnieje wiele różnic dotyczących choćby długości, popularności czy konkurencyjności. Z tego powodu powinieneś skupić się na odpowiednim dobraniu słów. Jeśli tworzysz tekst, który nie jest przeznaczony na popularną witrynę, raczej trudno będzie go wypozycjonować na najbardziej wyszukiwane frazy.
Zamiast tego skup się np. na zapytaniach typu long tail, które składają się z 3 lub więcej słów. Są one zwykle mniej popularne, ale za to łatwiej na nie wypłynąć.
-
Pytania, pytania, pytania
Tworzenie skutecznych tekstów SEO obejmuje udzielanie praktycznych odpowiedzi na pytania, jakie zadają sobie docelowi odbiorcy. Dlatego podczas analizy fraz, jak i ogólnego dobierania tematów, skup się na takich słowach kluczowych, które swoją konstrukcją przypominają właśnie pytania. W ich znalezieniu także pomogą wspomniane narzędzia – przykładowo SEMSTORM zawiera funkcję „Generator tematów”:
Oprócz tego w wyszukiwaniu tematów warto skorzystać z:
-
Analiza konkurencji
Pozycjonowanie nie funkcjonuje w próżni, dlatego warto przyjrzeć się także temu, jak prezentuje się content publikowany przez konkurencję. Za pomocą narzędzi wspomnianych w 1 zasadzie możesz sprawdzić np. na jakie głównie frazy jest widocznych 10 Twoich najważniejszych konkurentów.
Tego typu dokładną analizę może także przeprowadzić za Ciebie agencja content marketingu.
-
Jakość ponad wszystko
Przejdźmy zatem do porad, które odnoszą się do samego procesu pisania contentu zgodnie z zasadami SEO. Najważniejsze, o czym powinieneś pamiętać, jest kładzenie nacisku na jakość treści.
Twórz content, który jest wartościowy dla docelowych odbiorców i odpowiada na ich pytania. Dopasuj go do poziomu wiedzy owej grupy, a także staraj się pisać w sposób interesujący i łatwy do zrozumienia. Używaj naturalnego języka oraz przekonuj czytelników, że to, co masz im do przekazania, jest ważne.
Jeśli z kolei tekst jest skierowany do osób nieco bardziej zorientowanych w danym zagadnieniu, korzystaj ze specjalistycznego słownictwa – dzięki temu będziesz mógł w zwięzły sposób przekazać więcej informacji.
-
Wystrzeganie się keyword stuffingu
Pisanie pod SEO nie oznacza tworzenia tekstów dla niezaawansowanego robota Google. Dlatego nie stosuj keyword stuffingu, czyli praktyki zamieszczania nadmiernej ilości fraz kluczowych kosztem czytelności i naturalności artykułu.
Ta metoda SEO mogła jeszcze jakoś działać kilkanaście lat temu, kiedy to algorytm Google nie był zbyt zaawansowany. Obecnie roboty wyszukiwarki są w stanie rozpoznać tego typu praktyki i zdają sobie sprawę z tego, że wpływają one negatywnie na doświadczenie użytkownika. Z tego powodu keyword stuffing może jedynie zaszkodzić, jeśli chodzi o pozycjonowanie.
Przeczytaj także:
Filtr algorytmiczny i ręczny w Google. Kompletny poradnik -
Pisanie pod intencję użytkownika
Jedną z ważnych zasad pisania pod SEO jest uwzględnianie intencji zapytań. Słowom kluczowym, które znalazłeś, można przypisać 4 główne typy intencji: informacyjna, nawigacyjna, komercyjna i transakcyjna.
Z punktu widzenia SEO copywritingu najważniejsze są:
- transakcyjna (np. „najlepszy program do montażu video”) – warto je stosować na stronach produktowych i usługowych;
- informacyjna (np. „jak wybrać program do montażu video dla początkujących”) – warto je stosować w przypadku artykułów poradnikowych, list typu TOP10, słownikach pojęć itp.
Gdy zatem tworzysz teksty SEO, dostosuj ich charakter i typ do intencji towarzyszącej frazom, na które chcesz wypozycjonować artykuł.
-
Treści meta
Meta title i meta description odpowiadają za to, jak odpowiednio tytuł oraz opis strony prezentują się w wynikach wyszukiwania:
Google czasami, w zależności od typu zapytania, może zmienić ich zawartość, niemniej jednak zawsze warto dostosować treści meta. Dobrym pomysłem jest zawarcie w nich powiązanej tematycznie frazy kluczowej – jeśli będzie ona taka sama lub zbliżona do tej, jaką wprowadził użytkownik, zostanie pogrubiona, co pomoże zwrócić uwagę na sam odnośnik.
-
Przykuwający uwagę tytuł
Tytuł strony (czy też nagłówek H1) to jeden z najważniejszych elementów całego tekstu. Istnieją liczne zasady, których trzymanie się zagwarantuje jego skuteczność:
- liczby – np. „10 najlepszych narzędzi do X”,
- dodatkowe wyjaśnienia w nawiasach kwadratowych – np. „10 najlepszych narzędzi do X [lista zaktualizowana na 2023]”,
- zwroty zachęcające do działania – np. „Poznaj 10 najlepszych narzędzi do X [lista zaktualizowana na 2023]”.
-
Odpowiednie zastosowanie treści multimedialnych
Jeśli chcesz skuteczniej przykuć uwagę odwiedzających, warto w tekście zawrzeć także zdjęcia, przykłady, wykresy czy linki do filmów, które poruszają omawiane zagadnienie. Dzięki temu nie tylko czytelnicy dowiedzą się więcej, ale także będą postrzegać artykuł jako zróżnicowany i dobrze sformatowany.
-
Czytelne formatowanie i struktura
Skoro wspomnieliśmy o formatowaniu, to przyjrzyjmy się bliżej tej jednej z ważniejszych zasad SEO copywritingu.
Obecnie znalezienie informacji w Internecie nie jest problemem – wyzwanie stanowi zweryfikowanie jej jakości. Z tego powodu wiele osób przed zapoznaniem się z artykułem na początku jedynie skanuje content. Jak im w tym pomóc? Oto kilka wskazówek:
- korzystaj z różnych typów nagłówków (H1, H2, H3), aby podzielić tekst na najważniejsze sekcje;
- akapitami w inteligentny sposób oddzielaj od siebie poruszane i rozwijane myśli;
- korzystaj z pogrubień, kursywy i podkreśleń, aby wyróżnić najważniejsze fragmenty;
- stosuj listy wypunktowane, gdy wymieniasz grupę jakichś elementów.
-
Linkowanie wewnętrzne
Dobre teksty SEO pozwolą poprawić pozycjonowanie także innych stron zawartych w witrynie. W jaki sposób? Dzięki linkowaniu wewnętrznemu. Jeśli dany artykuł wspomina o jakimś zagadnieniu, które zostało szerzej omówione w innym wpisie, warto zawrzeć do niego odnośnik.
Zasady tworzenia tekstów SEO – podsumowanie
Jak więc widać, zadanie copywritera obejmuje nie tylko samo napisanie treści, ale także odpowiednie formatowanie, zastosowanie fraz kluczowych, wykorzystanie mediów itp.
Jeśli chcesz wypełnić swoją stronę contentem, który został stworzony, mając na uwadze omówione tutaj zasady, skontaktuj się z nami – nasze usługi obejmują profesjonalny SEO copywriting.