Migracja i pozycjonowanie
sklepu internetowego z branży beautyO kliencie
Reforma to marka specjalizująca się w tworzeniu produktów przeznaczonych do użytku w profesjonalnych gabinetach kosmetycznych i fryzjerskich. Oferta sklepu internetowego firmy obejmuje szeroki asortyment do pielęgnacji i stylizacji paznokci, włosów, a także rzęs. Online można także zakupić szereg produktów do higieny i dezynfekcji niezbędnych w każdym salonie.
Sytuacja początkowa
Współpracę ze sklepem internetowym Reforma rozpoczęliśmy w styczniu 2021 roku. Dotychczas firma nie korzystała z usług agencji SEO, co skutkowało m.in. utrzymaniem ruchu organicznego na stałym, dość niskim poziomie od dłuższego czasu. W momencie rozpoczęcia współpracy Reforma pracowała nad wdrożeniem nowego sklepu internetowego na platformie Magento 2, za którego pozycjonowanie mieliśmy być docelowo odpowiedzialni.
Wyzwania
Ze względu na brak prowadzenia działań pozycjonerskich przez markę, na początku współpracy stało przed nami wiele wyzwań, spośród których warto wyróżnić m.in.:
- wysoką konkurencyjność branży, w tym obecność kilku kluczowych graczy wyróżniających się na tle innych e-commerców,
- niski autorytet witryny - na domenie nie było prowadzonych działań SEO, przez co budowanie odpowiedniej wartości witryny w oczach wyszukiwarki musieliśmy rozpocząć praktycznie od zera.
- brak contentu m.in. na podstronach kategorii, a także brak prowadzenia bloga.
Cele i założenia
Jako że Reforma przygotowywała się do startu nowego sklepu, naszym nadrzędnym celem na pierwsze miesiące współpracy była migracja SEO platformy na nową wersję oprogramowania. Ustaliliśmy 3 mniejsze cele, których realizacja była kluczem do skutecznego przeniesienia sklepu na Magento 2. Należały do nich:
nowej wersji sklepu.
w oczach wyszukiwarki.
ruchu organicznego.
Zakres współpracy
Aby osiągnąć zamierzone cele, rozpoczęliśmy działania z zakresu optymalizacji technicznej oraz link buildingu. Współpraca obejmowała także:
- przygotowanie kompleksowego audytu witryny,
- stworzenie strategii pozycjonowania serwisu po migracji SEO,
- usługi z zakresu content marketingu,
- regularne raportowanie działań.
Działania
Działania SEO rozpoczęliśmy na kilka miesięcy przed startem nowego sklepu, aby był on w 100% zoptymalizowany w momencie wdrożenia live. W trakcie prac developerskich na bieżąco przeprowadzaliśmy szczegółowy audyt pod kątem optymalizacji technicznej. Zadbaliśmy o szereg elementów takich jak:
- instalacja i konfiguracja niezbędnych modułów SEO,
- wdrożenie analityki (Google Analytics Universal oraz Google Analytics 4) z rozszerzonym e-commerce,
- opisanie strony danymi strukturalnymi,
- wdrożenie meta tagu kanonicznego zabezpieczającego przed duplikacją,
- wygenerowanie mapy strony XML,
- ustawienie indeksowania poszczególnych sekcji strony.
Kluczowym elementem, który pozwolił uchronić sklep przed spadkami ruchu organicznego, było przygotowanie przekierowań ze starych adresów URL na nowe ze zoptymalizowaną strukturą wdrożoną według naszych rekomendacji.
Aby ustalić priorytety pozycjonowania sklepu w pierwszych miesiącach, przeprowadziliśmy szczegółową analizę słów kluczowych. Dzięki niej przygotowaliśmy sklep pod optymalizację zgodną z koncepcją “long tail”. Postanowiliśmy także rozpocząć działania content marketingowe jeszcze przed startem nowego sklepu. Utworzyliśmy sekcje blogową, do której przygotowaliśmy wytyczne pod stworzenie pierwszych wpisów blogowych. Dzięki temu na start na sklepie zostało opublikowanych 10 zoptymalizowanych pod kątem SEO blog postów.
Jako że jednym z głównych celów na czas migracji było zwiększenie autorytetu domeny, jeszcze przed startem nowej wersji sklepu opracowaliśmy i rozpoczęliśmy wdrożenie strategii linkowania zewnętrznego. Tym samym pozyskaliśmy wiele linków z wartościowych źródeł tj. portale branżowe, serwisy ogólnotematyczne, katalogi firm czy fora internetowe.
Efekty
Dzięki odpowiednim działaniom z zakresu optymalizacji technicznej oraz wykonanym pracom w zakresie content marketingu tuż po starcie nowej wersji sklepu (na początku maja 2021 r.) Reforma odnotowała wyraźny wzrost widoczności fraz zarówno w TOP 50, jak i TOP 10 czy TOP 3 wyników wyszukiwania.
Wzrost widoczności w TOP 3
Wzrost widoczności w TOP 10
Wzrost widoczności w TOP 50
Od samego początku współpracy postawiliśmy na realizację strategii link buildingu, której głównym celem było zwiększenie autorytetu domeny. W okresie od stycznia do czerwca 2021 r. zwiększyliśmy liczbę domen linkujących z 23 z 80.
Dzięki tym działaniom udało nam się zwiększyć autorytet domeny z 18 do 25 wg narzędzia Ahrefs.
Dzięki skutecznej migracji SEO sklepu nie tylko udało nam się utrzymać poziom ruchu organicznego, ale także wpłynąć na jego wzrost. W czerwcu 2021 r., czyli miesiąc po starcie nowego sklepu, ruch organiczny wzrósł o 141%, biorąc pod uwagę analogiczny okres w poprzednim roku. Właśnie wtedy wszystkie zmiany zostały w pełni zaindeksowane i uwzględnione przez Google.
Podsumowanie
Dzięki naszemu zaangażowaniu w proces tworzenia nowego sklepu marki Reforma udało nam się przeprowadzić skuteczną migrację serwisu pod kątem SEO.
Wśród głównych sukcesów naszej współpracy można wyróżnić:
Wykonanie
Ruch organiczny
Wzrost
Przez kolejne miesiące kontynuowaliśmy współpracę z reforma-polska.com, której głównymi założeniami było budowanie widoczności sklepu w organicznych wyników wyszukiwania i zwiększanie ruchu z kanału Organic. Intensywne prace przyniosły efekty w maju 2022 roku. Nastąpił wtedy dynamiczny wzrost fraz w TOP 3, 10 i 50, co przełożyło się również na większą liczbę użytkowników w serwisie.