Teksty SEO – jak pisać? Przydatne praktyki

blog-banner-bee

Czasy, gdy teksty SEO były przeładowane słowami kluczowymi, już dawno minęły. Co więcej, nie muszą być one wcale nudne. Dowiedz się, jak pisać treści przyjazne nie tylko dla botów, ale i ludzi. Garść porad w artykule.

Jak pisać teksty SEO?

Teksty SEO – co to jest?

Tekst SEO to unikalna i zoptymalizowana odpowiednio treść, która ma za zadanie generować ruch organiczny na stronie. Jest najczęściej umieszczana na stronie głównej, podstronach oraz na blogu w formie artykułu. Warto zaznaczyć, że nie każdy wpis na blogu jest tekstem SEO. Musi być on odpowiednio zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek. Powinien zdobywać jak najwyższe pozycje i przyciągać użytkowników na witrynę. SEO copywriting zajmuje się pisaniem wartościowych treści, które podbijają serca użytkowników, zdobywają zasięgi oraz wysokie pozycje w Google’u. Takie artykuły muszą angażować czytelnika i przekonać go do podjęcia określonych działań. To bardzo ważne, by wysoka pozycja i popularność danej treści przekładała się na realizację określonych celów biznesowych.

Dlaczego SEO copywriting jest ważny?

Teksty, które generują bezwartościowy ruch, nie przynoszą korzyści. Ambitne artykuły, których nikt nie zauważa, również na niewiele się zdadzą. SEO copywriting skupia się na tym, by content był wartościowy zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkownika, ale przede wszystkim, żeby przyciągał na Twoją stronę potencjalnych klientów. Nie każdy z użytkowników od razu szuka oferty czy produktu, wiele osób interesuje konkretny temat, szuka odpowiedzi na nurtujące pytanie, po drodze może trafić na Twojego bloga, a ostatecznie zrealizować koszyk zakupowy. Bardzo duży odsetek internautów po prostu przegląda strony w poszukiwaniu informacji, nie sklepu. Dobrze zoptymalizowany blog pozwoli Ci dotrzeć do tych osób i przekonać ich do zrealizowania Twoich celów biznesowych.

Jak pisać teksty SEO? Dobre praktyki

Pisanie tekstów SEO to wyzwanie. Wymaga dobrej analizy grupy docelowej, konkurencji, dobrania odpowiednich słów kluczowych. Kiedyś wystarczyło, by w tekście powtarzać jedno słowo-klucz i cieszyć się dobrą pozycją, teraz to dużo bardziej skomplikowane zadanie. Zobacz, co zrobić, by Twoje teksty były atrakcyjne i dla wyszukiwarek, i potencjalnego klienta.

  1. Dobór tematu

    Dobór tematu jest kluczowy. Jeśli treści będą interesowały grupę odbiorców, będą chętnie czytali Twojego bloga. Dlatego to bardzo ważne, aby znać preferencje użytkowników i zaplanować tak teksty SEO, by były atrakcyjne dla użytkownika.

  2. Analiza intencji użytkownika

    Zrozumienie potrzeb klientów jest bardzo ważne. Poznanie go bliżej umożliwia odpowiadanie na jego problemy i potrzeby. Taką analizę umożliwi Ci wyszukiwarka Google, która od lat stara się poznać jak najlepiej konsumenta. Wpisz dane zagadnienie w wyszukiwarkę i sprawdź, jakie wyniki otrzymasz. Jeśli w odpowiedzi znajdą się artykuły blogowe z gotowymi tipami, jesteś na dobrej drodze. Tytuły artykułów mogą też Ci zasugerować, kto najczęściej szuka odpowiedzi na dane pytanie – czy są to osoby szukające specjalistycznej wiedzy, czy raczej Google podkreśla prostotę i szybkość, a więc użytkownicy częściej szukają podstawowych informacji. Postaraj się zorientować, czy częściej użytkownicy szukają porady, chcą coś zlokalizować, szukają różnych opcji zakupu i robią research cen, a może już są gotowi do złożenia zamówienia. Cel wyszukiwania jest bardzo ważną informacją dla osoby, która przygotowuje artykuł SEO.

  3. Keyword research

    Słowa kluczowe w artykule SEO są niezbędne. Wybierz jedną główną frazę i kilka powiązanych, które będą ją wspierały. Dobierając słowa kluczowe, można skorzystać z szeregu dostępnych narzędzi na rynku (np. darmowego Ubersuggest) lub wykorzystać do tego podpowiedzi z wyszukiwarki Google albo planer słów kluczowych, który pokazuje liczbę wyszukiwań danego zagadnienia. Pamiętaj, by nie celować w te najpopularniejsze frazy, ponieważ Twój artykuł zginie pośród licznej konkurencji i jego wypozycjonowanie będzie bardzo trudne.

    Słowa kluczowe w tekstach SEO

    Słowa kluczowe – podpowiedzi od Google

  4. Dobrze zoptymalizowany meta title

    Dobrze zoptymalizowana treść pod kątem SEO musi mieć właściwie opisane meta tagi. Pamiętaj, aby znacznik zawierał główną frazę kluczową. W przypadku meta title masz do dyspozycji tylko 60 znaków - a jeszcze lepiej, gdy tytuł składa się z 15 do 40 znaków. Zastanów się, jaki tekst przekona użytkownika. Ponownie weź pod uwagę jego intencje. Meta title musi być tak napisany, by internauta został przekonany, że warto kliknąć link.

  5. Chwytliwy nagłówek H1

    Nagłówek H1 musi być unikalny, niech będzie doprecyzowaniem tytułu. Powinien przekonać użytkownika, że artykuł jest wartościowy i odpowiada na nurtujące go pytania. Opisz treść artykułu, zastosuj wyliczenia - internauci to lubią. Pamiętaj, że nagłówek H1 musi być spójny z tekstem głównym na stronie.

  6. Dodanie meta description

    Tutaj warto zastosować call to action, czyli wezwanie do działania, by odpowiednio zmotywować użytkownika do przejścia na stronę. Pamiętaj o słowach kluczowych, które zostaną pogrubione w wynikach wyszukiwania i przyciągną uwagę. Możesz wprowadzić również wyliczenia - treść nie musi być opisowa, wyrażana pełnymi zdaniami. Postaraj się zmieścić w 140-160 znakach – w przeciwnym razie opis zostanie ucięty. Meta description to bardzo ważny tekst, który trafia do użytkowników jeszcze przed odwiedzeniem witryny, gdy są na etapie poszukiwania informacji w Google. Dlatego warto, aby był dopracowany.

    Meta description dla artykułu SEO

    Przykład meta description

  7. Elementy graficzne

    Grafiki zwiększają czytelność artykułu. Nie bój się umieszczać w tekście wykresów, infografik, tabel czy zdjęć. Ważne, aby treści graficzne uatrakcyjniły tekst i były z nim spójne. Mają za zadanie zwiększyć jego czytelność, a nie skomplikować odbiór treści.

Przyjazne artykuły SEO – o czym jeszcze pamiętać?

Dobry i przyjazny artykuł SEO utrzymuje zaangażowanie użytkownika. O czym warto jeszcze pamiętać, aby treści były atrakcyjne?

  • opracuj strukturę postu - Twoja wypowiedź na blogu musi być czytelna i przejrzysta na pierwszy rzut oka. Przygotuj szkielet artykułu. Zastanów się, jakie informacje chcesz umieścić we wstępie, co będzie w jego głównej części, o czym warto napisać w zakończeniu.
  • zadbaj o właściwe akapity i nagłówki - postaraj się, by akapity nie były za długie, a nagłówki opisywały główne myśli. Treść musi być przejrzysta, dlatego to bardzo ważne, by odpowiednio ją pogrupować i nazwać. Pamiętaj o słowach kluczowych w podtytułach - ale nie przesadzaj z ich ilością!
  • pamiętaj o boldowaniu i wyliczeniach - w czytelności tekstu pomaga pogrubienie najważniejszych fraz i sformułowań oraz wszelkie wyliczenia, dlatego warto, by je stosować w artykule.
  • używaj słów przejściowych - pozwolą użytkownikowi zrozumieć, co znajdzie w dalszej treści. Stosuj więc takie wyrazy jak “podsumowując”, “na przykład”, “po drugie”, “w końcu”.
  • zadbaj o odpowiednią długość - Google obecnie docenia unikalną treść. Nie ma sztywnej granicy ilości znaków na tekst, zależy to od tematu i konkurencji. Długie artykuły są na pewno bardziej wartościowe, ale pamiętaj, aby ich długość była uzasadniona. Warto tworzyć dłuższe formy, jeśli są to poradniki, artykuły eksperckie. Pamiętaj przede wszystkim, by treść była wartościowa i użyteczna.
  • pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym - jeśli już pisałeś na podobny temat warto podlinkować ten artykuł. To ważne, aby proponować odpowiednie strony i posty użytkownikom. Korzystać z dostępnych już artykułów, przypominać o nich internautom, ale i botom.
  • regularnie publikuj treści - utwórz kalendarz publikacji i zaplanuj z wyprzedzeniem treści na swojego bloga. Pamiętaj, że regularne publikacje pozytywnie wpływają na SEO. Stali czytelnicy chętniej wpadają na bloga. Im więcej treści, tym więcej słów kluczowych i możliwości powiększenia grona swoich odbiorców.
  • nie publikuj artykułu od razu - przeczytaj to, co napisałeś następnego dnia, za kilka godzin albo daj do przeanalizowania swoje treści współpracownikowi. Tekst pod SEO nie może brzmieć sztucznie, a często autorzy zamykają się w frazach i zapominają o płynności artykułu. Dlatego warto przeczytać go ponownie po jakimś czasie.

Stosując powyższe wskazówki, Twój tekst na pewno będzie czytelny i atrakcyjny dla użytkowników oraz odpowiednio zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek.

Ile kosztuje tekst SEO?

W dobre SEO teksty opłaca się inwestować. Zmiany algorytmu Google są czasami bezlitosne, a spadek pozycji w wyszukiwarce może słono kosztować. Dlatego mile widziana jest jakość artykułów. Nie każdy copywriter jest w stanie ją zapewnić. Dobry tekst wymaga czasu i zaangażowania, więc musi kosztować. 

Co wpływa na cenę artykułu pisanego pod SEO? Na pewno jego długość - wielu autorów właśnie w ten sposób rozlicza się za treści. Oprócz tego wpływ na cenę ma branża, tematyka, czas realizacji oraz doświadczenie autora, ale i okres współpracy czy ilość zlecanych tekstów miesięcznie. Warto inwestować w długoterminową współpracę i sprawdzone osoby, na których można polegać i wiemy, że ich praca nie odbywa się na zasadzie “kopiuj-wklej” ani że nie sprzedadzą ponownie napisanego tekstu. Oczywiście wszystko regulują umowy, ale czas poświęcony na reagowanie w takich sytuacjach jest niewspółmierny do zysków.

Przykładowe teksty SEO – ceny na rynku:

  • artykuły na bloga 5 tys. znaków ze spacjami (zzs) - 50-250 zł,
  • opisy produktów, kategorii - 10 do 30 zł za 1000 zzs,
  • treści na stronę - 200 do 1000 zł za całość,
  • artykuł specjalistyczny 10 000 zzs: 300-500 zł.

Ceny dostępne na rynku są bardzo zróżnicowane. Warto wyceniając tekst, brać pod uwagę rzeczywisty czas pracy i doświadczenie, jakie ma agencja copywritingu. Pamiętaj, że generator tekstów SEO to zły pomysł. Zbyt niskie cenowo oferty nie mogą być dobre jakościowo.

Teksty SEO - podsumowanie

Optymalizacja pod kątem SEO wymaga specjalistycznej wiedzy i zaangażowania, ale przynosi bardzo duże zyski. Wartościowe artykuły procentują latami. Warto pamiętać, że pisząc teksty pod SEO, należy brać pod uwagę preferencje użytkowników, ale Twoim zadaniem jest też trafianie do botów i ułatwianie im odczytywania informacji na blogu. 

Udostępnij artykuł:
Czy Twoje teksty są odpowiednio zoptymalizowane?
Zaufaj naszemu doświadczeniu
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 29