Pozycjonowanie grafiki w wyszukiwarce Google. Poradnik

blog-banner-bee

Google inwestuje w wyszukiwanie obrazem. Boty coraz lepiej radzą sobie z grafiką – wiedzą, co znajduje się na zdjęciu, odczytują kontekst danego obrazu. Pozycjonowanie grafiki to istotny element kampanii SEO w wielu branżach. Warto wykorzystać potencjał Google Images i wdrożyć optymalizację grafiki na swojej stronie. Sprawdź, jak to zrobić.

Pozycjonowanie grafiki w wyszukiwarce Google

Google Grafika – co to jest?

Google Images to wyszukiwarka od Google działająca pod osobnym adresem oraz w tradycyjnej wyszukiwarce Google. To kompleksowa wyszukiwarka grafiki w sieci (w Polsce dostępna od 2002 roku). Umożliwia wyszukiwanie obrazem, wyszukiwanie po słowach kluczowych oraz głosowe. Pozwala na znalezienie obrazów dopasowanych do wyszukiwanego słowa, ale również dzięki tagowaniu określa, na jakiej licencji znajduje się dana grafika. Możemy zaznaczyć, że szukamy bezpłatnych zdjęć, na otwartych licencjach i tylko takie wyświetli nam Google.

Przeglądarka świetnie się sprawdza w sytuacji, gdy posiadamy konkretny obraz, ale nie wiemy, kto jest jego właścicielem. Google Grafika pozwala na wrzucenie pliku graficznego bezpośrednio do wyszukiwarki. Ta opcja znacznie ułatwia codzienne funkcjonowanie. Szukasz produktu, którego masz tylko zdjęcie, a może wyłącznie nazwę? Google wyświetli Ci link do sklepu z interesującym produktem. Google Grafika przydaje się dziennikarzom, właścicielom sklepów internetowych, uczniom, nauczycielom, ale i wszystkim użytkownikom internetu, którzy lubią zakupy w sieci, szanują swój czas i cenią proste oraz szybkie rozwiązania.

Google Grafika wysukiwara

Na czym polega pozycjonowanie grafiki?

Dzięki sztucznej inteligencji i machine learning wyszukiwarka Google cały czas uczy się rozpoznawania obrazów. Wciąż jednak są formaty, których nie czyta dobrze. Aby skorzystać z potencjału wyszukiwania obrazem, warto pomóc botom Googla we właściwy sposób odczytać zdjęcia, które umieszczasz na stronie. Pozycjonowanie grafiki w wyszukiwarce Google polega na właściwym opisaniu i umieszczeniu obrazów w witrynie. W tym przypadku ma znaczenie format pliku, rozmiar, nazwa. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę otoczenie, w jakim znajduje się obrazek na stronie, atrybut alt czy znacznik tytułu. To praca, która wymaga dokładności i konsekwencji, ale przynosi wiele korzyści.

Dlaczego pozycjonowanie grafiki jest ważne?

Rola obrazów na stronie nie ogranicza się tylko do wspierania tekstów oraz poprawy wizualnej artykułu. Optymalizacja obrazów jest bardzo ważna ze względu na SEO. Zdjęcia są istotnym źródłem generującym ruch. Niemal 30% globalnych wyszukiwań to wyszukiwanie obrazu. Za pomocą pozycjonowania zdjęć można zwiększyć ilość wejść stronę internetową z Google. Jakie jeszcze korzyści korzyści z zastosowania optymalizacji grafik na www?

Zalety umieszczania zoptymalizowanych obrazków na stronie:

  • lepsze wrażenia użytkownika,
  • szybsze ładowanie się strony – dzięki zastosowaniu odpowiednich rozmiarów plików,
  • ożywienie artykułów,
  • pomoc w zrozumieniu tekstu – jeśli obrazy są dobrze dobrane, kontekst artykułu, a nawet witryny, jest łatwiejszy do zrozumienia przez użytkowników,
  • wzrost zaufania do marki,
  • zwiększenie widoczności witryny – strony z obrazami o wysokiej trafności wyświetlają się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Optymalizując i pozycjonując zdjęcia, wykorzystujesz ich potencjał dla SEO.

Co wpływa na pozycje obrazków w Google Grafika?

Z optymalizacji obrazów z pewnością skorzysta cała witryna. Od czego zacząć? Warto skupić się na tym, by grafika była unikalna. Oryginalne treści przyciągają użytkowników oraz wyróżniają stronę. Pamiętaj, by współgrały z contentem. Powielanie treści wizualnych nie jest mile widziane. Upewnij się, że użyta grafika jest Twoja lub na otwartej licencji. Nadużywanie praw autorskich to temat, z którym nie chciałbyś mieć do czynienia. Konsekwencje są bardzo poważne. Na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę, optymalizując pliki graficzne?

Nazwa

Należy skupić się na tym, by Google bez problemu wiedziało, o czym jest dany obraz. Dlatego dobrze, aby w nazwie znalazło się słowo kluczowe. Dbaj o prawidłowe nazewnictwo plików. Nazwa pliku graficznego musi być dostosowana do obrazu. Nie powinna zawierać polskich znaków. Najlepiej, by była krótka, a poszczególne słowa powinny być oddzielone “-”.

Nie zapominaj o innych opisach obrazu, a przede wszystkim o atrybucie ALT. To bardzo ważne, by opisywał zdjęcie. Wyświetli się on użytkownikowi, gdy przeglądarka nie będzie w stanie pokazać grafiki, ale i ma zastosowanie w przypadku osób niewidomych korzystających ze stron www. Zamiast grafiki słyszą jej alternatywny opis. Nie zapominaj o atrybucie TITLE, jest to tekst, który wyświetla się w dymku po najechaniu kursorem na zdjęcie. Nie kopiuj opisów, za każdym razem twórz nowe unikalne treści.

Format

W zależności od rodzaju obrazu i sposobu, w jaki chcemy go wykorzystać, powinniśmy dobrać jego format. Najczęściej jest to JPEG, który okazuje się trafnym wyborem w przypadku dużych zdjęć i grafik. Na PNG dobrze zdecydować się, gdy zależy nam na przejrzystości obrazu. Przy większych rozmiarach plików, warto przekonwertować obraz na WebP. SVG będzie idealny do logotypów. Wybór właściwego formatu pliku jest bardzo ważny, gdyż ma on kluczowy wpływ na czas ładowania się strony.

Rozmiar

W przypadku pozycjonowania i optymalizacji zdjęć istotny jest ich rozmiar oraz skalowalność. To ważne, aby kompresować obrazy przed przesłaniem ich do witryny. Zaleca się, aby obrazy o wysokiej rozdzielczości nie przekraczały 150 kB. Podczas zmniejszania rozmiaru plików, warto skorzystać z dedykowanych narzędzi jak ImageOptim czy JPEGmini lub Squoosh. Programy zadbają o jakość grafiki, która wpływa na odbiór użytkowników. Upewnij się, że używany przez Ciebie CSS tworzy responsywne obrazy. To ważne, aby bez względu na rozdzielczość ekranu konsumenta strona wyświetlała się prawidłowo.

Miejsce

Dla optymalizacji zdjęć ważne jest to, w jakim miejscu zostaną one umieszczone. Dobrym zabiegiem jest dodawanie kluczowej grafiki na górze strony czy artykułu. Grafiki powinny być otoczone tekstem, który do nich nawiązuje. To pomaga Googlebotom zrozumieć kontekst. Obraz i związany z nim tekst może być wzięty pod uwagę przez Google podczas kontrolowania jakości zawartości witryny. Dla Google zawartość strony jest istotna tak samo, jak treść wizualna.

Ładowanie się zdjęć

Optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć skupia się również na odpowiednim ładowaniu się obrazów. Zbyt powolne działanie powoduje wzrost odrzuceń strony. Użytkownicy nie lubią czekać. Rozwiązaniem jest powolne ładowanie się zdjęć (lazy laoding) w sekcji below the fold. Umożliwia ono wyświetlanie się zdjęć tylko w obrębie danego widoku użytkownika. Technika ta pozytywnie wpływa na szybkość witryny. Sprawdza się dobrze przy dużych galeriach czy trudniejszych artykułach. Kluczowe treści zwykle wyświetlane są na pierwszej stronie i to one zostają jako pierwsze załadowane.

Mapa witryny

Aby pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania i poprawić SEO swoich grafik, warto zastosować mapę obrazów. Jest to zbiór informacji na temat zdjęć, obrazów, grafik, które znajdują się w witrynie. Innymi słowy, to taka ściągawka dla Google, pomagająca zauważyć wszystkie pliki graficzne na stronie. Ma za zadanie ułatwić odczytywania obrazów przez boty i wskazanie im, które z grafik warto zaindeksować. Pamiętaj, aby używać znaczników semantycznych w kodzie HTML, za każdym razem zaznaczając występowanie danej grafiki. Dodając takie informacje, wychodzisz na przeciw oczekiwaniom Google i dbasz o interes swojej strony.

Jakość

Zadbaj o jakość zdjęć. Nie tylko o ich unikalność i oryginalność, ale i dobrą rozdzielczość obrazu. Rozmyte fotografie, mało wyraźne i niedopracowane grafiki nie są przyjazne dla użytkownika. Zarówno dobre jakościowo zdjęcia, jak i ich miniatury wyglądają atrakcyjnie dla oka i przyciągają użytkowników na stronę. Rozmyte obrazy mogą sugerować, że zdjęcie nie jest Twoją własnością, zostało skopiowane z innej strony, a nasza witryna nie jest wiarygodna.

Uporządkowanie danych

Jeśli chcesz, aby Google Images wyświetlało w wynikach wyszukiwania Twoje obrazy z podpisem, konkretną etykietą, możesz mieć wpływ na to, jakie elementy zostaną umieszczone pod Twoim zdjęciem. Pamiętaj o atrybucie obrazu. Stosuj właściwe nazewnictwo plików. W przypadku produktów możesz umieścić jego cenę, dostępność, ocenę klienta. Pamiętaj, że filmy mogą również pojawiać się w Grafice Google, stąd zadbaj o ich właściwy opis i linkowanie.

Dane uporządkowane produktu

Google pomyślało również o przepisach. Dodając oceny recenzentów, czas przygotowania oraz informacje o wartościach odżywczych, ułatwiasz użytkownikom korzystanie ze swoich treści. Elementy rozszerzone uatrakcyjniają zdjęcie i generują ruch na stronie poprzez dostarczenie klientowi interesujących go informacji.

Dane uporządkowane - przepis

Jak sprawdzić efekty z pozycjonowania grafiki?

Google Search Console to odpowiednie narzędzie do analizowania wydajności procesu pozycjonowania przez grafikę. Klikając Raport Skuteczności, należy wybrać pozycję Grafika i wygenerować interesujący Cię raport. Google radzi, by tworzyć strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach. Wyszukiwarka działa podobnie jak użytkownik. Warto więc dbać o optymalizację strony, jej użyteczność i cały czas kontrolować wyniki swoich działań.

Pozycjonowanie grafiki - jak sprawdzić efekty?

Pozycjonowanie grafiką – podsumowanie

Jak widać, dzięki wyszukiwarce Google można nie tylko sprawnie wyszukiwać informacje za pomocą plików graficznych, ale również pozytywnie wpływać na pozycjonowanie swojej witryny. Optymalizacja obrazów nie wymaga dużych nakładów czasowych, a korzyści mogą być wymierne i skutkować zwiększeniem widoczności strony.

Udostępnij artykuł:
Zależy Ci na kompleksowej optymalizacji grafik?
Zajmiemy się tym
Oceń artykuł:
4.7
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 29