Nagłówki H1, H2 i H3 dla SEO. Poprawna optymalizacja w pigułce

blog-banner-bee

Nagłówki są jednym z elementów pozycjonowania stron, który ma znaczenie zarówno z punktu widzenia technicznego, jak i user experience. Coraz więcej osób zaczyna rozumieć ich zastosowanie, a w tym artykule zgłębimy to zagadnienie. Dowiesz się, z czym nie mylić nagłówków, jaka jest ich poprawna hierarchia oraz na co uważać podczas optymalizowania ich pod SEO.

Nagłówki h1, h2,h3 na stronie

Czym są nagłówki H1-H6?

Omawiane elementy to z technicznego punktu widzenia znaczniki nagłówków, które znajdują się w kodzie HTML i definiują nagłówki strony internetowej. Zapisuje się je jako <hn>, gdzie n to liczba od 1 do 6, która określa kolejność i format nagłówka (1 to największy i najważniejszy). W zapisie HTML przykładowy nagłówek wygląda w następujący sposób:

<h1>Przykładowy tekst</h1>

Inne często spotykane nazwy to tag nagłówka, H tag i HTML heading. Każda podstrona (a zwłaszcza artykuł zamieszczany np. na blogu) powinna mieć wyraźnie oznaczony nagłówek lub tytuł (w tym przypadku stosuje się znacznik H1). Prezentuje on główną tematykę tekstu i zachęca użytkownika do zapoznania się z jego treścią. Znacznik H1 jest wymagany zarówno z punktu widzenia SEO, jak i user experience. Kolejne nagłówki oznaczane jako H2, H3, H4, H5 i H6 nie są wymagane, jednak także warto je stosować, aby nadać treści przystępny format (w tym celu warto używać zwłaszcza nagłówków H2 i H3).

Formatowanie nagłówków powinno być przechowywane w plikach CSS, aby oddzielić to, jak ostatecznie się prezentują, od ich treści. W układzie strony treść ujęta w znacznikach nagłówków wyświetla się w różnych rozmiarach, przy czym największymi nagłówkami powinny być te pierwsze w numeracji. Wybrane czcionki i ostateczne rozmiary tekstu nie powinny zaburzać układu – właśnie dlatego takie dane przechowuje się w plikach CSS.

Tekst z nagłówkami i bez

Nagłówki w treści strony – z czym ich nie mylić?

Nagłówek (heading) HTML to nie to samo, co <header>. Ten drugi służy do przechowywania treści wprowadzających, które obejmują nawigację, logo, czy informacje o autorze. Inny element, który brzmi podobnie, to <head>. Służy on do przechowywania metadanych (tytuł strony, meta opis, skrypty Google Analytics itp.) i jest umieszczony pomiędzy znacznikiem <html> a znacznikiem <body> na stronie. Jego zawartość nie jest renderowana na witrynie, ale ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia SEO.

Jak sprawdzić nagłówki na stronie?

Jak już wspomnieliśmy, nagłówki w języku HTML są zapisywane według określonego wzorca. Wiedza ta wystarczy, aby bez problemu je znaleźć. W tym celu wejdź na dowolną stronę. Nasuń myszką na wolną przestrzeń (uważaj, aby nie było tam pliku multimedialnego). Kliknij prawym przyciskiem i wybierz Źródło strony. Ukaże Ci się kod źródłowy witryny:

Sprawdzanie nagłówków w źródle strony

Wciśnij kombinację Ctrl+F, aby otworzyć funkcję wyszukiwania tekstu. Wpisz w polu wyszukiwarki h1:

Nagłówek h1 w źródle strony

Jak widać, na stronie głównej Smartbees tekst tytułowy to Software house dla e-biznesu i właśnie taka treść jest w kodzie źródłowym ujęta w nagłówek H1. W ten sposób możesz też wyszukać kolejne nagłówki. Można również skorzystać z wtyczki do przeglądarki Google Chrome o nazwie SEO META in 1 CLICK. Dzięki niej da się szybko i łatwo sprawdzić, jakie tagi i meta dane są zastosowane na stronie. Narzędzie daje dostęp także do wielu innych ważnych danych z punktu widzenia SEO.

Dlaczego warto korzystać z nagłówków H1,H2,H3…?

Nagłówki są drogowskazami, które prowadzą użytkowników przez podstronę. Powinny one jasno wskazywać, czego dotyczy dana sekcja lub akapit. W przeciwnym razie użytkownikowi będzie trudno nawigować po stronie. Internet daje dostęp do mnóstwa treści. Od innego contentu, potencjalnie lepszej jakości, dzieli użytkownika tylko kilka kliknięć. Z tego powodu odwiedzający Twoją stronę często skanują sekcje tekstu, zanim zdecydują się, aby w całości go przeczytać. Nagłówki H2 bardzo w tym pomagają. Skanowanie tekstu jest jeszcze trudniejsze, jeśli stanowi on jeden zbity blok. Robienie akapitów, a nawet jeszcze lepiej, stosowanie nagłówków H3, H4 itd. przyniesie z kolei świetne rezultaty.

Pamiętaj też, aby nagłówki były treściwe. Muszą one pomóc czytelnikowi bez problemu ocenić, czy następująca po nich treść będzie dla niego interesująca, czy nie. Zwróć uwagę na poprzednie nagłówki w tym artykule. Jeden z nich brzmi „Jak sprawdzić nagłówki na stronie?”. Wystarczy, że szybko go przeskanujesz, aby ustalić, czy chcesz go przeczytać w całości, czy wolisz go pominąć. Kiedy przebudowujesz tekst, aby dodać nagłówek, upewnij się, że pierwsze zdanie po nim następujące zawiera zasadniczą dla niego informację. Zwracaj także uwagę na to, jak wyglądają relację między kolejnymi nagłówkami, aby ewentualnie zamieścić nowy. Jeśli chodzi o SEO, odpowiednie stosowanie nagłówków także ma duże znaczenie. Przybliżmy sobie ten temat, omawiając jednocześnie ich prawidłową hierarchię.

Tak w temacie nagłówków wypowiadał się John Mueller w sierpniu 2020 roku na łamach Google Webmaster Central

„Nagłówki na stronie pomagają nam lepiej zrozumieć zawartość strony. Nagłówki na stronie nie są jedynym czynnikiem rankingowym, na który zwracamy uwagę — patrzymy również na samą treść.

Ale posiadanie nagłówka na stronie daje nam więcej informacji o tym, o czym jest dana sekcja”.

Hierarchia nagłówków na stronie – jak o nią dbać?

Jak już wspomniano wcześniej, na każdej stronie powinien znajdować się jeden nagłówek H1. H2 z praktycznego punktu widzenia także są w zasadzie obowiązkowe, gdyż pozwalają wyróżnić najważniejsze informacje (np. nazwy usług na stronie głównej prezentującej ofertę firmy) lub dzielić artykuł blogowy na kolejne tematyczne części. H3 dobrze jest stosować w przypadku rozbudowanych artykułów, gdy poszczególne zagadnienia wyszczególnione przez H2 są na tyle złożone, że warto je podzielić na jeszcze mniejsze części. W praktyce nagłówki H4, H5 i H6 są rzadko widywane. Jeśli jednak starasz się zoptymalizować naprawdę rozbudowany artykuł czy inną stronę, warto je zastosować dla lepszej przejrzystości contentu.

Jakie z kolei znaczenie z punktu widzenia SEO ma stosowanie nagłówków? Sytuacja nie jest tutaj jednoznaczna. Google wspominało, że strony z dobrą strukturą nagłówków dostają „bonus”, gdyż wyszukiwarka jest lepiej w stanie przeanalizować jej zawartość. Niektóre badania udowadniały, że elementy oznaczone przez H1 są traktowane przez Google z priorytetem, choć inne testy wykazały wręcz coś przeciwnego. Czy oznacza to, że nie warto przejmować się odpowiednią hierarchią nagłówków na stronie? Nic z tych rzeczy! Istnieją inne ważne powody, dla których powinieneś odpowiednio stosować nagłówki na swojej stronie. World Wide Web Consortium (W3C), które zajmuje się tworzeniem i promowaniem standardów w projektowaniu stron, zaznacza:

Sześć elementów nagłówków, od H1 do H6, reprezentuje nagłówki sekcji. Chociaż kolejność i występowanie nagłówków nie są ograniczone przez HTML DTD (deklaracja typu dokumentu), dokumenty nie powinny pomijać poziomów (na przykład przeskakując od H1 do H3), ponieważ ich konwersja na inne formaty jest często problematyczna.

Oprócz tego nagłówki mają duże znaczenie z punktu widzenia tego, jak Google prezentuje Twój content w wynikach wyszukiwania. Domyślnie, tytuł linku w SERP-ach jest zaciągany z meta tagu title. Co ciekawe, Google w ostatnim czasie wprowadziło zmiany w algorytmie i w niektórych przypadkach np. przy zbyt długim meta tagu title może samodzielnie ustawić tytuł linku w wynikach wyszukiwania na bazie nagłówka H1. W przypadku gdy na stronie nie masz H1, tytułem linka do Twojej strony w wynikach wyszukiwania może być wyrwany z kontekstu nagłówek H2 zastosowany jako śródtytuł. Zdecydowanie lepiej unikać takiego scenariusza.

H1 a SEO – jak dobrze z nich korzystać?

Używanie więcej niż jednego H1 na stronie nie jest zalecaną praktyką. Komunikat przesyłany wyszukiwarce dotyczący charakteru contentu jest wtedy rozproszony. Google nie może przez to dokładnie ustalić, czego dotyczy treść. Jako że H1 ma tak duże znaczenie, staraj się wyciągnąć z niego jak najwięcej. Powinno ono być treściwe i jasno informować, czego może dowiedzieć się odwiedzający z danego artykułu lub czego dotyczy owa witryna, jeśli mowa o stronie głównej. Staraj się także celować w długość wynoszącą 20-70 znaków ze spacjami. Z punktu widzenia SEO, jak i user experience, w H1 warto zawierać słowa kluczowe. Wykorzystaj w tym celu te long tail, aby ich przekaz był jak najbardziej treściwy.

Nagłówki w SEO – często zadawane pytania

Jeśli dalej zastanawiasz się nad pewnymi kwestiami związanymi z nagłówkami, w tej sekcji znajdziesz na nie odpowiedzi:

Czy treść nazwy strony oraz nagłówka H1 mogą być takie same?

Tak. Pamiętaj jednak, aby treść nagłówka H1 była przede wszystkim treściwa.

Jak wiele słów powinno być zawartych w nagłówkach?

Czy styl nagłówka ma znaczenie?

Nagłówki w SEO – podsumowanie

Jak widzisz, nagłówki H1-H6 mają duże znaczenia dla pozycjonowania Twojej strony internetowej oraz jej użyteczności. Optymalizowanie ich nie jest trudne, a może przynieść wiele korzyści. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej hierarchii nagłówków, wartościowej treści i ich rozmieszczeniu tak, aby nadać danej podstronie jasny i czytelny układ. Stosując się do tych wytycznych, stworzysz strukturę nagłówków przyjazną SEO i użytkownikom Twojej strony.

Udostępnij artykuł:
Chcesz mieć dobrze zoptymalizowane nagłówki?
Zajmiemy się tym
Oceń artykuł:
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 36